הלחץ הביטחוני ויוקר המחיה משנים את העדפות המזון של העובדים הישראלים: נתונים של חברת סיבוס פלאקסי שנחשפים ב-N12 לראשונה מצביעים על העברת תקציבי ההסעדה שניתנים לעובדים ממסעדות - לרשתות מזון וסופרמרקטים. הממצאים נתמכים בנתונים שפרסמה אפליקציית המשלוחים וולט (Wolt), לפיהם בסוף השבוע האחרון נרשמה "עלייה גבוהה" במספר ההזמנות בסופרמרקטים שפועלים בפלטפורמה בהשוואה לסוף השבוע הקודם על רקע המתיחות הביטחונית.

עוד בנושא ב-N12:

מה תעשה מלחמה עם ישראל לכלכלה האיראנית
גם טיסות ישראליות בסכנת ביטול: איך להיזהר
חניונים תת־קרקעיים יהפכו למקלטים במצב חירום

לפי סיבוס, מתחילת חודש יולי ועד לתחילת השבוע הנוכחי נרשמה עלייה של 23% במספר העסקאות ושל 27% בסכום הקניות שביצעו העובדים לרכישת מצרכים בסופרים דרך סיבוס, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. סיבוס פלאקסי מספקת שירות לניהול תקציבי ארוחות לעובדים ליותר מ-5,300 חברות בישראל, המעסיקות כ-500 אלף עובדים. החברה סיבוס מפעילה שיתופי פעולה אסטרטגיים עם וולט, יאנגו דלי ושופרסל.

לפי סיבוס, העלייה הגדולה ביותר במספר העסקאות לרכישת מצרכים ברשתות המזון נרשמה בירושלים, בהיקף של יותר מ-50%. שיעורי העלייה הבאים בתור נרשמו בחיפה (35%), באר שבע (30%) ולאחר מכן בהרצליה (28%) ובתל אביב (20%).

"מתחילת הקיץ אנחנו רואים שינוי בהרגלי הצריכה וגידול ברכישות בסופרמרקטים על חשבון המסעדות", מסר מנכ"ל סיבוס פלאקסי איתן זינגר. "זה קשור לשתי מגמות: האחת זו המלחמה, ששינתה את הזמן ואת הפניות לשבת במסעדות באופן שגרתי. בימים מתוחים כמו בשבוע האחרון, מרגישים את זה יותר.

"מגמה שנייה היא צרכים משפחתיים על רקע היעדר מסגרות לימודיות, שהות ארוכה יותר בבית, לחץ כלכלי ומחנק בהוצאות הפנויות במיוחד בחודשי הקיץ. כל אלו מייצרים תנועה של החלפת ארוחת הצוהריים ברכישה של ירקות, גבינות, פירות ועודף עבור צריכה משפחתית".

מנכ"ל סיבוס איתן זינגר (צילום: אלעזר נבו)
מנכ"ל סיבוס איתן זינגר | צילום: אלעזר נבו

לפי נתוני וולט נרשמה עלייה גבוהה במיוחד של 140% ברכישת מוצרי שימורי ירקות ודגים ובראשם טונה בשמן, תירס וחמוצים. כמו כן נרשמה עלייה של 50% ברכישת מים ונייר טואלט. בנוסף נרשמה עלייה חדה במיוחד של 260% בהזמנת גלידות בהשוואה לסוף השבוע הקודם ועליות של 46% בהזמנת חטיפים מלוחים ו-20% בממתקים ובסוכריות. במקביל דווח על זינוק של 177% ברכישת תחליפי חלב אם ופורמולות ושל 80% ברכישת חיתולים. נתוני קטגוריית הסופרים בוולט כוללים בין היתר רשתות מזון כשופרסל, ויקטורי, טיב טעם, רמי לוי בשכונה, מחסני השוק וסופר יודה.

"אנחנו רואים עלייה בדרישה של לקוחות למוצרי בסיס וכן רכישה של פריטים רבים יותר, ואני ואני מעריך שזה נובע מצורך להצטייד בתקופה של חוסר ודאות", מסר בן פילדמן, סמנכ״ל המסעדות בוולט ישראל.

בסיבוס טוענים גם לעלייה בתקציבי ההסעדה שמקצות החברות לעובדים, ובעיקר בחברות ההייטק: כך, בעוד שבפברואר האחרון חברות הגדילו את ההקצאה הממוצעת לעובד מ-1,000 שקל בחודש ל-1,200 שקל, בשבועות האחרונים נרשמה תוספת של עוד כ-150-100 שקל לסכום זה.