בעוד קצת יותר משבוע ייכנסו לתוקף התקנות החדשות בנוגע לקורקינטים ואופניים חשמליים. התקנות נחקקו כחלק מהמאבק בתאונות הקורקינטים, שגובות מחיר יקר, חיי אדם, פציעות ונזקים לרכוש. החל מה-1 באוגוסט, כל מי שבבעלותו כלי רכב חשמלי דו גלגלי – אופניים או קורקינט – מחויב להתקין על הכלי לוחית זיהוי אישית ממש כמו ברכב דו או ארבע גלגלי.

בהתאם לתקנה החדשה בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב עליהם, כלומר הם מעל גיל 16, עברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה ברכב רגיל, או שהם בעלי רישיון נהיגה ברכב, כולל אזרחים זרים – מחויבים ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי אישית על הכלי. גם חברות ההשכרה לקורקינטים חשמליים מחויבות ברישום הכלים שבבעלותן.

אז איך עושים את זה בפועל? משרד התחבורה הקים מערכת רישום ייעודית בשם מוביליטי, דרך אתר האינטרנט של המשרד או באפליקציה. המערכת מיועדת "לרישום כלי תחבורה קלים כמו קורקינט ואופניים חשמליים עבור אזרחים תושבי ישראל מעל גיל 16, שוהים זרים וחברות השכרה", כך על פי המשרד. היא חלה לפעול בפברואר השנה, מתוך הערכה שעד תחילת אוגוסט יהיה מספיק זמן לבעלי הכלים החשמליים להירשם. המערכת פשוטה לתפעול, והיא גם מציעה רשימה של מתקיני לוחיות רישוי שפועלים עם המשרד. אחרי רישום הכלי יש להזמין לוחית רישוי פיזית ולהתקינה על הכלי.

בעשור האחרון הפופולריות של רכב דו-גלגלי חשמלי עלתה דרמטית ברחובות וכבישי ישראל. מאות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים נעים במרחב העירוני – ההערכה מדברת על 400-500 אלף כלים, כשליש מתוכם קורקינטים. אבל לפי נתונים משרד התחבורה, נכון להיום נרשמו למאגר הכלים רק כ־30 אלף בעלי אופניים וקורקינטים. הרוב המוחלט של בעלי הכלים טרם נרשם, ומי שלא עשה זאת צפוי לקנסות אם לא יירשם עד ה-31 ביולי 2024.

הרקע לתקנות החדשות, כמו גם ההגבלות האחרות, הוא העלייה במספר התאונות הקשות בהן מעורבים כלים דו-גלגליים חשמליים. המטרה מאחורי התקנות החדשות, לפי משרד התחבורה, היא שרישוי הכלים החשמליים יגדיל את אחריות הרוכבים והאכיפה תהיה קלה יותר – במקרה של נסיעה לא חוקית ניתן יהיה לזהות את הרוכב לפי מספר הרישוי ויאפשר אכיפה של עבירות הרכיבה השונות או איתור נוהג שהיה מעורב בתאונה, גם אם נמלט. רכיבה על קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים מותרת על שבילי אופניים, ובמקרים מסוימים על הכביש, ובכל מקרה לא על מדרכה המיועדת להולכי הרגל. אלה שיעשו זאת יוכלו לקבל דוח יותר בקלות.

משרד התחבורה הטיל חובות נוספות על רוכבי הכלים החשמליים, למשל, ברכיבה על הכביש ובשבילי אופניים, על הרוכבים להכיר את כל חוקי התנועה ולנהוג על פיהם: ציות לרמזורים ולתמרורים, איתות, מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד. בעת חצייה במעבר חצייה, אסור לרכוב על כלים חשמליים, יש לרדת מהם ולחצות בהליכה.

רוכבת קורקינט נדרסה למוות מפגיעת משאית בת"א (צילום: leapmotor)
זירת התאונה של הביולוגית הימית ד"ר שמרית פרקול פינקל. כל כך מיותר | צילום: leapmotor

מבחני הרישוי והתיאוריה שנערכים לנהגי הרכבים החשמליים הם בעברית בלבד, ומאחר שגם שוהים זרים מחויבים לעבור אותם, עליהם להיערך לכך. ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, יזם לפני כמה ימים דיון בנושא בוועדה: "למרות שהתקנות החדשות לגבי קורקינטים ואופניים חשמליים יתחילו בעוד שבועיים, עדיין אין אפשרות לקיים את מבחן התאוריה המתאים בשפות נוספות מעבר לעברית", אמר שם, "משרד העלייה והקליטה ערוך ומוכן לתרגם את המבחנים לשפות השונות, אך משרד התחבורה לא העביר להם את השאלות ואת המבחנים לתרגום".

אז מה יקרה למי שיסע ללא לוחית זיהוי וכמה זה יעלה לכם? הנה מדריך קצר עם כל התשובות לשאלות החשובות.

מה קורה לרוכב שייתפס ללא לוחית זיהוי החל מ-1.08.2024?


על פי תקנות משרד התחבורה, בשנה הראשונה הקנס יעמוד על 100 שקל, בגלל הצורך לתת לציבור זמן להכיר את החובות החדשות המוטלות עליו ולהיערך לעמידה בהן בלי לשאת בנטל עונשי כבד. לאחר השנה הראשונה ואילך לתקנות, הקנס יהיה 750 שקל, לאור החשיבות הרבה שמייחסת הממשלה לאפשרות לזהות את הכלים.

מי יעסוק באכיפה?


נכון לכניסת החוק לתוקף, משטרת ישראל אחראית לאכוף אותו. הכוונה היא שגם פקחים עירוניים של השלטון המקומי יוסמכו בעתיד לאכוף עבירה של אי התקנת לוחית זיהוי. זאת בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. ככל שיתקיים דיון בוועדת הכלכלה בנושא, ייצא עדכון מסודר.

מה עם הקנסות הקיימים?


אין שינוי בקנסות הנוכחיים. קנס על אי חבישת קסדה, למשל, נותר בעינו ועומד על 1,000 שקל.

האם ניתן לתת דוחות וקנסות לקטינים?


גיל הוצאת תעודת זהות בישראל הוא 16, לכן אין מניעה ממתן דוחות לקטינים מתחת לגיל 18.

האם ניתן להעביר לוחית רישוי בין כלים חשמליים שונים?


כן. בניגוד לרכב מנועי, שבו מספר הרישוי משויך לכלי הרכב ולא לבעליו, לוחית הרישוי ברכב דו-גלגלי חשמלי היא אישית על שם הרוכב, ובעת מכירתו הוא צריך להסיר את הלוחית שלו. אם ברשות הרוכב מספר כלים, ביכולתו לרכוב על כל אחד מהם עם אותה לוחית הרשומה על שמו. ניתן לרשום עד 20 כלים ברישום אחד.

כמה עולה התקנת לוחית הרישוי לקורקינט או אופניים חשמליים?


בסביבות 70-80 שקל בממוצע. כדאי לעשות סקר מקדים.

קורקינט טיר (צילום: אורי טאוב)
חובת הרישום חלה גם על הכלים להשכרה | צילום: אורי טאוב

איפה ניתן להתקין או להזמין לוחית רישוי לקורקינט חשמלי?


בעיקרון באותם מקומות שמתקינים לוחיות רישוי לרכב. באתר הרישום במשרד התחבורה יש גם רשימת מתקינים מומלצת, אך לא מחייבת. אפשר לאתר גם בגוגל ספקי לוחות רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים. אפשר גם להזמין לוחית בלי התקנה, רק שהיא צריכה לעמוד במידות הנדרשות שהן אורך של 11.3 ס"מ ורוחב של 14.2 ס"מ. כדאי לבקש גם תושבת לחיבור נוח לכנף האחורית, שם מתקינים את הלוחית די בקלות.

איך יעבוד רישוי הכלים החשמליים השיתופיים להשכרה?


בדומה להשכרת רכב, לכלי החשמלי השיתופי להשכרה תהיה לוחית רישוי אורגנית שלו ולפי הרישום להשכרה, שם מזין השוכר את פרטיו במערכת, יהיה ידוע בכל רגע נתון מיהו הרוכב הנוכחי.

האם הכלים החשמליים נדרשים לביטוח חובה, צד ג' או מקיף?


אין דרישה לרכוש ביטוח לכלי החשמלי, אבל מניעה לעשות זאת.