אם עדיין לא קיבלתם את המתנה שלכם לחג הפסח, אתם לא לבד: יותר ויותר אנשים מדווחים כי משלוח השי לחג ממקום העבודה התעכב, הגיע ברגע האחרון לפני כניסת החג ובחלק מהמקרים הגיע הרבה לאחר החג. פסח הוא תמיד עונת זמן שיא בשליחויות, אבל נראה שהשנה החברות בתחום התקשו במיוחד לעמוד בעומס.
גורם בכיר שעוסק באספקת משלוחי מתנות לחג אמר ל-N12 כי עשרות לקוחות - עסקיים ופרטיים - התקשרו אליו בדרישה לקבל את המשלוחים שהזמינו, אבל הוא נותר חסר אונים מול חברות השליחויות. "עוד לא נתקלנו בדבר כזה. תמיד יש עומס בחגים אבל השנה נראה שאין יותר שליחים", הוא אומר, "החברות לא עומדות בעומס ושוק השליחויות קורס".
בענף אומרים כי הבעיה אמנם החריפה במיוחד סביב חבילות השי לחג הפסח, אך למעשה מדובר בבעיה כללית בשוק, שהסלימה עם פרוץ המלחמה וכעת נראה שהגיעה לשיא. לטענת גורמים עמם שוחחנו, מצוקת המשלוחים מקשה על תחום המכירות המקוונות בכללותו. הם אף ציינו בהקשר זה את חנויות האונליין גרופון ועזריאלי.קום שנסגרו בשנה האחרונה: "אנחנו הולכים לראות יותר ויותר אתרים נסגרים ויותר חנויות שיעברו למכור אך ורק בחנויות הפיזיות שלהם. זה נהיה פחות משתלם לעבוד אונליין, הרבה בגלל בעיית השליחויות".
אתרים האריכו את זמן האספקה
בחלק מאתרי הקמעונאות הגדולים כבר אפשר לראות את השפעות הרוחב של בעיית המשלוחים. כך האתר של רשת KSP הפופולרית האריך את הזמן שבו הוא מתחייב לספק רכישות ללקוחות המקוונים מ-5 ימי עסקים ל-9. ב-KSP עובדים עם מספר חברות שליחויות, כך שקשה להצביע על חברה אחת כסיבה לבעיה. בכירים בענף טוענים כי מדובר בבעיה גורפת בכל תחום השליחויות כשכל פעם חברה אחת נקלעת לקשיים וזמני המשלוח שלה מתארכים.
"אחת הבעיות הגדולות של תחום המשלוחים בארץ היא מציאת עובדים", אומר גורם בכיר אחר בתעשייה. "זה מקצוע לא מספיק אטרקטיבי והרבה מהעובדים בו הם צעירים לפני או מיד אחרי צבא". לדבריו, המצוקה החריפה מאז תחילת המלחמה לאחר שרבים מעובדי המשלוחים גויסו בחודשים האחרונים למילואים. בענף מפנים אצבע מאשימה גם ל-Wolt, שלטענתם משלמת יותר לשליחים, אבל גובה עמלות גבוהות יותר גם מהלקוחות שביצעו את ההזמנה וגם מהחברות שמספקות אותה.
סיבה נוספת שהחריפה במיוחד את המחסור בשליחים ערב פסח היא הסמיכות בין החג לחודש רמדאן, שבגללו רבים מהעובדים הערבים, שצמים במהלך היום, נמנעו מעבודה בתקופה זו.
"במקום בקבוקי יין שולחים מיקסרים"
"היה לנו קשה מאוד לספק השנה חבילות בשל המחסור בנהגים", מודה שלומי ניב, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת צ'יטה שליחויות, מהגדולות בענף. לפי ניב, סיבה נוספת שמקשה על האספקה היא עלייה בנפח החבילות: "אם פעם היו שולחים לעובדים לחג סט של בקבוק יין ושוקולד, היום שולחים גם חבילות גדולות כמו מיקסרים למטבח. זה אומר שכל רכב שיוצא ממרכז השילוח יוצא עם פחות חבילות. זה משמעותי".
"עשינו הכול בשביל להביא את כל החבילות לעובדים, ברמה של אנשי המטה שהתגייסו למשימה ויצאו לחלק חבילות בעצמם, לפעמים גם בערב החג", מוסיף ניב, ומודה כי גם יותר משבוע לאחר חג הפסח המשימה טרם הושלמה: "הגענו לכמה מאות חבילות שעדיין מחולקות. אנחנו מאמינים שעד סוף השבוע נפתור את צוואר הבקבוק ונספק את כל החבילות לכלל העובדים".
גורם אחר בשוק הקמעונאי מספר כי בניסיון לצלוח את תקופת החגים בחברה החלו לעבוד עם מספר חברות שליחויות במקביל: "זה לקח שלמדנו כבר לפני שנים והציל אותנו בתקופה הנוכחית. אנחנו עובדים עם שבע חברות בו זמנית: כשאחת נכנסת לעומס, אנחנו ישר עוברים לחברה אחרת. זו הדרך היחידה להתנהל בשוק הזה, וגם אז עדיין יש עיכובים מול לא מעט לקוחות".
הסכמי ענק עם חברות זרות
על רקע העיכובים בזמני הגעת הקניות עולה השאלה מה היתרון של רכישה מקוונת מחנות מקומית על פני הזמנה מחו"ל. "תמיד אומרים לי שסחורה מחו״ל מגיעה יותר מהר, וזה נכון: חבילה מסין יכולה לפעמים להגיע מהר יותר מחבילה מהארץ", אומר הגורם הקמעונאי. "הסיבה היא שהרבה מחברות השליחויות חותמות על הסכמי ענק עם אתרים כמו עלי אקספרס ו-Temu ומפחדות לאבד את החוזים האלה, אז הן מתעדפות את החבילות האלו שמגיעות מחו"ל".
לטענת גורמים בתעשייה, התוצאה של הקשיים באספקת הרכישות ללקוחות צפויה להביא לצמצום המסחר המקוון: "בסופו של דבר נהיה קשה יותר להזמין אונליין. כשכל העולם עובר להזמנות באתרים מקוונים, אצלנו המסחר המקוון ילך ויצטמצם. אולי יהיו אנשים שיקנו יותר בחנויות פיזיות, אבל יהיו גם כאלה שפשוט יקנו פחות".