אם אתם בעלי רכב פרטי – ספגתם בשנה האחרונה התייקרות של יותר מ-17 אחוזים במחיר הבנזין. בפברואר 2021 היה מחיר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי 5.72 שקלים, כולל מע"מ, ובעקבות ההתייקרות האחרונה בתחילת פברואר 2022, מחירו כיום 6.61 שקלים, כולל מע"מ.
אם אתם גם מחדשים ביטוח בימים אלה, צפו להתייקרות של 4 עד 5 אחוזים בביטוח החובה (נזקי גוף), ובקרוב גם להתייקרות בביטוח המקיף (רכוש) וצד ג'. חברות הביטוח, שנהנו מרווחי ענק ב-2021, קיבלו אישור של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לייקר את ביטוח החובה, על רקע הגדלת תשלומי חברות הביטוח לקופות החולים מ-9.4 אחוזים ל-12.66 אחוזים.
ומה הסיבה לייקור הביטוח המקיף? עקב מכת הגניבות והתייקרות חלקי החילוף.
גם באוטובוס יהיה יקר יותר, בעיקר בפריפריה
אז עוברים לתחבורה ציבורית? גם שם תשלמו יותר. בחודש אפריל הקרוב יתייקרו תעריפי התחבורה הציבורית, בעיקר בפריפריה, בעשרות אחוזים. מדובר ביישום רפורמה של משרדי האוצר והתחבורה במסגרתה, במקום עשרות סוגי תעריפים הנהוגים כיום בנסיעה באוטובוס, ייקבעו שלושה תעריפים בלבד — עירוני, אזורי ובין־עירוני. התוצאה תהיה – כל ההנחות הנהוגות בתחבורה הציבורית בפריפריה יבוטלו.
עיקר ההשפעה תהיה על ערים בהן יש אוכלוסיה חרדית גדולה. למשל, אם נסיעה עירונית בעיר גדולה עולה 6 שקלים (4.8 שקלים ברב-קו) הרי שבערים כמו אלעד, ביתר עילית, מודיעין עילית, טבריה, נתיבות ועוד, התעריף לנסיעה עירונית כיום הוא 2.5 שקלים בלבד. התכנית כבר מעוררת סערה בקרב הציבור והמפלגות החרדיות. אך לא רק ערים חרדיות ייפגעו, יש עוד ערים שנהנות ממחירים נמוכים כמו רחובות, רמלה, קריית גת ועפולה. שם משלמים 2.8 שקלים לאחר הנחת רב קו.
עוד במסגרת הרפורמה המתוכננת – ביטול ההנחה בשיעור 50 אחוזים לאזרחים וותיקים (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 65). במקומה שוקלים להעניק נסיעות חינם לגילאי 75 ומעלה. זו שאיפת משרד האוצר, כשבמשרד התחבורה מתנגדים לו בינתיים.
אז אולי ניסע במונית?
גם ככה נסיעה במונית אינה תחליף זול לנסיעה, אך גם בענף זה צפויה כנראה התייקרות בקרוב של תעריפי הנסיעה. איגוד נהגי המוניות פנה לפני מספר ימים אל שר האוצר אביגדור ליברמן, בדרישה לייקר את התעריפים ב-9 אחוזים, ומחוץ לעיר ב-40 אחוזים. יהודה בר אור, יו"ר האיגוד, מנמק את הדרישה בעליות המחירים של הדלק (סולר ובנזין) בשנה האחרונה, מחירי הצמיגים, השמנים והמוסכים. נהגי המוניות הפסיקו גם לקבל החזרים על הבלו ברכישת סולר: "נהגי המוניות קורסים ולא יכולים לגמור את החודש בתעריף הקיים," קובל יו"ר האיגוד.