גם אתמול (ב') טיל מתימן שכוון לעבר מרכז הארץ גרם להשבתה של כמה דקות בנתב"ג. למרות זאת, ולמרות שזו כבר הפעם הרביעית שזה קורה בשבוע האחרון, אף חברת תעופה בין-לאומית עדיין לא הודיעה על ביטול הטיסות שלה לארץ. כך, מה שרק לפני מספר חודשים היה גורם לגל של דחיות וביטולי, מתקבל נכון לעכשיו בשקט יחסי. 

> אלה כל חברות התעופה הזרות שחזרו לארץ

> התיקון לחוק טיבי אושר - זה מה שהוא אומר

יחד עם זאת, גם הנוסעים וגם חברות הנסיעות בארץ, מקוות שהשקט היחסי הזה יישמר עד לפסח הקרוב, בתקווה שהחג יחזיר את הישראלים לטוס לחו"ל. "הביקושים וההזמנות לפסח ולקיץ נותרו בעינם, מה שמראה על הרצון של ישראלים רבים לצאת לחופשת התאווררות לאחר הרבה מאוד זמן", אומרת רויטל בן נתן, מנכ"לית קבוצת התיירות אופקים.

נתב"ג אוגוסט 2024 (צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90)
כרגע נתב"ג ממשיך לפעול כרגיל. גם בפסח | צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90

ואיך היא מסבירה את העובדה שהחברות הזרות ממשיכות בשגרת הטיסות כרגע? "בראש ובראשונה, אנחנו רואים ניסיון של החברות הבינלאומיות לייצר יציבות עבור הלקוחות והצוותים, ולכן כל עוד אין הסלמה משמעותית, אני מאמינה שנראה אותן ממשיכות לפעול. חברות התעופה הבין-לאומיות הקצו את המטוסים והסלוטים לטובת הקווים האלו, שהתמלאו בלקוחות רבים אשר מחכים לחופשה או לנסיעת העסקים שלהם".

היא ממשיכה: "החברות הבין-לאומיות מושפעות מגורמים רבים, הן כלכליים והן של גורמים רבים: מהלקוחות, דרך צוותי המטוס ועד גורמים מדיניים. הן עוקבות אחר הנעשה, בוחנות על בסיס יומיומי את המצב בישראל ומעדיפות לא לבטל טיסות. עם הזמן הן אף יוצרות 'סבילות' מסוימת למצב, אך חשוב לזכור שמצב זה הוא דינמי".

גם ד״ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה ומרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מציין שחברות התעופה הזרות לא יבטלו הפעם כל כך מהר: "להערכתי חברות התעופה לא ממהרות לבטל את הטיסות למרות הירי מתמין (וגם מעזה) משתי סיבות: הראשונה, מדובר באירועים ספורדיים בתקופה שנתפסת כיחסית רגועה ולכן אלו אירועים יוצאי דופן שניתן להכיל. השנייה, אין הגבלה של הרגולטורים התעופתיים וכתוצאה מכך מחירי ביטוח הטיסות אינם גבוהים מדי, ובמידה ואין הגבלות חוזיות מצד חברות החכרת מטוסים על השימוש במטוסים שלהן לישראל. אבל שלא תהיה טעות, אם זה ימשיך ואולי גם יתגבר חברות התעופה/הרגולטורים יחזרו לדחיות וביטולים.  באזור כולו עוקבים אחרי המצב בישראל בדריכות ובזכוכית מגדלת".

נתב"ג נסגר למספר דקות
טיסה מדובאי מסתובבת באוויר בזמן ירי מתימן

יניב לניס, מייסד טיסות סודיות, מוסיף: "אני מעריך (ומקווה) שלחברות התעופה ולחברות הביטוח שמבטחות אותן, יש חברות ייעוץ שמנתחות את המצב והסיכונים ומבינות שכעת המצב שונה, אין סיכון גדול מצד חיזבאללה והיכולות של חמאס קטנו. איראן לא מאיימת בעצמה ויש פה בעצם רק ארגון אחד חות'י עם יכולות מוגבלות".

נזכיר שהסוכנות האירופית לתעופה EASA, שבעבר המליצה לא לטוס לישראל בעקבות המצב, ביטלה הנחייה זו. הדבר גרם לכך שמחיר הביטוח לכל טיסה ירד משמעותית וחברות התעופה לא צריכות לשלם סכומי עתק כדי לנחות בארץ. כל אלה ועוד מאפשרים כרגע את המשך קיום הטיסות, בתקווה שזה לא ישתנה.