בקומת ההנהלה של חברת "אופטיקה הלפרין" התכנסו כמעט כל האחים. על הפרק של הישיבה: היערכות חירום בזירה הלוהטת של הקיץ הקרוב - משקפיים. זה מתחיל בחלונות הגבוהים ונמשך בקניונים. קצת קשה שלא להבחין בדוכני המשקפיים שממלאים כמעט כל שטח פנוי במרכזים המסחריים בישראל. כולם, עם או בלי מספר, משתתפים בחגיגה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
השחקן החדש, זה שכנראה גם טלטל את הענף, הוא חברת "קרולינה למקה". בפרסומת כתוב ברלין, הניחוח אירופי, אבל קרולינה עצמה מגדלת שלושה ילדים בהוד השרון. משרדי החברה ממוקמים בראש העין והשורשים הם בכלל מדימונה. "יצאו חמישה דימונאים לטייל אחרי הצבא", מספר אורל ברגיל, סמנכ"ל שיווק ומבעלי החברה, על תחילת הדרך. "התחלנו למכור משקפיים בפסטיבלים בגרמניה. הסתובבנו בין הערים ומשם זה התחיל".
הקלף המנצח של קרולינה למקה, מעבר למחירים, הוא היכולת לחבר בין המשקפיים לבין הפנים של בר רפאלי - הפרזנטורית של החברה. "בר רפאלי הייתה הבחירה הקלה", אומר ברגיל. זה היה קל, כי במקום לשלם לה מיליונים פשוט הציעו לה להיות שותפה בחברה. אורן ברגיל וחבריו הגיעו לתחום המשקפיים כשהם כבר משופשפים. הם הספיקו להקים את רשת הבגדים "הודיס" ואת רשת האקססוריז "טופ טן". אולי זו הסיבה שהם לא פחדו להיכנס לתחום שבו שולטות כבר שנים רשתות גדולות וותיקות.
החברות הוותיקות נלחמות
"למי שיש דברים פשוטים כמו משקפי שמש, שהוא רוצה לקנות מהר על הדרך, זה בסדר גמור", אומר על המתחרים מאיר רסין, מנכ"ל ובעלים "אופטיקנה". "על משקפיים אופטיים יש לי דעה אחרת. אני לא הייתי קונה שם משקפיים אופטיים".
מדובר באחד השווקים הרווחיים ביותר. הרשתות קונות כל מסגרת למשקפיים בעשרות שקלים בודדים ומוכרות אותה במאות ואפילו אלפי שקלים. היקף ההכנסות בשנה החולפת הגיע ל-1.7 מיליארד שקלים. כשמדובר בכל כך הרבה כסף, מה הפלא שכולם רוצים להיות חלק מהמשחק. הכניסה של המתחרה החדש גרמה לרשתות הוותיקות לצאת למלחמה.
"אנחנו צוות מקצועי של אופטומטריסטים שיודעים לייעץ ולהתאים, ואילו שם אתה לוקח מהמדף", אומר רסין. "רבותיי, זה עיניים, בבת העין של האדם", מוסיף יעקב הלפרין, מנכ"ל ומבעלי אופטיקה הלפרין. "מישהו שמוכר לי היום משקפיים במחיר זול, זה מי שאתמול מכר נעליים או תדלק דלק. הוא נוגע לי בעין?".
"החומר הוא דה בסט אוף דה בסט", משיב ברגיל מלחמה. "החומר שבעצם כל מותגי העל משתמשים בו. זה חומר שמלוטש ומיוצר בעבודת יד. עד לפני שנתיים שילמת חשבון פלאפון של 1,500-2,000 שקל. אין סיבה אמיתית באמת לשלם סכומי עתק על משקפי שמש".
אין מקום לכל כך הרבה חנויות
עד לפני כמה שנים נשלט השוק הזה על ידי שלוש חברות משפחתיות: אופטיקנה, אירוקה ואופטיקה הלפרין. אז הייתה תחרות, אבל בשורה התחתונה, כל זוג משקפיים היה יכול בקלות להגיע לאלף שקלים. "המשקפיים שנמכרים בדוכנים הם לא משקפיים ממותגים. הם משקפיים סטנדרטיים שיש אותם לכל אחד", אומר רסין. "הם לא הביאו בשורה של הנחה או של זול. כל מה שהם עשו, כבר קיים ונגיש לציבור".
אז נכון, זה זול, אופנתי ויפה, אבל משקפיים הם גם בשביל לראות, וזה לב העניין. בכל דוכני המשקפיים, כדי לחסוך בעלויות לא מעסיקים אופטומטריסטים. במקומם יש מכונה שיודעת לקרוא את המספר מהמשקפיים שהבאתם מהבית ולהעתיק אותו לזוג החדש.
"המכונות יודעות לקרוא הכל אם אתה יודע לכוון אותן ולבקש את מה שאתה צריך למצוא. הבעיה היא שצריך לדעת לבקש את זה מהמכונה", אומר ד"ר דוד צדוק, יו"ר איגוד רופאי העיניים. "למשקפיים יש זווית, יש הטיה. כשאתה משכפל, אתה לא תשים לב למרחק של העדשות מהעיניים, שיש לו משמעות קריטית לגבי המספר בסופו של דבר, איך הבן אדם רואה".
גם מועצת האופטומטריסטים, שחלק גדול מפרנסת חבריה מגיע ממכירת משקפיים אופטיים, מתכננת להגיש עתירה לבג"ץ נגד תופעת השכפולים. "שכפול המשקפיים פוגע בבריאות הציבור, פוגע בעיני הציבור", אומר אדי מרקוביץ, יו"ר מועצת האופטומטריסטים.
הדוכנים שינו את כללי המשחק. היום אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להחליף משקפיים הרבה יותר מאשר בעבר. התחרות, ההיצע והמחירים הנמוכים כבר פוגעים בהכנסות של הרשתות הגדולות ומאיימים גם על חנויות האופטיקה הקטנות. כנראה שאפילו במדינה שטופת שמש כמו שלנו, אין מקום לכל כך הרבה חנויות משקפיים.