גל עליות המחירים כבר כאן, והוא מורגש בכיס – בנדל"ן, במחירי החשמל, במחירי המים ובסופרמרקט. בזמן שאת החשמל לא תוכלו (עדיין) להחליף, בקניות בסופר יש לא מעט אפשרויות. אחת הבולטות שבהן היא המותגים הזולים של הרשתות. אותו המוצר, בפחות כסף, כך טוענת הפרסומת.
לא תמיד מדובר שעומד באותן סטנדרטים של איכות כמו המותג היקר ממנו. ובכל זאת, קיימים לא מעט מוצרים אותם תמצאו על המדפים במחירים שונים, כששניהם מיוצרים באותו המפעל עצמו.
כך מרבית שימורי העגבניות והקטניות שתמצאו בסופרמרקטים מיוצרות למעשה על ידי חברת פרי גליל, שאחראית גם על מרבית הירקות הקפואים בשוק. שימורי הטונה מיוצרים על ידי פילטונה (אם כי לאחרונה עברה שופרסל ליבוא בחלק מהמוצרים במותג הפרטי) את התמרוקים מייצרת חברת גורי בטורקיה, ויליפוד אחראים לייצור הגבינות וחומרי הניקוי מיוצרים על ידי חברות שניב, קומפלס וגליל כימיקלים.
בעזרת ד"ר חזי מזרחי מהמרכז לחקר הקמעונאות השווינו סל של מוצרים שמיוצרים אצל אותו היצרן, אבל תחת שני מותגים שונים. בדקנו שני מותגים פרטיים, של רמי לוי ושל שופרסל. אצל רמי לוי סל המותג הפרטי זול בכחמישה אחוזים מהמותגים הזהים. בשופרסל, דווקא סל שיורכב מהמותג הפרטי בלבד יקר יותר מהמוצרים המקבילים (לא בהכרח מהמותגים היוקרתיים יותר, כמובן).
סל המותג הפרטי של רמי לוי
סל המותג הפרטי של שופרסל
.
השוואת סל מותג פרטי מול מוצר מקביל מאותו המפעל/ היבואן או יצרן מקביל
המחירים בהשוואה מתבססים על המחירים הממוצעים ברשתות הגדולות נכון ל-3.2.22, ומבוססים על נתוני משרד הכלכלה ואתר פרייסז.
"המסקנה ברורה. אנחנו משלמים על המותגים הרבה יותר, אותם מוצרים תחת המותג של החברות עולים לצרכן יותר", מסכם ד"ר מזרחי.
האם אפשר לסמוך בעיניים עצומות על המותגים הפרטיים של הרשתות? לא לגמרי. מותגים פרטיים רבים משנים את הספק בלי לעדכן את הצרכנים. הצרכן נותר נאמן למותג, ולא יודע שהמוצר באריזה השתנה בפועל.
גם סל המחירים משתנה באופן תדיר. בעקבות הפרסומים בתקשורת, רמי לוי הוזיל את הסל במותג הפרטי ושופרסל עדיין יקרה יותר עם מותג פרטי כמעט זהה בפער של 28% יותר. האם ההוזלות האלה ימשיכו לאורך זמן? קשה לחזות. הצרכן נאלץ לשוב ולהשוות מחירים בכל קניה כדי להיות בטוח שהוא עושה את הקנייה הטובה ביותר.