כשלוקחים את הרכב למוסך, כמעט בלתי אפשרי לדעת מראש כמה תשלמו על הטיפול. השקיפות בענף הזה לא קיימת, וההפרשים בין הצעות המחיר על אותו טיפול מגיעים למאות ואפילו אלפי שקלים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
אז לקחנו דגם רנו בן יותר מעשור שצריך לעבור טיפול 120 אלף קילומטרים למוסך. הרכבנו מראש בעזרת מומחים רשימה של חלפים והליכים שהרכב צריך לעבור, ויצאנו לבקש הצעות מחיר. התחלנו במוסך היבואן של קרסו באזור המרכז. הצעת המחיר הראשונית הייתה 3740 שקלים.
במוסך מורשה נוסף, הילוך שישי, ביקשנו את אותו הטיפול, שם דרשו לא פחות מ-4243 שקלים, 503 שקלים יותר ממוסך קרסו. במוסך טענו כי אין סיכוי שבמוסך אחר המחיר יהיה זול יותר, אך כאשר ראו את ההצעה של מוסך קרסו, מיד הסכימו להשוות בין המחירים.
עובד במוסך קטן באזור המרכז הסביר את הסיבה להפרשי המחירים, וטען כי "יבואן זה יבואן. משלמים שם על הייבוא, על המוסך, הגודל וההוצאות. כאן אין הוצאות כאלו". אז מה היה המחיר באותו מוסך קטן? בין 2400 ל-2500 שקלים.
"החלפים לא תמיד מקוריים"
לבסוף, אספנו את הממצאים והראינו אותם ליו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי. "לפי המחיר אנחנו יכולים להגיד שהחלקים הם חלקים תחליפים, ואנחנו לא יודעים באמת מאיפה הם. אנחנו לא יודעים מה עומד מאחורי המחיר" הסביר לוי.
במוסכים הקטנים, לעיתים קרובות החלפים לא מקוריים, וזה מוריד את המחיר משמעותית לעומת מוסכים גדולים. אז כדאי לברר עם המוסך בדיוק איזה חלקים שמים לכם ברכב. ויש גם גופים שמנסים להכניס קצת יותר שקיפות לענף הזה.
אתר "דרייבר" למשל, מאגד כמה עשרות מוסכים ומאפשר לכם לדעת מראש כמה תשלמו על כל טיפול ועל חלפים עוד לפני ההגעה למוסך. "המחירים שיש בשוק הם בתחרות פתוחה, כל אחד יכול לבחור את המחיר שהוא רוצה. השקיפות גורמת גם להורדת המחירים ללקוח הפרטי" אמר ארי ארז, מנכ"ל אתר "דרייבר".
עם כל כך הרבה בלבול והצעות מחיר שונות, לפחות תדעו בפעם הבאה שאתם במוסך, שעם קצת חקר שוק כמעט כל הצעת מחיר יכולה להשתנות לטובתכם.