שנה חלפה מאז שהקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נפתח לשימוש, וכעת סקר מיוחד שבוצע עבור N12 חושף כיצד היא השפיעה על הרגלי הנסיעה במרכז הארץ. מהסקר עולה ש-72% מנוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן והסביבה השתמשו בשנה החולפת ב"דנקל" בשמה הרשמי - אך רק 21% משתמשים בה מדי יום. במקביל, 82% מהנוסעים סבורים שהרכבת הקלה קיצרה את זמן הנסיעה שלהם ו-76% מדווחים כי בסך הכל הם מרוצים מהשירות בקו האדום.
הסקר נערך בידי אפליקציית הניווט בתחבורה ציבורית מוביט (Moovit), בקרב 1,420 נוסעים בגוש דן והסביבה ובטווח גילים רחב.
מספרי הנוסעים ברכבת הקלה מאז השקתה לא עמדו בציפיות המוקדמות. הצפי היה לכ-200 אלף תיקופים - כלומר העברות כרטיס משולמות - מדי יום בתחנות הרכבת הקלה. בפועל, בחודשים האחרונים התייצב הממוצע היומי על כ-90 אלף תיקופים. מתבקש לקשור את הפער בין הצפי לנתונים בשטח להשפעות המצב הביטחוני, אך 81% מהנסקרים אמרו כי המלחמה לא השפיעה בכלל על השימוש שלהם ברכבת הקלה ורק 13% אמרו כי היתה לה השפעה מסוימת.
המגמה של אי-עמידת הרכבת הקלה בציפיות עולה גם מממצאי הסקר. כחודש לפני השקת הרכבת הקלה הציפיות היו בשמיים. בסקר שערכה מוביט לפני ההשקה בקרב נוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן, 82% דיווחו כי בכוונתם להשתמש ברכבת. חודש לאחר ההשקה דיווחו 67% מהנוסעים כי כבר השתמשו ברכבת הקלה וכ-12% מסרו שבכוונתם לנסוע בה בהמשך. הנתונים העדכניים מהסקר שנערך בשבוע שעבר מראה כי כעת, שנה לאחר ההשקעה, 72% מנוסעי התחבורה הציבורית באזור השתמשו ברכבת הקלה.
במקביל נרשמה עלייה קלה בשיעור הנוסעים שמשתמשים ברכבת מדי יום: 21% שנה לאחר פתיחת הרכבת לעומת 18% בחודש לאחר פתיחתה.
עומדת בלוחות הזמנים
76% מהנוסעים מרוצים משירות הקו האדום של הרכבת הקלה, לעומת כ-73% בחודש לאחר השקתה. הסיבה המובילה לשביעות הרצון היא מהירות ויעילות (67%) ולאחריה היעדר הצפיפות (13%).
כ -80% ציינו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מתדירות הנסיעות של הקו האדום, ו-85% טענו כי לפי החוויה שלהם הרכבת עומדת בלוח הזמנים שמפורסם לציבור. מדובר בשיפור לעומת נתוני הסקר שנערך כחודש לאחר ההשקה, אז טענו 77% כי הרכבת עומדת בלוח הזמנים.
בנוסף, כ-82% מהנוסעים טוענים כי הרכבת הקלה קיצרה את זמן הנסיעה שלהם, לעומת 70% בסקר שנערך כחודש לאחר ההשקה. מבט יותר דקדקני מעלה ש-41% סבורים שהרכבת הקלה קיצרה עבורם את זמן הנסיעה במידה רבה לעומת 31% בסקר סמוך למועד ההשקה.
הביקורת העיקרית של הנוסעים לפי הסקר היא המחסור בתחנות: כ-52% מנוסעי התחבורה הציבורית ציינו כי כדי להגדיל את מספר המשתמשים ברכבת הקלה יש להוסיף תחנות נוספות במיקומים מרכזיים (52%), לתת העדפה ברמזורים על פני כלי תחבורה אחרים (15%) ולהגדיל את תדירות הרכבות (8%).
הקו האדום נועד לשרת בעיקר את מי שמגיעים לעבוד בתל אביב מהערים הסמוכות, אך מהסקר של מוביט עולה כי דווקא התל אביבים הם המשתמשים הכבדים ביותר שלה. תושבי תל אביב יפו היו 27% מנוסעי הדנקל בשנה החולפת, בעוד שתושבי בני ברק וגבעתיים היו מי שנסעו בה בשיעור הנמוך ביותר (פחות מ-5% מהנוסעים) מבין תושבי הערים בסביבה.