בסוף החודש תחל לפעול בישראל חברת תעופה חדשה. בעיצומו של גל ביטולי טיסות, כשמדינת ישראל תחת איום בכל הגזרות, חברת לואו קוסט רומנית חדשה בשם Bees Airlines משיקה טיסות לשני יעדים, בוקרשט (2 טיסות שבועיות) וסוקיבה שבצפון המדינה (טיסה שבועית). המותג שימש בעבר חברת תעופה אחרת שפעלה לזמן קצר באוקראינה בין 2021 ל־2022, והפסיקה את פעילותה כתוצאה מהפלישה של רוסיה לאוקראינה.
עוד בנושא ב-N12:
• מירי רגב: "טסים? יכול להיות שתצטרכו לשלם יותר"
• בעקבות המלחמה: אל על רשמה את הרבעון הטוב בתולדותיה
• מועדוני ה"טוס כפי יכולתך" מגיעים לישראל: כל הפרטים
משקיעים רומנים זיהו את ההזדמנות, וקנו אותו. החברה החלה להפעיל טיסות שכר למספר יעדים כבר במרץ האחרון, ובין אוגוסט לאוקטובר יחלו גם טיסות סדירות מבוקרשט לפראג, ורונה, באדן־באדן, וגם תל אביב. באתר חברת התעופה, מצאנו כרטיסים במחירים אטרקטיביים, 54.32 דולר לכיוון מתל אביב לבוקרשט לסוף אוגוסט (29.8), ולאמצע ספטמבר במחיר זהה מתל אביב לסוקיבה.
• כל החברות שביטלו טיסות לישראל - ועד מתי: רשימה מתעדכנת
החברה הרומנית מספקת תזכורת לכך שהפעילות בנתב"ג ממשיכה כסדרה, על אף שיותר מ־15 חברות תעופה בינלאומיות הודיעו על הקפאת או צמצום פעילותן בישראל בצל המצב המתפתח במזרח התיכון. למעשה, החברות שביטלו הן לא חזות הכל: מתוך כ־50 חברות שפעלו בשמיי ישראל טרם החל המשבר הנוכחי, כיום פועלות בארץ יותר מ־30 חברות שונות. כזכור, בראשית המשבר שהחל עם חברות התעופה יונייטד איירליינס, דלתא ולופטהנזה, עברו בנתב"ג מדי יום כ־70 אלף נוסעים, ועם הזמן המספר ירד לשפל של כ־55 אלף נוסעים. בשבוע האחרון ראינו עלייה קלה במספר הנוסעים וחזרה לסביבות ה־60 אלף ביממה.
מי שהפתיעה עם תוספת של טיסות לתל אביב וממנה הייתה חברת בלו בירד היוונית, שהוסיפה טיסות לשלל יעדים קרובים בהם לרנקה, פאפוס, אתונה, קוס, רודוס, בורגס ומיקונוס. ייתכן כי החמימות היחסית שהפגינה החברה איננה מקרית, היות והיא נרכשה ב־2016 על־ידי בעלי קבוצת התיירות "קווי חופשה", שבבעלות עמי כהן וארנון אנגלנדר.
ניתן לראות שברוב המקרים, היקף הפעילות של החברות שהמשיכו לפעול כרגיל נמוך ביחס להיקף הפעילות של עיקר החברות שבחרו לבטל טיסות. לפי נתוני רשות שדות התעופה ליולי האחרון, מלבד חברות התעופה טוס, קורנדון ואייר פראנס שהיקף הפעילות שלהן גבוה יחסית, רוב החברות שנותרו יציבות הן בעלות היקף פעילות נמוך יותר מאלה שביטלו, ביניהן בריטיש איירוויז, אזרבייג'ן איירליינס, אייר סיישל, היסקי ועוד.
שיקולים שונים
יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות של הוט, מסביר כי אחת השאלות שמכריעות האם חברה מבטלת את קוויה לישראל או לא, היא על מי מתבסס הקהל שלה. כך למשל בבלו בירד, שמאגר הלקוחות שלה מעוגן בישראלים הטסים הלוך ושוב לחופשות באגן הים התיכון, האינטרס הוא להמשיך את הפעילות כסדרה. זאת לעומת אייג'יאן, החברה הלאומית של יוון, שמפעילה טיסות ל־118 יעדים שונים, מתוכם פחות מ־10 מישראל. "החברות שבחרו לבטל את הטיסות לישראל הן בעיקר חברות סדירות, או חברות לואו קוסט שמתבססות גם על קהל התיירים הנכנסים לישראל. במקרה של חברות שתגברו טיסות, זה רק כאשר מבחינתן ההמשך של הטיסות הוא הכרחי ומשרת את הנוסעים שלהם, שמורכבים מהקהל הישראלי שטסים ליעדי הנופש וזקוקים לקווים הלוך וחזור".
סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים "בשביל הזהב" מבהיר כי גם לגודל החברה השפעה משמעותית על ההחלטה אם להמשיך לטוס ארצה, אך לכל חברה יש שיקולים שונים שאי אפשר לשים תחת מטריה אחת. "חברה גדולה כמו קבוצת לופטהנזה למשל, מקבלת החלטות באופן גורף על כל הקבוצה בבת אחת, לא עושים דיפרנציאציה, ובחברות צ'ארטר ראינו חברות שביטלו וכאלה שלא".
תמר גרזון, מנכ"לית גוליבר, מסבירה כי אלמנט שמקל על המשך הפעילות של חברות התעופה בארץ הוא החלפת הצוותים בלרנקה ואתונה, כפי שעושות למשל בריטיש איירוויז ו־KLM. "אמנם זה מאריך את משך הטיסה, אך זה מאפשר את המשך התעופה ולקיים את לוח הטיסות". מסבירה גרזון. גם באל על הודיעו על החלטה דומה, ובטיסות סאן דור המופעלות על ידי מטוסים חכורים מחברת התעופה קלאס ג'ט מבצעים כיום עצירה קצרה בלרנקה לטובת החלפת הצוותים.
במקרה של החברות שביטלו לטווח זמן קצר בלבד וחזרו לפעול, בוויזאייר למשל, יתכן כי מדובר באסטרטגיה של החברה הידועה כפעלתנית. סמנכ"ל התפעול של החברה ב־2021 ג'ורג' מיכאלופולוס אף אמר בריאיון בתקשורת, כי "במערב אירופה נכנסנו לפערים שהיו. בבריטניה, אנחנו עכשיו השחקן מספר אחת בלוטון, אחרי שאיזיג'ט צמצמה את הקיבולת שלה והגברנו את ההיצע בנמל התעופה בצפון לונדון". את האמון בשוק הישראלי הביעה החברה כבר ב־2018, אז מנכ"ל החברה יוזף ואראדי ציין בעבר כי בכוונתו להקים בסיס פעילות בישראל, צעד שנכשל מאוחר יותר בשל קשיים שהערימה ממשלת ישראל לטענתו.
לדבריו של עובדיה יש משמעות גם למדינה ממנה מגיעה חברת התעופה, כך למשל אתיופיאן איירליינס עשויה להיות פחות מושפעת. "באירופה כל חדשה הכי קטנה על מה שקורה פה פותחת מהדורת חדשות וזה משפיע על הצוותים שלא מוכנים להגיע. לעומת זאת, חברה כמו אתיופיאן איירליינס נמצאת במדינה שחווה בעצמה בעיות דומות". במקרה של פליי דובאי, שביטלה טיסות לילה בודדות בלבד, נראה שהסכמי אברהם הם הדבק להמשך הפעילות מתחילת המלחמה ועד היום.
המרוויחות הגדולות
בחברות הישראליות ראו במצב הזדמנות. אל על וארקיע החליטו על תגבור הטיסות למספר יעדים קרובים, כאשר הבולטים בהם אתונה ולרנקה. בארקיע הוסיפו טיסות גם ליעדים מבוקשים כגון רומא ווינה, ובאל על החליפו מטוסים לכאלה עם קיבולת גדולה יותר. בישראייר לעומת זאת, לא הוציאו טיסות נוספות הפעם, בשונה מאוקטובר האחרון, אלא התמקדו בהפעלת לוח הטיסות המקורי. זפרני, מסביר כי "זאת הולכת להיות השנה הכי טובה שלה החברות הישראליות אי פעם מבחינה כלכלית".
ואכן הדוח לרבעון השני שפרסמה אל על מעיד על רווחיות שיא, עם רווח רבעוני של 147.4 מיליון דולר. מדובר בזינוק של פי 2.5 ברווח ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. עוד עולה מהדוחות כי ההכנסה למושב (RASK) עלתה ב־24% ביחס לרבעון המקביל, וכי הביקוש לטוס בחברת התעופה הישראלית עלה: אחוזי התפוסה של החברה ברבעון זה עלו ל־92%, לעומת 87% ברבעון המקביל אשתקד.
הצטמצמות ההיצע של חברות התעופה הטסות לארץ מורגש בכיס, בעיקר ביעדים בהם נותרו רק חברות התעופה הישראליות. אולם, ביעדים שבהם יש תחרות על הקו, המצב טוב יותר עבור הנוסע הישראלי. לפי נתוני גוליבר, מחיר הטיסה הממוצע לכיוון אחד לברצלונה באוגוסט הנוכחי עומד על 412 דולר, לעומת 326 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשגרה, חברות התעופה אייר אירופה ואיבריה מפעילות טיסות לקו זה, כיום נותרו רק אל על וארקיע.
באתונה, לעומת זאת, מחיר טיסה ממוצע באוגוסט הנוכחי עומד על 262 דולר, לעומת 268 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. את הירידה ניתן להסביר באמצעות הגברת התדירות של חברות התעופה הישראליות והחברה היוונית בלו בירד, המשך פעילותן של חברות כגון טוס וקורנדון לצד מדיניות המחירים המפוקחים שהפעילה אל על בקו בימים הראשונים לגל ביטולי הטיסות.