הישראלים אוהבים לאכול בשר, ולמרות שרבים חושבים שכל הסטייקים בארץ מגיעים מפרות שרועות ברמת הגולן, הרוב המכריע של הבשר מגיע דווקא מחו"ל. חלק משמעותי מהבשר מיובא ב"משלוחים חיים", אותם מסעות ארוכים של בקר וצאן, באוניות צפופות לעבר ישראל. בסוף השבוע האחרון החליטו במשרד הבריאות לעצור את המשלוחים מפורטוגל וברשתות השיווק מזהירים כבר מעליות מחירים.
משנת אלפיים מובאים לכאן באוניות בכל שנה מאות אלפי עגלים וכבשים, מה שמכונה "משלוחים חיים", שלאחר מכן מגודלים בארץ עוד מספר חודשים לפני שחיטה. המטרה של משלוחים אלו היא להתחרות במחירי הבשר המקומי ולהוריד את המחיר לצרכן. מתחילת השנה ועד לחודש מאי, נכנסו לארץ כ-300 אלף טלאים וכבשים מהנמלים, לעומת 160 אלף בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בגידול של כ-80%. יותר ממחצית מבעלי החיים הגיעו מפורטוגל.
בסוף השבוע האחרון, בעקבות בדיקה של השירותים הווטרינרים, הורו במשרד החקלאות לעצור את הגעת האוניות משם. לטענת משרד הבריאות, נקבות הבקר שהגיעו ארצה לא עמדו בדרישות הווטרינריות של מדינת ישראל, ולפיכך הוחלט להקפיא את כל ייבוא הבשר והצאן משם עד לקבלת תשובה מהרשויות במדינה.
עצירת המשלוחים, גם אם זמנית, צפויה להשפיע בתוך זמן קצר על מחירי הבשר. " ברגע שלא יהיה בשר מיובא המחירים יקפצו. לא יהיה מלאי וסחורה להציג, הבשר הקפוא גם יקפוץ, ובשר טרי - תהיה הסתערות ומלחמה", טען הקצב נחום שמש, מרשת "נטו חיסכון", "סופר ספיר" ו"הכי זול". "אם זה יקרה זה מכת מוות ולא רחוק היום שסטייק אנטריקוט יקפוץ ל-300 שקלים לקילו ויחשבו שאנחנו גנבים".
במשרד החקלאות סבורים אחרת. לטענתם עד למיצוי ההליכים מול השלטונות בפורטוגל לא ירשם מחסור משמעותי בבשר, כיוון שייבוא הבשר המצונן וכן הייבוא של המשלוחים החיים ממדינות אחרות - נמשכים כרגיל.
בין אם המחיר יעלה ובין אם לאו, רבים חושבים שיש מספיק סיבות טובות לעצור את המשלוחים החיים. "הבשר שמגיע מפורטוגל ומשאר המדינות עובר התעללות מאוד קשה, הצפיפות באוניות מאוד גבוהה, הם נפרקים במכות, בשוקרים חשמליים, כמו שחשפנו שוב ושוב", סיפר ירון לפידות, מנהל ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים".
"המשלוחים החיים זה עסק יחסית חדש של 20 שנה, 50 שנה ישראל הסתדרה בלי התעשייה האכזרית והאלימה הזו, ואנחנו שואפים, כשלב ראשון, לחזור לנקודה הזו".