כל מה שכ' רצתה הוא לקנות שולחן במבצע בחנות "חלל חיצון גרילים" בכפר סבא. אלא שלמוכר בחנות הייתה דרישה מוזרה: אי אפשר לקנות בלי פרסום של תמונה בפייסבוק עם פרסום של החנות.
"עוד לפני שהגעתי התקשרתי אליהם לבדוק אם נשאר שולחן במלאי", מספרת כ' בשיחה עם mako. "נסעתי לכפר סבא לחנות, ראיתי את השולחן ושאלתי אם אני יכולה לקנות מספר שולחנות והם אמרו לי שמותר לקנות רק שולחן אחד. שאלתי את המוכר מה זה משנה אם אני באה וקונה חמישה שולחנות או חבר בא והוא קונה גם בנוסף. הוא אמר לי, 'תקני, תעלי תמונה בפייסבוק ואז תוכלי לשלם'. חשבתי שהוא צוחק עלי".
אלא שעל פי תיאורה של כ', כלל לא היה מדובר בבדיחה. כאשר היא הגיעה לקופה, עמדה שם לקוחה שלא היה לה חשבון פייסבוק. "הוא אמר לה להתקשר לאחותה ושהיא תפרסם בפייסבוק אבל העיקר שיראה תמונה בפייסבוק. והוא באמת חיכה עד אשר היא הראתה לו את התמונה במכשיר הפלאפון שלה".
כ' לא זרה לעולם הפרסום, אבל לא מוכנה להפוך את עמוד הפייסבוק שלה ללוח מודעות, ואחרי שהמוכר אישר בפניה שוב בחיוך שהמכירה מותנית בפרסום, היא ויתרה על הקנייה. "זה כל כך משפיל. אני לא מזנה את הפייסבוק שלי, אני מעדיפה לקנות במחיר מלא. הצורך שלהם בפרסום יכול להתהפך ברגע שהם מתנהגים ככה".
התקשרנו ל"חלל חיצון גרילים" כדי לברר האם אומנם מדובר בדרישה מלקוחות. "זה סוג של הוראה מלמעלה", אמר אחד העובדים. "אנחנו לא דורשים בכוח. המבצעים שאנחנו מפרסמים, שולחנות ודברים כאלו, הם מוצרים שאנחנו מפסידים עליהם כסף. ברגע שאנחנו מפסידים עליהם כסף אנחנו רוצים שהלקוח יפרגן לנו וזה ייתן לנו חשיפה. מה הבעיה שהם יפרגנו לנו על המחירים שלנו?".
מבעלי החנות לא נמסרה תגובה רשמית, למרות פניות חוזרות ונשנות.
עו"ד חנוך ארליך מומחה בליטיגציה, צרכנות ותביעות ייצוגיות, ושותף במשרד חדד רוט שנהר ושות', אומר שעל פניו, התניית מכירה בפרסום באינטרנט היא בלתי חוקית. "אחת מזכויות הפרט היסודיות והחשובות במשפט הישראלי, היא הזכות לפרטיות. למרות שהזכות לפרטיות היא זכות יסוד שהוכרה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ("כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו"), החוק אינו מגדיר באופן ממצה מהי פרטיות. אחת ההגדרות הקולעות לפרטיות נוסחה כבר בתחילת המאה ה-20 על-ידי שופט בית המשפט העליון היהודי לואיס ברנדייס, בתור "הזכות להיעזב לנפשו" (the right to be let alone), כלומר, זכותו של אדם שיעזבו אותו בשקט ולא יכריחו אותו להתפרסם בניגוד לרצונו, בוודאי כשזה עבור עסק שמנסה לקדם את עצמו".