הקיץ הזה, בדומה לכל קיץ בעבר, מתאפיין בביקושים גבוהים לטיסות של זוגות, משפחות וטיולים מאורגנים. יחד עם זאת, בניגוד לשנים קודמות הקיץ הנוכחי סובל מחוסר יציבות בגלל המצב, אם זה בגלל טיסות של חברות זרות שיכולות להתבטל ואם זה בגלל אירוע טרגי כזה או אחר שתופס נוסעים. בדיוק בגלל זה כל מי שמזמין היום טיסה חייב לדעת מה הן הזכויות לגבי הביטול וכיצד לבטח את הטיסה כמו שצריך. על אחת כמה וכמה, אם אתם נוסעים מבוגרים, וגם המצב הבריאותי יכול להפתיע בכל רגע.
> הטיסה שלכם התעכבה? זה הפיצוי שמגיע לכם
> טסים עם ילדים? אלה הזכויות שכדאי לכם להכיר
הרשות להגנת הצרכן קבעה כמה חוקים שנוגעים רק לאוכלוסייה בגיל השלישי, וניתן ליישם אותם גם כשמזמינים טיסות. לא כולם מכירים את הזכויות הללו, וחברות הנסיעות מנצלות זאת לא מעט. עמותת אביב, המסייעת לאזרחים ותיקים במיצוי זכויות והגנה צרכנית ללא תשלום, מדווחת כי מאז השבעה באוקטובר, כשליש מהפניות למחלקה להגנה צרכנית עסקו בתלונות של אזרחים ותיקים שלא קיבלו החזר כספי מלא על ביטול טיסות וטיולים מאורגנים עקב המלחמה. זה בדיוק המקום לציין שהחוק מאוד ברור לגבי ביטול טיסה של צרכנים ותיקים והם זכאים לתנאים מקלים.
אזרח ותיק בלבד (גיל 65), יכול לבטל טיסה בתנאים הבאים:
- נותרו לפחות שבעה ימים למועד הטיסה.
- עברו עד 4 חודשים ממועד ההזמנה- כאשר מדובר ב"עסקת מכר מרחוק" (טלפון).
- עברו עד 14 ימי עסקים ממועד ההזמנה- כאשר מדובר בעסקה פרונטלית (מול סוכן במשרד שלו).
יש לזה כמובן סייגים, אחד מהם: בעת העסקה צריכה להתקיים שיחת טלפון בין הצרכן הותיק לבית העסק, או צריכה להתנהל התכתבות כמו וואטסאפ או מיילים בין הצרכן הותיק לבית העסק. לא מספיקה רק הזמנת המוצר או השירות באינטרנט, חייבת להיות תקשורת כתובה או בע"פ במהלך ביצוע העסקה. זה יכול להיות לפני, כשבררנו פרטים, זה יכול להיות בזמן העסקה עצמה, כשמסרנו מספר כרטיס אשראי ולעתים זה יכול להיות לאחר מכן, כאשר ביקשנו מידע נוסף.
שושי ועמוס, זוג בני הגיל השלישי, הזמינו טיול מאורגן ליפן, אותו ראו בפייסבוק והיה נראה להם שזה בדיוק מה שחיפשו ומתאים להם. שושי מסרה לנציגה את מספר האשראי בטלפון, בחרה בחמישה תשלומים, אייתה את השם של עמוס ושלה באנגלית ובתום השיחה קיבלה מסרון לטלפון הנייד שלה ובו חשבונית המפרטת את התשלום. את הכרטיסים תקבל לקראת מועד הטיסה.
כשנותרו עוד שלושה שבועות עד הטיסה המיוחלת, עמוס החליק בכניסה לבית הקפה הקבוע שלו. לאחר שקיבל טיפול ונאמר לו שלא יוכל לדרוך על הרגל שלו בזמן הקרוב, התקשרה שושי אל נציגת המכירות של סוכנות הנסיעות וסיפרה שהם לא יכולים לטוס. הנציגה מצידה טענה שאם לא עשו ביטוח ביטול טיסה, היא תאלץ לחייב אותם בסכום של 70 אחוזים מהעסקה - 33 אלף שקלים, ואף הציע לה לטוס לבד כי לא משתלם לה לבטל. כמובן שהנציגה הטעתה את שושי ומגיע לה לבטל את הטיסה ללא השתתפות עצמית, וזה מה שקרה בסוף.
כאשר מבצעים עסקה מרחוק ומזמינים טיסה, יש כמה פרמטרים שחשוב לבדוק ולהקפיד עליהם:
- האם בית העסק שנקשרנו בעסקה מולו, הינו ישראלי? אם כן, הוא כפוף לחוק הגנת הצרכן.
- האם במהלך ביצוע העסקה, קיבלנו מידע על תנאי הביטול של העסקה? חשוב מאוד לשאול ולוודא, מה תנאי הביטול? דרשו אותם בכתב.
- מתי ביצענו את העסקה? מתי ביקשנו את הביטול? מה מועד הטיסה? בנו לכם כמעין ציר זמן כדי לדעת לבד, האם החוק לצדכם.
- בעת ביצוע העסקה הציגו עצמכם כאזרחים ותיקים, שאלו כיצד זה משפיע על תנאי העסקה וביטולה ובדקו שתנאי ההזמנה והביטול (שימו לב לאותיות הקטנות), בטח בתקופה מאתגרת זו, מאפשרים לכם לקבל החזר כספי על מנת למנוע עוגמת נפש והוצאות כספיות מיותרות.
- רכשתם כרטיס טיסה או טיול מאורגן בחו"ל מול סוכן נסיעות ישראלי או באתר אינטרנט ישראלי בשיחת מכר מרחוק? חוק הגנת הצרכן עומד לצדכם, אך במקרים בהם הטיסה עצמה מתקיימת על ידי חברת תעופה זרה, תנאי הביטול עשויים להיות של חברת התעופה הזרה, לכן חשוב לשאול ולברר מראש מהם תנאי הביטול של הטיסה או הטיול המאורגן כדי שלא תופתעו בהמשך.
- וזה כלל לכולם: רכשתם כרטיסי טיסה אך הטיסה בוטלה? אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה ורכשתם את הטיסות ישירות ממנה, דעו כי הנכם זכאים להחזר כספכם.
ככלל, דמי ביטול מצד הנוסע, על פי החוק, הינם חמישה אחוזים מכלל עלות העסקה או 100 שקלים, הנמוך מבניהם. עם זאת, יתכן ובית העסק יציג בפניכם תנאי ביטול שונים מהחוק היבש, כמו שנאמר לשושי כשהתקשרה לבטל. לכן חשוב לשאול ולא להרפות, "מה תנאי הביטול? מה יקרה אם אבטל? כמה עלי לשלם אם אבטל? מתי מותר לי לבטל? למה אני צריך לשלם אם אני מבטל?" קבלו תשובות ואל תמהרו להגיד כן ולמסור אמצעי תשלום. אל תסתפקו באמירה "אנחנו פועלים לפי החוק", בקשו בכתב את תנאי הביטול.
"אלפי אזרחים ותיקים מתמודדים עם קשיים ובירוקרטיה מול בתי עסק שונים וחברות תעופה ותיירות", אומרת עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אביב. "צוות עורכי הדין ויועצי הזכויות של עמותת אביב מציע לבני הגיל השלישי ייעוץ וסיוע מקצועי בהגנה צרכנית ללא כל תשלום".
מוזמנים לפנות לקו הייעוץ וההכוונה של עמותת אביב במוקד 5711* המסייע בנושאי צרכנות ובחשד להונאות.