אלפי ישראלים הצטרפו אמש (שני) לרבבות שעדיין תקועים בחו"ל, רגע לפני ראש השנה. בישראל טוענים שהחלטת הרַשויות האירופיות שלא לטוס לישראל בשל המצב היא החלטה פוליטית, ומפעילים לחץ כבד להפוך אותה.
חברות התעופה הזרות מבטלות טיסות בזו אחר זו, במשרד התחבורה ביקשו מהישראלים שתקועים בחו"ל להגיע ללרנקה ואתונה. אך למצוא משם טיסה לישראל זו עדיין משימה כמעט בלתי אפשרית, ומי שהצליח למצוא טיסה, נתקל שוב במחירים גבוהים במיוחד.
נוסעים רבים שהגיעו לנמלי התעופה המדוברים גילו ברגע האחרון שטיסתם בוטלה. שתי ישראליות שטיסתן בוטלה אמרו ל-N12: "אנחנו אוד מאוכזבות מהמצב, ומקוות מאוד שנצליח לחזור בקרוב לארץ ולחגוג את ראש השנה עם המשפחות שלנו".
באל על ניסו להסביר את העומס שבו הם נמצאים. "המוקד שאמור לטפל בהזמנות קיימות מטפל באלפי לקוחות של חברות זרות שנתקעו בחו"ל", אמר אורן כהן בוטנסקי, סמנכ״ל לקוחות ושירות באל על. "כל טיסה שמתפרסמת - מיד יש רשימות המתנה. התעדוף שלנו הוא קודם כל לצווי 8 ומקרים הומניטריים, ובאמת עושים את הכול כדי למצוא פתרונות".
בתקופה המקבילה בשנה שעברה, לפני חגי תשרי, טסו לישראל וממנה כ-100 חברות תעופה. היום רק כ-15 חברות פועלות בנתב"ג.
חברת בלו בירד למשל לא ביטלה את טיסותיה לישראל מתחילת המלחמה. אך למרות שהיא בבעלות ספק ישראלי,
היא עדיין מחויבת להנחיות האיחוד האירופי. "בלו בירד נלחמה לטוס לישראל עד כמה שרק אפשר", טען עו"ד יגאל בורוכובסקי שמייצג את החברה משפטית. "זה לא פשוט שטייסים יוונים שוכבים על הרצפה בזמן אזעקות, ועדיין עשינו את זה. אבל בימים האחרונים יצאה הנחיה של רשות בטיחות התעופה האירופית שאוסרת לטוס לישראל עד לסוף אוקטובר. אי אפשר אז אי אפשר".
שרת התחבורה מירי רגב הגיעה אתמול להונגריה, נשיאת האיחוד האירופי, שם לפי הודעתה היא מקיימת מרתון של פגישות עם השרים הרלוונטיים על מנת לבטל את המלצת האיחוד האירופי ביחס לטיסות לישראל. לחץ משמעותי מופעל גם מצד רשות התעופה האזרחית בישראל. אך גם אם תשתנה ההנחיה, ייקח עוד זמן להחזיר את לוח הטיסות לסדרו.