הקוטג' ייזכר לנצח כסמל שהצית את גל המחאה החברתית של ישראל 2011. המאבק הנקודתי אכן הצליח: מחירו של סמל המאבק אכן הורד על ידי יצרניות מוצרי החלב ורשתות השיווק, ובעקבותיו הגיע גל של מלחמות מחירים על מוצרים נוספים.
כך למשל הודיעה הבוקר רשת "טיב טעם" כי תעניק בימי חול לחברי מועדון הלקוחות שלה הנחות של עד 50% ב-13 מסניפי הרשת. ההנחות, לדברי הרשת, יהיו על מוצרים בכל הקטגוריות.
אבל נדמה שסמלים כמו הקוטג' לחוד - ומציאות לחוד. בדיקה מיוחדת של "תכנית חיסכון" מגלה תמונה עגומה בכל הקשור למחירי הגבינות ומעדני החלב. נכון, את הקוטג' אנחנו עדיין קונים במחיר של עד חמישה שקלים ותשעים אגורות, אבל עלותו של מוצר אחר, גבינה לבנה פשוטה, נותר מקומם לא פחות ואולי אפילו יותר.
יתר מוצרי החלב יקרים הרבה יותר
מנתונים שהגיעו לידי "תכנית חיסכון" בשיתוף "פרייסל", עולה כי הציבור הישראלי ממשיך לקנות את הגבינה הלבנה באותה תדירות לפני משבר הקוטג', ובנוסף - משלם עליה הרבה יותר.
שימו לב למחירים: גבינת "סקי" שטראוס וגבינה לבנה תנובה 250 גרם עולות למשל 7.36 שקלים, בשופרסל דיל, 7.30 שקלים בכמעט חינם ו- 6.49 שקלים ברמי לוי. ואם תהיתם, לעומת הקוטג' שעליו נלחמנו - המוצר הזה זול ופשוט יותר לייצור עבור חברות החלב.
גם מחיר הגבינות הצהובות עדיין בשמיים: "גוש חלב" של שטראוס לדוגמה עולה כ- 15 שקלים בשופרסל, מגה, כמעט חינם ורמי לוי. במגה בול תשלמו מחיר דומה, 14.75 שקלים.
גם את מעדני החלב ניסו מובילי המחאה לשכנע אותנו להחרים. המאבק הזה לא ממש הצליח. יצרניות החלב והרשתות ניצלו זאת והשאירו את המחירים ברמה גבוהה, בדיוק כמו לפני המשבר. "דנונה עם פרי" של שטראוס עולה 4.84 שקלים בשופרסל דיל ו-4.7 שקלים במגה בול. מחיר "מעדן הגולן" של שטראוס הוא 4.06 ₪ בשופרסל דיל ו-3.99 ₪ במגה בול ובכמעט חינם.
מחירי תחליפי החלב והחיתולים ממשיכים לטפס
ומה קורה עם שאר המוצרים, שלכאורה הוזלו בתקופה האחרונה? הבדיקה שלנו מגלה, שגם כאן, לאחר יציאה במבצעים על החיתולים ותחליפי החלב, שהורידו את מחירם בכ-40%, מחירי המוצרים חוזרים לטפס.
בשופרסל דיל ובכמעט חינם, למשל, תמצאו חיתולי "האגיס פרימיום" ב-62.90 שקל. גם מחיר המטרנה (שלב 2 700 גרם) במגה בול, בכמעט חינם ובשופרסל דיל - חזר ל-59.90 שקל, ברמי לוי ובמגה בול נשמרים לפי שעה מחירי המבצעים הנמוכים של החיתולים והמטרנה.
אתמול הודיעה הממשלה על הוזלת מחיר המטרה של החלב ופתיחת השוק לייבוא. הצעד הזה אולי ישפיע בהמשך, אבל בטווח הקצר, וכל עוד זה תלוי ברשתות וביצרניות, נראה שאנחנו נצטרך לפתוח את הארנק.
גורמים במחלבות הגדולות מסרו היום בתגובה שהמחירים עליהם מדובר בכתבה נועדו לחפות בין השאר על ההפסדים במחירי הקוטג'. במחלבות סירבו להגיב באופן רשמי לכתבה. במקביל, גורמים ברשתות השיווק מאשימים היום את המחלבות בכך שהן מוכרות את המעדנים והגבינות ברווחים גבוהים.