למרות ההכרזה על "יום ללא תדלוק", המחאה נגד מחירי הדלק לא הצליחה לסחוף אחריה את הנהגים בישראל. עשרות אלפי ישראלים אומנם הצביעו בעכבר בהצטרפות לקבוצות המחאה בפייסבוק, אבל תחנות הדלק עדיין היו מלאות.
אנחנו ביקרנו היום במספר תחנות דלק ובאופן לא מפתיע, כמעט בכולן נמכר הדלק במחיר המירבי שקובע משרד התשתיות - 7.26 שקלים לליטר בתדלוק עצמי.
המשרד הוא שקובע את התעריף המקסימאלי, אבל ממש לא מדובר בתעריף המינימאלי. במרבית התחנות בישראל התעריף שנגבה מהלקוחות הוא הגבוה ביותר, וזה לא מובן מאליו, במיוחד בהתחשב בכך שבישראל פועלות 8 חברות דלק - אבל התחרות ממש לא בשיאה.
יותר מאלף תחנות דלק פזורות בכבישי ישראל, כמעט 900 מהן שייכות לאחת מארבע הגדולות: פז, דלק סונול ודור אלון. המחקר בכנסת ציין כי הנתון הזה "מעיד על רמת הריכוזיות של השוק, המתנהג כשוק אוליגופולי". החברות הקטנות יותר, דוגמת טן וסדש, מנסות להציב את עצמן כאלטרנטיבה זולה יותר אבל סובלת מפריסה מצומצמת יחסית.
איפה התחנות הזולות ביותר?
אתרי אינטרנט פרטיים כמו "פול טנק" לקחו יוזמה ומיפו את התחנות השונות והמחירים שהן מציעות, וכך ניתן לראות שברוב המקרים המחירים דומים - אבל אם חברה רוצה להוזיל, היא בהחלט יכולה. כך למשל תחנת "דלק" גן לונדון בתל אביב שמעניקה הנחה של 25 אג', תחנת סונול בחניון הכיכר בתל אביב, ותחנת פז איילון בבני ברק שמעניקה 25 אג' הנחה.
מחקר שנערך על ידי הכנסת קובע כי מרווחי השיווק של חברות הדלק בישראל עומדים 13.1% מהמחיר לליטר, זאת לעומת כ-8.5% בממוצע במדינות אירופה. אם העובדה הזאת לא מספיקה לכם, הרווח המצרפי של ארבע החברות המובילות בשוק הדלק עמד בשנת 2009 על לא פחות ממיליארד ו-64 מיליון שקלים.
אז אחרי שביקרנו את הממשלה על המסים הגבוהים שמגיעים ל-57% ממחיר הדלק, כדאי להתבונן גם על חברות האנרגיה שיכולות להסתפק ברווח צנוע יותר, כזה שנהוג בעולם, וכך להקל על הצרכנים.