למרות מחאות החקלאים, שר האוצר אביגדור ליברמן נחוש להוציא לפועל את הרפורמה לייבוא פירות, ירקות וביצים לישראל. בקרוב צפויים להיחתם הצווים שיבטלו את המכס על רשימה של כ-15 מוצרים חקלאיים, במסגרת השלב הראשון של הרפורמה. איזה מוצרים יוזלו, עד כמה בדיוק יירדו המחירים לצרכן - ולמה לא נשמע את רשתות השיווק מתנגדות? לידי N12 הגיעו הערכות של משרד האוצר אשר עונות על השאלות החשובות.
השלב הראשון ברפורמה כולל מספר מוצרים בסיסיים, כמו ביצים ושום, לצד גידולים אקזוטיים יותר דוגמת אננס וליצ'י. ההוזלות משמעותיות צפויות בכמה מהמוצרים, כמו אספרגוס, שמחירו אמור להיחתך בקרוב ל-40%, בגלל המכס הגבוה המושת עליו כיום. ואולם, ברוב הפירות והירקות ההוזלות המיידיות יהיו מתונות בהרבה, אם בכלל יהיו הוזלות.
אננס, למשל, שמוצג כעיתים כסמל ליוקר המחיה בישראל ונמכר כיום ברשתות השיווק ב-25-30 שקל לקילו – יוזל בכשני שקלים בלבד, לפחות בשלב זה. גם פטריות יוזלו בכ-2-3 שקלים לקילו, אך באחוזים זאת ירידה מזערית של כ-2% בלבד. בחלק מן המקרים – אבוקדו ותאנים למשל – לא צפויות הוזלות גם אחרי ביטול המכס, אבל המטרה היא שניתן יהיה להשיג אותם גם מחוץ לעונה.
מי יגזור קופון גם על הרפורמה הזו? רשתות השיווק כמובן
לפי התחזיות בממשלה, הצרכן הסופי יזכה רק למחצית מההטבה של ביטול המכס. למשל, אחרי שיוסר מהשום המכס שעומד על כ-7 שקלים לקילו, מחיר השום בסופרמרקט יפחת בכ-3.5 שקלים. המחצית השנייה של ההטבה מהמדינה תתגלגל בעיקר אל רשתות השיווק.
החקלאים הישראלים, שמתנגדים בתוקף לרפורמה, טוענים שהסיבה למחירי הפירות והירקות הגבוהים בארץ היא ברווחים שגוזרים לעצמם רשתות השיווק. אנשי המקצוע באוצר, מנגד, טוענים ששיעור הרווחיות של הסופרים על גידולים חקלאיים לא שונה מהרווחיות שלהם על מוצרים אחרים, כמו פסטה למשל. כך או כך, אין ספק שרשתות השיווק ירוויחו מהרפורמה, לא פחות מהצרכן הסופי ואולי אפילו יותר.
ברקע המחלוקות סביב הרפורמה, ליברמן תקף בימים האחרונים את רשתות השיווק, לגבי רווחי העתק שצברו בתקופת הקורונה. "מדובר בקפיצות לא סבירות ומטרידות אשר מעלות חשש לניצול ציני של הפחדים, המצוקות ושל מצב החירום שנוצר כאן בעקבות הקורונה", אמר ליברמן בדיון. "על רשתות השיווק להבין שהמצב הזה לא יכול להימשך והן צריכות לחשוב לא רק על הרווחים אלא גם על הצרכנים".
מאידך, הבוקר בצל המחאות, שר האוצר הבהיר כי הביקורת שהביע כלפי רשתות השיווק לא מעידה על התרככות בעמדו כלפי החקלאים. "צר לי שהחקלאים בוחרים שלא להתמקד בגופו של עניין ובשאלה המטרידה ביותר - מדוע ב-20 שנה האחרונות מחירי הפירות עלו בלמעלה מ-100%, הירקות בלמעלה מ-80%, הצריכה ירדה ב-20% ולמה הפירות בסקנדינביה זולים יותר מבחיפה?", אמר ליברמן.