קבוצות הפייסבוק שמוכרות זיופים (או בשמם המכובס "רפליקות") של מותגי יוקרה ברשת כבר מזמן הפכו לשם דבר , אבל הן לא לבד. האופציה היותר קלה וזמינה כבר מזמן קיבעה את מקומה- אפליקציית הוואטסאפ.
הן מופיעות תחת קטגוריית "קניות" אם מחפשים אותן בכל האתרים שמאגדים תחתיהן קבוצות וואטסאפ תחת כל שם אפשרי: "חדש כי נגמר המקום בקודמת - מוצרים מאיביי", "המומלצים שלי מאליאקספרס", "המובחרים של איביי", ו"המוצרים השווים של אליאקספרס". אבל הקבוצות הללו רחוקות מלהיות תמימות או לשתף אחד את השני בקניות שוות שרכשנו והמלצנו. אלו קבוצות שמטרתן להכניס כסף ל"ממליצים" שמפרסמים בהן.
רוב הקישורים שנשלחים בקבוצות הוואטסאפ הם כאמור קישורים לחנויות "פופ אפ" בעלי אקספרס - חנות אינטרנטית שנפתחת לזמן מאוד מוגבל של כמה שעות ומוכרת חיקויים או מוצרים שמסתתרים מתחת למוצר אחר. ממותגי הלבשה, הנעלה, שעונים, משקפי שמש, תיקים ומוצרי תינוקות כמו גם איפור וטיפוח מהמבוקשים ביותר בשוק- הכל הולך.
השיטה זהה לשיטת השיווק בקבוצות הפייסבוק. מוכרים באתרים שונים, רובם סינים כדוגמת עליאקספרס שנאסר עליהם עליו למכור חיקויים, יוצרים קשר עם עשרות מנהלי קבוצות בוואטסאפ ומבקש מהם לפרסם בשמם את החיקויים תמורת אחוזים מהמכירות.המוכר שיוצר קשר עם מנהל הקבוצה מבקש ממנו דבר אחד: אל תכתבו בהודעה פרטית את שם המוצג אותו אתם רוצים לרכוש כדי שעליאקספרס לא "יעלו" עליו, יסגרו את החנות והוא ייחשף לתביעה מצד החברות שאת המוצרים שלהן זייף.
בקבוצות האלו אפשר למצוא חיקויים למותגי איפור שונים כמו מותג האיפור של קיילי ג'נר, שם פלטת צלליות לדוגמא נמכרת במחיר של 157 שקלים - רחוק מהמחיר האמתי ומאוד לא בטוח לשימוש. הקישור שנותן מנהל הקבוצה בוואטסאפ הוא "קישור נסתר", כלומר כשנכנסים לקישור שהמוכר שלח נכנסים לעמוד שמוכר אוזניות. במעמד הקנייה כאשר משלמים על "האוזניות" יש לכתוב למוכר בהודעה פרטית "קוד" שניתן בתוך קבוצת הוואטסאפ, על התמונה של הפריט וכך המוכר ידע שהקונה מעוניין בצלליות ולא באוזניות עצמן.
וזה לא רק איפור. הרשת מלאה בקישורים לזיופים של בשמים שיכולים לעשות אותו אפקט ולגרום לנזק. גם כאן הקישור הוא קישור נסתר, כלומר כשתכנסו לקישור אתם לא תראו בושם אלא משהו אחר. המחיר לבשמים של קלואי, דיור ושאנל עומדים על 93 שקלים, רחוק מהמחיר המקורי ורחוק מהאיכות או מהביטחון שמדובר במוצר שלא יעשה לי פריחה או כוויה כל העור.
גם חיקויים של ביגוד ואקססוריז יוקרתיים יש בשפע. חיקויים של תיקים מבית המותג "מייקל קורס" נמכרים במחיר אטרקטיבי של 75 דולרים, 227 שקלים. התיק המקורי נמכר בארץ במחיר של 1131 שקלים.
המודל העסקי הזה משתלם לשני הצדדים- גם למוכר הסיני שהמוצרים שלו מקבלים עוד חשיפה וגם למנהל קבוצת הוואטסאפ שמרוויח עמלה של 8-15 אחוזים מכל מכירה. מי שיכול להיפגע כאן הם הקונים שלא מבינים את השיטה וחושבים שהמוצרים המומלצים נוסו והם בטוחים לשימוש.
בעולם פרוץ כמו זה צריך לזכור כי שמאחורי כל קישור שמומלץ לכם בין אם בקבוצת פייסבוק או בקבוצת וואטסאפ עומדת לרוב מערכת משומנת שכל מטרתה זה להרוויח כסף על מכירת מוצרים. זה אומנם חוקי אבל בחלק מהמקרים מאוד מסוכן ולא תמיד הממליצים בודקים בעצמם את איכות וטיב המוצרים כך שיכול לקרות מצב שימליצו לכם על מוצר שהוא לא ממש שווה רק כדי להרוויח על חשבונכם עוד כמה דולרים.