האירוע הטרגי שהתרחש אתמול (ג'), במהלכו נוסע בטיסה מלונדון לסינגפור מת לאחר שהמטוס נכנס לכיס אוויר קשה, גרמה להרבה אנשים לתהות לגבי הסיכון שקיים בטיסות, והאם זה יכול לקרות גם להם.
נרגיע ונזכיר שכיסי אוויר (Turbulence) הם דבר מאוד שכיח שקורה בהמון טיסות. כמעט כולנו חווינו כיס אוויר במהלך הטיסה, ולרוב מדובר במשהו שמצריך מאיתנו להדק חגורות לכמה דקות ולא יותר. בנוסף, לרוב הטייסים יודעים לחזות את המערבולות האוויר שצפויות במהלך הטיסה והם יכולים להתחמק מהן או להיערך אליהן. לעיתים נדירות כיס האוויר קשה וגורם לטלטלה קשה במטוס. לעיתים נדירות עוד יותר, נוסעים נפגעים מכך.
המערבולות בעתיד: יותר ארוכות, חזקות ותכופות
ולמרות כל מה שכתבנו עכשיו, לא מעט מחקרים נעשו בשנים האחרונות על כיסי אוויר, והמסקנה ברורה - בעתיד כיסי האוויר יהיו רבים וחזקים יותר. פול וויליאמס, פרופסור למדעי האטמוספירה באוניברסיטת רידינג בבריטניה, אמר בראיון ל-CNN: "הרצנו כמה סימולציות ממוחשבות וגילינו ששינויי האקלים יגרמו לכך שמערבולות חמורות צפויות להכפיל או לשלש את עצמן בעשורים הקרובים".
BREAKING:
1 passenger killed and 30 wounded after a Singapore Airlines flight from London to Singapore was hit by severe turbulence. pic.twitter.com/cztnonVJ7K
וויליאמס מדגיש שזה לא אומר שהטיסה תהיה פחות בטוחה, אך בהחלט פחות חלקה. "מטוסים לא יתחילו ליפול מהשמיים, כי מטוסים בנויים להתמודד ולעמוד בסערות הכי גרועות. עם זאת, משך המערבולת הממוצע יגדל. בדרך כלל, בטיסה טרנס-אטלנטית, אתה עשוי להיקלע ל-10 דקות של מערבולת. אני חושב שבעוד כמה עשורים זה עשוי לעלות ל-20 דקות או לחצי שעה. שלט חגורת הבטיחות יופעל הרבה יותר".
> אלה הטיסות עם הכי הרבה כיסי אוויר בעולם
בנוסף, לפי ה-NTSB (הרשות לבטיחות בדרכים האמריקאית), בין 2009 ל-2018, צוות הטיסה לא קיבל אזהרה בכ-28% מהתאונות הקשורות למערבולת. הניתוח של וויליאמס צופה שמערבולת האוויר שיפתיעו אותנו תגדל באופן משמעותי, במיוחד לאורך נתיבי הטיסה העמוסים, וגם העוצמה שלהם תתגבר. "מערבולות קשות חזקות יותר מכוח הכבידה, כך שאם הנוסע לא חגור הוא ייזרק ללא יכולת שליטה בתוך תא הנוסעים. אלה המערבולות שגורמות לפציעות חמורות".
בשנת 2021, ה-NTSB ערך כנס בנושא מערבולת, במהלכו הציע כללים מחמירים יותר לגבי חגירת חגורות בטיחות הן לנוסעים והן לדיילים כאשר המטוס טס בקרבת סופות רעמים ומתחת לגובה של 20,000 רגל, היות ורוב הפציעות מתרחשות בתנאים אלה. כמו כן, הומלץ לייעל את המערכות לאיסוף ושיתוף דוחות על כיסי אוויר, מכיוון שמידע זה אינו מועבר באופן נרחב ומהיר מספיק.
עוד נמצא שחברות התעופה האמריקאיות משלמות כ 500 מיליון דולר בשנה עקב פציעות, עיכובים ונזקים שנגרמים בעקבות כיסי אוויר.