"לצערנו, לאחר 15 שנים אנחנו צריכים להפסיק.... לא היו מספיק לקוחות בחנות הפיזית שלנו והפסדנו כסף במשך חודשים. לכן החלטנו להמשיך רק באינטרנט, ואנחנו מוכרים את כל המלאי שלנו בהנחה של לא פחות מ- 80 אחוזים".
אם גם אתם נתקלתם בפרסום הזה ברשתות החברתיות או בפרסומים דומים של בעלי עסקים קטנים ש"נאלצים, עקב המצב" לסגור את החנויות, ולכן מציעים את הסחורה שלהם בהנחות ענק- אתם לא לבד. עוקץ ענק שפושט ולובש צורות שונות של אתרי עסקים קטנים רץ עכשיו ברשת, והנוכלים מנצלים ממד נוסף שלא נוצל עד היום: המלחמה.
הצצה לאתר המדובר, שלפי הפרסומים מנוהל על ידי סבתא טרייה שמעוניינת לסגור אותו עקב תנועה דלה של לקוחות ורצון להשקיע יותר זמן בנכדים, מגלה אתר מעוצב להפליא, עם תיאורים בעברית תקינה וגבוהה, אבל ללא שום אפשרות ליצור קשר מלבד מייל, מה שמתחיל לעורר חשד. גם עצם העובדה שהתמונות לקוחות מאתר עליאקספרס מעוררות חשד, אבל בהתחשב בעובדה שעשרות אתרים ישראלים פועלים כך- עדיין לא חותמת את גורלו. רק בדיקה באתר Whois – האתר שמוצא מי הבעלים מאחורי כל אתר לא מותירה מקום לספק- מדובר בעוקץ.
אתר "מיזרחי" אינו היחיד כמובן, ובטח לא בעת הזו, שחגי הקניות בצל המלחמה בשיאם. שורת פוסטים, רובם ממומנים, בפייסבוק ובאינסטגרם בנויים כך שהם פונים לרגש שלכם, וקוראים לכם לרכוש ולתמוך בבעלי עסקים קטנים שהחליטו לסגור את העסק ולהפטר מהסחורה. כל זה בשביל שתחליטו, בשביל מטרה נעלה של תמיכה בבעלי עסקים, יחד עם הפיתוי בדמות הנחה מפליגה- לשלוף את פרטי כרטיס האשראי שלכם.
"לרוב מדובר בהתחזות לאתרי אופנה שונים", מסביר נתי טל, מוביל קבוצת המחקר בחברת Guardio. " האתרים האלו משתמשים בטקטיקות פרסום אגרסיביות במיוחד בפייסבוק ומציעים מבצעים שאינם נראים הגיוניים, ובמגוון Click baits כגון בטענה שהם נסגרים לאחר שנים רבות של פעילות כתוצאה ממגוון סיבות בעיקר עצובות ומעלות אמפתיה. המטרה הסופית היא ככל הנראה בראש ובראשונה גניבת פרטי אשראי וחיוב ללא קבלת המוצרים בפועל ו/או במקרים מסוימים מכירת פריטים מזויפים באיכות ירודה, כאלה שניתן למצוא ולקנות ישירות ובזול מאתרים כגון עליאקספרס ודומיהם".
הקמת אתרי אופנה פיקטיבים הן כמובן לא דבר חדש אבל השילוב של המלחמה יחד עם חודש הקניות הבינלאומי, שידם של הצרכנים כבר ממילא קלה על כרטיס האשראי- מגדיל את הסיכוי שלכם ליפול בפח.
יחד עם חברת Guardio ניסחנו מדריך שתוכלו לבדוק אם האתר שאתם הולכים לקנות ממנו אמין או לא.
טיפים לזיהוי והימנעות מקנייה באתרי קניות מזויפים
פרטי החברה מעורפלים: "אם הטקסט בעמוד 'אודותינו' כללי מדי ולא מכיל שמות של אנשים או פרטים ספציפיים על החברה, זהו סימן אזהרה. בדקו אם יש כתובת מדויקת, מספר טלפון או דוא"ל ליצירת קשר. אתרים וחנויות לגיטימיים תמיד יספקו דרכים ברורות ליצירת קשר. אפשר גם לחפש את הכתובת ב- Google Maps , ולראות אם העסק אכן נמצא בכתובת אותה ציין. אתם לא בטוחים? תתקשרו לחנות, צרו איתם קשר לפני. אל תמהרו לרכוש מחנות שמעלה ספקות - לא משנה כמה המוצרים זולים ונראים מעולה".
תמונות מוצר כלליות ומופיעות באתרים אחרים: "תמונות המוצרים עשויות להיות מועתקות מאתרים אחרים כמו AliExpress או Temu. נסו לחפש את התמונות ב-Google Images לזיהוי כפילויות. לעיתים אפילו תזהו את אותו המוצר עם אותה התמונה בכמה וכמה אתרים אחרים - כולם ככל הנראה חלק מאותו קמפיין זדוני".
הצעות לא הגיוניות: "היזהרו מהצעות שנראות טובות מדי להיות אמיתיות, כמו הנחות עצומות שמגיעות ל-80% ויותר. הטריק של 'אנחנו סוגרים' נועד להפעיל לחץ, ולכן תמיד מומלץ לקחת נשימה ולחשוב רגע על אמינות המודעה והאתר".
בדקו מי המפרסם: ראיתם פוסט בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת? תוודאו מאיזה עמוד הפוסט מגיע. כמה אנשים עשו follow לעמוד הזה? מתי הוא נוצר? אם הוא נוצר לפני כמה ימים ומספרים לכם שאחרי 15 שנה החנות נסגרת בגלל סיבות מרגשות כאלה ואחרות - קל מדי להבין שמשהו כאן לא מסתדר.
מגוון גדול מדי של מוצרים במלאי: טיפ פשוט שעובד כל פעם מחדש - אם בחנות יש כל צבע, מידה או דגם במלאי, זה יכול להיות סימן לכך שהמוצרים אינם קיימים בפועל.