איך הכי משתלם לשלם על נסיעה בתחבורה ציבורית? נתונים שהגיעו לידי N12 מצביעים על הבדלי תעריפים משמעותיים בין אפליקציות התשלום לתחבורה ציבורית לבין כרטיס ה"רב קו" באותם קווי נסיעה בדיוק. הפערים, שסיבתם נעוצה בהתפתחות היסטורית ומשרד התחבורה נדרש לתקנם, יכולים להגיע לעשרות ואף מאות שקלים בכל חודש, בפרט אם מדובר בחודשים של עבודה היברידית שבהם נוסעים לעבודה רק חלק מהחודש.
הרפורמה בתשלום עבור נסיעות בתחבורה ציבורית בישראל מאפשרת לנוסעי התחבורה הציבורית הקבועים והמזדמנים לשלם עבור נסיעותיהם בכל אמצעי התחבורה הציבורית באמצעות הסמארטפון, מבלי להצטייד מראש בכרטיס רב-קו או להטעין אותו מראש בכסף או בחוזי נסיעה לטווח ארוך (כדוגמת חופשי-חודשי). השירות מאפשר לנוסעים אשר משלמים באמצעות אפליקציה ליהנות מהנחה על ריבוי נסיעות על פי תקרה מצטברת ומחירים מוזלים.
העלות המצטברת לנוסע מחושבת באופן אוטומטי, ומשקפת את סך הנסיעות שבוצעו בפועל יחד עם ההנחה המרבית שהנוסע זכאי לה, לרבות תקרה יומית ומדרגות הנחה חודשיות של עד 75% מעלות הנסיעה על פי התעריפים החדשים שנקבעו על ידי משרד התחבורה. יחד עם זאת, חסרונה של השיטה הוא הקושי לחזות את התשלום בסוף התקופה (החישוב הסופי מבוצע אחת לחודש ביום ה 24) ולשם כך פיתחו במשרד התחבורה מחשבון המאפשר להשוות את המחירים באופן יומי וחודשי.
מבדיקה שערכה "מוביט-פנגו", נמצא כי בנסיעות למרכזי התעסוקה המרכזיים בישראל הנוסע הממוצע עשוי לחסוך עשרות ואפילו מאות שקלים על נסיעות בחודש אם אינו מגיע לעבודה בכל ימי השבוע (כלומר בעבודה היברידית) זאת באמצעות בחירה נכונה בין שתי השיטות.
כך למשל עובדים הנוסעים הלוך-חזור לעבודה במת"ם חיפה מזכרון יעקב 15 פעמים בחודש ישלמו על סך נסיעותיהם באוטובוס בינעירוני ישלם הנוסע 221.5 שקלים באפליקציה, לעומת 292.5 שקלים בחופשי חודשי או 324 שקלים ברב-קו לאחר הנחת ערך צבור - חיסכון של 71 שקלים לפחות. גם עובד שנוסע מידי יום לעבודתו יעדיף במקרה זה להשתמש באפליקציה ובכך יוכל לחסוך 33 שקלים בחודש.
דוגמא נוספת היא עובדים שנסיעותיהם הקבועות נע בין תחנת רכבת ראשון לציון לתחנת עזריאלי בתל אביב. כאן ניתן לראות שעובד שמגיע מידי יום לעבודה צריך להעדיף להשתמש בכרטיס הרב-קו במסלול חופשי חודשי, ובכך יחסוך 20 שקלים בחודש. לעומת זאת, אדם שנמצא במדיניות העסקה היברידית, ונוסע לעבודה 15 ימים בחודש בלבד, יעדיף להשתמש באפליקציית מוביט ובכך יחסוך לא פחות מ-240 שקלים בחודש. אלו רק מספר דוגמאות, אך הפערים קיימים בכל הארץ ובעשרות קווי נסיעה.
"תעריפי הרב-קו נקבעו בצורה לא סדורה"
במשרד התחבורה מסבירים ש"בחודשים הקרובים צפוי להיבחן מבנה התעריפים בתחבורה הציבורית באופן הטוב ביותר לנוסעות ולנוסעים וככזה שיאפשר להגדיל את השירות הארצי לכלל הציבור. בין היתר יבחן הפער בין אמצעי תשלום אלו על מנת להקל ולפשט באופן רב ככל הניתן את המעבר בין אמצעי התשלום השונים".
עוד טוענים במשרד כי "הפער כיום בתעריפי התחבורה הציבורית ברב קו ובאפליקציות התשלומים, נובע משיטת תעריפים שנקבעה לאורך השנים שיצרה תעריפים שונים ברחבי הארץ. בעוד שתעריפי הרב קו נקבעו בצורה לא סדורה במהלך השנים, ויצרו פערים בין אזורים שונים בארץ, ולעתים גם בין ערים סמוכות, התשלום ביישומונים מחושב בהתאם למרחק הנסיעה ולמספר הנסיעות שבוצעו, תוך חישוב 'הנחות פרופיל', ו'תקרת תשלום' חודשית ויומית. בהנחיית משרד התחבורה, האפליקציה מחוייבת לשקלל את המחיר הזול ביותר לסך כל הנסיעות היומיות והחדשות שהנוסעים ביצעו.
"פער זה בין שיטות התשלום ידוע, ואנו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוחנים בימים אלה את הדרכים לגשר על הפער הזה, באופן הטוב ביותר לנוסעות ולנוסעים בכל הגילאים ומכל המגוון של החברה הישראלית - באופן שאכן יאפשר להגדיל את השירות הארצי לכלל הציבור, ולהרחיב את האמון הציבורי בתחבורה הציבורית - במטרה לייצר שקיפות, אחידות ופשטות".