תקופת השיא בנתב"ג חלפה, לפחות עד סוף השבוע הבא, שבו צפוי להתחיל עומס חגי תשרי - כשישראלים רבים ייסעו לבלות שוב בחו"ל, במזג אוויר נעים יותר בחלק מהמקומות. מסתבר שאל-על מוכרת באתר של החברה טיסות המופעלות על ידי חברות אחרות, במחיר גבוה בהרבה. מה הפערים - ומדוע זה קורה?
מבדיקת מחיר טיסה של חברת רויאל אייר מרוקו שנמכרת גם באתר אל-על, עולה פער של כ-1,500 שקל במחיר בין האתרים. באתר אל-על הטיסה עולה 1,623 דולר, לעומת באתר של החברה המפעילה, שבה היא עולה 1,262 דולר. נציג אל-על הודה בשיחה עם חדשות 12 כי מדובר באותה הטיסה בדיוק. "הם מבצעים את הטיסה, אבל הכול זה דרך אל-על".
מי שייכנס לאתר של אל-על כדי להזמין טיסה לקזבלנקה, תופיע לו כוכבית ובה יהיה רשום כי הטיסה מופעלת על ידי חברת רויאל איר מרוקו . המחיר לכרטיס FLEX שכולל טרולי מזוודה ארוחה והחזר מלא דרך האתר של אל-על יקר יותר ב-361 דולרים עבור אותה הטיסה בדיוק.
700 שקל יותר בטיסה לפולין
באל-על סגרו לאחרונה את הקו שלהם לוורשה בפולין, אך הם כן מציעים טיסות לשם עם חברת לוט הפולנית. באתר אל-על עולה הטיסה 729 דולר ואילו באתר של החברה הפולנית המחיר הוא 544 דולר בלבד - פער של 185 דולר שהם כ-700 שקל.
"מה שקורה בפועל זה שחברת תעופה מסוימת, למשל אל-על במקרה הזה, פשוט משווקת באתר שלה טיסות של חברות תעופה אחרות", מסביר ליאור קורן, מנכ"ל חברת אקספלורר טיסות. "ואפשר להזמין את אותן טיסות במקור ישירות דרך אותה חברת תעופה רלוונטית - ואז ההזמנה דרך אל-על לא ממש נותנת לך איזשהו יתרון".
וקיימות דוגמאות נוספות - גם בטיסה לאבו-דאבי, המחיר באתר של אל-על עומד על 1,386 דולר לכרטיס FLEX עבור טיסה שמפעילה חברת איתיחאד – אבל באתר הרשמי של החברה, אותה הטיסה בדיוק עם אותה הכבודה תעלה 1,099 דולרים -פער של 287 דולר.
למה זה קורה?
קודם כל מדובר בפער מחירים חוקי, הוא נוצר בשל הסכמי "קוד שייר" בין חברות תעופה רבות בעולם - הסכמי קוד משותף שמאפשרים לחברת תעופה לשווק טיסות של חברה אחרת כאילו היו טיסות שלה, עם קוד טיסה משותף. "אל-על משמשת פה כבר כיד שנייה", מסביר קורן, "היא רוכשת את הכרטיס מחברת התעופה ואז היא מוכרת אותו הלאה, אז גם היא צריכה להרוויח משהו בדרך".
חשוב לציין כי ההזמנה דרך חברת התעופה מאפשרת לקבל נקודות נוסע מתמיד שלה למשל, אבל לא בטוח שהפער שמשלמים מצדיק את הפער. בימים שבהם השמיים פתוחים וחברות תעופה רבות רוצות שנטוס איתם, כדאי שוב לבדוק טוב לפני שמזמינים טיסה ובעיקר - מאיפה מזמינים אותה.
מחברת אל-על נמסר בתגובה: "פערים בתמחור כרטיסים בקוד-שייר אינם משקפים בהכרח רווחיות גדולה יותר לאל-על, אלא נובעים מהסכמים קבועים הקיימים בין חברות התעופה. מטבע הדברים מחירים הם תולדה של היצע וביקוש ובפני הצרכן פתוחות אפשרויות רבות".