כל מי שרכש או מתכוון לרכוש רכב משומש מכיר את החשש הזה: האם באמת מסרו לנו את הפרטים האמיתיים על מצבו של הרכב? האם נתעורר בבוקר שלמחרת הקנייה עם רכב שלא מניע?
הסיפור של יצחק סולטן, בן 72, מתחיל כשהחליט לרכוש לעצמו רכב אמין. הוא נכנס לאתר "יד 2", ומצא רכב מסוג 'וולוו XC40', משנת 2019, בעלות של 200 אלף שקלים. לאחר שהרכב מצא חן בעיניו, יצחק התקשר למוכר הרכב והשניים קבעו להיפגש במגרש מכוניות באשקלון – כדי שיוכל לראות את הרכב במו-עיניו. כשנפגשו, אמר מוכר הרכב לסולטן שהאוטו קיבל מכה קטנה בחלק האחורי, אבל העניין טופל.
אחרי שראה את הרכב, יצחק רצה לבצע בדיקה גם במכון נוסף. מוכר הרכב לקח אותו למכון בדיקה הסמוך למגרש בטענה ששאר המכונים עמוסים, אך מדובר במכון אמין. במכון אמרו לסולטן שישנה תקלה במוט ההיגוי של הרכב וצריך להחליפו, ושהצבע בשלדת הרכב התקלף. עוד ציינו במכון הבדיקה כי ייתכן שבעבר החליפו את הדלת, תיקנו וצבעו אותה – אבל לא נאמר לו בדיוק מה קרה.
אחרי מה ששמע במכון, יצחק כבר לא היה שלם עם העסקה והחליט לבטל אותה. המוכר, מצידו, טען כי שילם כבר את האגרה והחליף את הצמיגים לבקשתו של סולטן. לאחר כמה התמקחויות, הסכים המוכר להוריד 3,000 שקלים, ויצחק רכש את הרכב.
כדי לסדר את מוט ההיגוי, סולטן נדרש להזמין חלק מחו"ל – ולהמתין שבועיים עד הגעתו לארץ. בזמן שהמתין, יצחק הבחין בכך שבמחשב הרכב כתוב שחסר אוויר בצמיגים והרכב צריך טיפול, אבל בלי החלק הדרוש לא ניתן לאפס את הרכב ולאבחן את מקור התקלה.
הדוח שיכול היה לסייע לסולטן
הסיפור ממשיך להסתבך. לאחר שהחלק הגיע ארצה, טענו במוסך הרשמי של 'וולו' כי הרכב של סולטן חטף מכה חזקה מאוד והחיישנים שלו תקולים. לכן, כך טענו, צריך לפרק את כל החלק האחורי של הרכב מכיוון שהותקנו בו מתלים תקולים. מנהל המוסך פנה ליצחק והסביר לו שלדעתו הרכב מצוי במצב "אובדן להלכה" – כלומר, הרכב לא יכול לעלות על הכביש. מה שעוד המליץ לו מנהל המוסך לעשות הוא להוציא דוח בלק"ר. מדובר במסמך שכתוב בו בדיוק מה הרכב עבר, ומורכב ממאגרים ציבוריים ופרטיים – בהם משרד הרישוי, חברות הביטוח, בנק ישראל, המשטרה ונוספים. בין הסעיפים אותם מכיל הדוח הזה ניתן למצוא שעבודים ומשכונים, תאונות, היסטוריית בעלות, תביעות ביטוח ועוד.
יצחק לא הכיר את הדוח, ונותר המום באשר לקלות שבה יכל להבין עוד לפני ששילם שלמעשה מדובר ברכב לא שמיש. לטענתו, המוכר לא ציין זאת בשום שלב בהליך הרכישה, אבל כן הכניס את זה בסעיף מעומעם בחוזה וטען כי מדובר בחוזה סטנדרטי. בשלב הזה, יצחק ניגש שוב לאדם ממנו קנה את הרכב ודרש לבטל את העסקה, אך המוכר טען כי חלפו 14 ימי עסקים – וכעת לא ניתן לבטל, למרות שחיכו לחלק שהיה חסר ברכב במשך שבועיים.
מוכר הרכב הזמין את סולטן אליו כדי לפתור את התקלה, ובפגישה נכחו עוד שני אנשים נוספים, שאחד מהם הוא אחיו של המוכר. סולטן טוען שבשלב הזה אחיו של המוכר לחש לו לכבות את החיישנים כדי שהוא יחשוב שאין ברכב תקלה, אבל לא ידע שיצחק כבר מודע לה. יצחק לקח את הרכב ועזב את המקום, בדרכו להתייעץ עם עורך דין כדי לבדוק האם ניתן לתבוע את הסוחר שניצל את תום ליבו.
"דוח בלק"ר יכל להציל אותי מהרכישה אם הייתי יודע על קיומו לפני כן. עכשיו אני יודע שהרכב לא טוב ואני לא אעלה איתו על הכביש. רק לחשוב מה היה קורה אם הנכדים שלי היו איתי", אמר יצחק.
"המקרה של יצחק מצער מאוד, אבל כמי שחי את העולם הזה, יצחק הוא אחד מני רבים שמכרו להם חתול בשק והפסידו עשרות או מאות אלפי שקלים ברכישת רכב משומש", אומר אסף פכטר מנכ"ל חברת דוח בלק"ר. עלות הפקת דוח כזה היא 149 שקלים, והרוכש מקבל זיכוי על הסכום, המאפשר לו לבדוק את הרכב במכוני בדיקה בכל רחבי הארץ.