אפליקציית המוניות אובר החלה לפעול לפני כיממה בישראל בשאיפה לנגוס בנתח השוק של אפליקציית גט טקסי המצליחה. מאז השיקה האפליקציה החדשה את השירות, הספקתי לבצע כמה נסיעות איתה. אומנם לא מדובר במדגם מייצג, אך כלקוח ותיק של המתחרים ושליטי השוק, וכמי שחושב שייטב לכולנו עם הניסוי של אובר בתל אביב יצליח - הנה מספר הערות להנהלת ולקוחות אובר וגט טקסי ושורה תחתונה אחת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לידיעת אובר:
1. הזמן הממוצע לאיתור מונית באובר ארוך יחסית למתחרים. גם כשנהג לוקח נסיעה, הוא רחוק מהיעד וזמן ההגעה מתארך. באובר כנראה השיקו את השירות מוקדם מידי, כשאין מספיק נהגים שעובדים עם האפליקציה.
2. הנהגים לא "שוחים" באפליקציה. לאחד הנהגים שלי למשל, לקח הרבה זמן להבין כיצד להקליד יעד לצורך ניווט. נהג אחר לא הסתדר עם חיוב התשלום. (אגב, באובר שמחו לספר בכל קומוניקט שהפיצו לאחרונה, שהנהגים שיצטרפו אליהם יקבלו אייפון חדש. זה נכון. המכשיר ניתן בחינם, אבל כל האפשרויות מלבד שימוש באפליקציית אובר חסומות. לא שיחות, לא סמסים, לא אפליקציות. למה בעצם?)
3. כשיש לנהג שאלה לגבי תפעול האפליקציה או כל נושא אחר - אין למי להתקשר. אפשר לסמס או לשלוח מייל לשירות הלקוחות של החברה - שני דברים שלא מומלץ לעשות תוך כדי נהיגה.
4. אינטרנט אלחוטי במונית ומטענים - אין. המתחרים לא יוצאים בלי זה מהבית. הלקוחות (כמו הלקוח הנודניק הח"מ) כבר התרגלו לשירות ומצפים להשוואת תנאים.
5. לא כל הנהגים סגורים על הנהלים. באחת הנסיעות הנהג חייב 5.2 שקלים על הזמנת המונית - למרות שאובר מנחה שלא לגבות כסף, נכון להיום, על אף הזמנה. אין מה לדבר על לבדוק את הדברים "און-ליין" תוך כדי נסיעה (ראו סעיף 3). אחרי שהבאתי את הדברים לתשומת ליבם של אובר, חשבוני זוכה מיד בנסיעה הבאה.
6. ואם כבר מדברים על כסף, אובר נותנת היום ועד להודעה חדשה 20% הנחה על כל נסיעה. בנוסף, חברים יכולים לחלק 30 שקלים לחבריהם. זה יופי. אסטרטגיית חדירה מצוינת ללקוחות. לאחרונה פורסם שאובר העולמית גייסה 1.2 מיליארד דולר. הלוואי שהכיסים העמוקים האלה יפנקו אותנו לעוד הרבה זמן.
גט טקסי - הכוח עדיין בידיים שלכם, אבל...
1. בשנים האחרונות מאז הקמתה הצליחה חברת גט טקסי הישראלית לחולל מיני-מהפכה בעולם התחבורה הישראלי. בשוק מוניות שנשלט על ידי תחנות גדולות וקטנות ומיני חאפרים קמה אלטרנטיבה היי-טקית, נוחה, זמינה ובחלק מהמקרים גם יותר זולה.
2. בתחילת הדרך כל המוניות היו חדשות יחסית, נקיות וריחניות; הנהגים אדיבים, חדורי תודעת שירות וכמובן, האפליקציה דילגה מעל ראשו של הסדרן הקבוע עם ה"חמש-שש דקות אצלך" שלו. אתה רואה איפה המונית, מי הנהג וגם יכול לדרג אותו.
3. בתחילת הדרך, בכל פעם שנהג קיבל דירוג נמוך - היה גם נציג שירות לקוחות שהתקשר אליך לברר למה.
4. הבעיה היא שככל שהאופרציה של גט טקסי גדלה, בחו"ל ובישראל , רמת השירות ירדה. צי המוניות הרשום כבר נושק ל-4,000 בכל הארץ. הצטרפו אליו גם מוניות ישנות, פחות נקיות וריחניות וגם נהגים שאולי לא היו הבחירה הראשונה של כל נוסע. והכי גרוע מבחינה שירותית - כבר קרה יותר מפעם שדירגתי נהג בכוכב או שניים - ואף אחד לא טרח לשאול למה.
5. במקביל גם שביעות הרצון של הנהגים, שבהתחלה הרקיעה שחקים - התחילה לצנוח. תלונות על היחס, על זיגזוג במדיניות (למשל ההחלטה החד צדדית לבטל את דמי הזמנת הנסיעה בעלות 5.2 שקלים ואחרי גל מחאות החזרה של התשלום בסופי השבוע). ונהג לא מבסוט...לא באמת צריך להסביר - נכון?
6. ההודעות לעיתונות וההדלפות שיצאו מכיוון החברה בחודשיים האחרונים בעיקר משדרות לחץ, פאניקה. פעם מנסים לגנוב להם נהגים (מה לא לגיטימי בלהזמין את הנהגים שלכם לנסיעה, לתת להם הצעת עבודה ואת זכות הבחירה?) ופעם אובר מתכוונת להרוס את שוק המוניות בישראל; במקום להשקיע כל כך הרבה אנרגיה ומשאבים בהכפשת המתחרים שעוד לא הספיקו אפילו להרים ראש - כדאי להמשיך כפי שהיה עד עכשיו, להשקיע בשיפור השירות, בפיתוח ושיפור האפליקציה ובמציאת רעיונות חדשים להפוך את השימוש בשירותים של גט טקסי לאטרקטיביים בעיני הלקוחות, ולא פחות חשוב - בעיני הנהגים.
השורה התחתונה:
נכון להיום, גט טקסי נותנת ברוב המקרים שירות טוב ומהיר יותר. מצד שני, אובר עוד לא סגרה יומיים עבודה. בכל זאת, מחברה שמפעילה שירותים ענפים ב-180 ערים, ב-45 מדינות, אפשר היה לצפות להשקה יותר חלקה עם יותר מוניות ושירות "אמריקה". ועדיין, בנסיעות הקרובות שלי אזמין אובר, אתן להם תקופת חסד וגם אחסוך קצת כסף. בסופו של דבר כדאי לכולנו (גם לגט טקסי), שאובר תצליח. תחרות, כפי שהוכח כבר בכל כך הרבה מקרים, עושה טוב לכולם: לנהגים, ללקוחות וליזמים.