אתמול בערב נערך כנס מטא קונקט, אירוע המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה, שהיא מזמן הרבה יותר מרק אוסף של רשתות חברתיות. מארק צוקרברג עלה לבמה בסטייל המתחדש שלו עם שיער פרוע וחולצת מעצבים שעליה כתוב "Aut Zuck aut nihil", שבלטינית אומר "או צוק או כלום", כאשר צוק זה קיצור של צוקרברג. המשפט המקורי בלטינית הוא בכלל על יוליוס קיסר, והוא ביטוי לרצון להפוך לשליט עליון בכל מחיר.
בכך צוקרברג משווה את עצמו לאחד השליטים החשובים בהיסטוריה, אבל אם נרצה להיות פיירים, צוקרברג משפיע על יותר אנשים בעולם כיום - אולי אפילו יותר ממה שיוליוס עשה בזמנו. האירוע גם הוכיח (במיוחד לאפל) איזה כיף זה אירוע לייב ולא עוד סרטון יחסי ציבור מהונדס. באופן כללי, האירוע היה נראה כמו תקיעת אצבע בעין לאפל - הרבה בזכות המוצרים שהושקו.
צוקרברג לא בזבז זמן וישר קפץ למוצר הראשון, וכנראה מה שהחברה מקווה שיהפוך למוצר דגל בקטגוריה, ה-Meta Quest 3S - משקפי המציאות המדומה החדשים של החברה, שנמכרים במחיר זול למדי. 299 דולר, זה המחיר ההתחלתי והמגוחך של הקוואסט 3S. למה הוא מגוחך? כי אם המתחרה של הקוואסט הוא הוויז'ון פרו של אפל שעולה 3,500 דולר (רק המחיר ההתחלתי, בלי המוצרים הנלווים ההכרחיים), הרי שמדובר במחיר שובר שוק.
הקוואסט 3S מציע את אותן תכונות וביצועים של VR כמו הקוואסט 3 - יש לו אפילו את אותו שבב Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 - כלומר, אפשר לשחק בכל אותם משחקים בכל אחד מהמכשירים והוא משתמש באותם בקרי Touch Plus. הדגם החדש למעשה מדורג טוב יותר עבור חיי סוללה, ומטא טוענת שה-3S מקבל 2.5 שעות שימוש ממוצע לעומת 2.2 שעות עבור הקוואסט 3. גם ב-3S אפשר כמובן לצפות בסרטים וסדרות על מסך ענק מול העיניים, לשחק במשחקים, להתאמן ולעבוד עם חיבור למערכת ההפעלה של ווינדוס 11.
המשקפיים החכמים של מטא ורייבאן זוכים לשדרוגים שונים כשהחברה ממשיכה לנסות ולטעון שהמשקפיים החכמים יכולים להפוך למכשיר הצרכני הגדול הבא. בקדמת המגרש עומדת התוספת של עיבוד וידאו AI בזמן אמת, המאפשרת לכם לשאול את המשקפיים שאלות לגבי מה שיש מולכם. משקפי השמש יקבלו גם תכונת תזכורת הדומה למה שיש סמארטפון, תרגום לייב בין אנגלית לצרפתית, איטלקית או ספרדית ושילוב מלא עם אפליקציות מוזיקה נוספות כמו Amazon Music, Audible ו-iHeart Radio.
Ray-Ban’s Meta smart glasses will have real-time AI video processing, allowing you to ask questions about what the glasses can see. pic.twitter.com/KO0LlMvT3y
אבל האירוע לא עסק רק במוצרים, היה חלק נכבד גם לבינה מלאכותית. על פי צוקרברג, Meta AI בדרך להפוך לעוזרת הבינה המלאכותית הפופולרית ביותר בעולם עד סוף השנה, עם כמעט 500 מיליון אנשים שכבר משתמשים בה באופן חודשי. לצערנו, העוזרת, שעובדת בשלל הרשתות של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ) עדיין לא הגיעה לישראל, אבל בארה"ב יהנו מאפשרות של שימוש בקול שלהם כדי לדבר עם ה-AI. בדיוק בשביל זה, החברה הוסיפה קולות של סלבס נוספים כמו: ג'ון סינה, קיגן-מייקל קיי, אקוופינה, ג'ודי דנץ' וקריסטן בל.
בנוסף לתמיכה בצ'אט קולי, Meta AI מקבלת גם יכולות ליצירת תמונות חדשות. Meta AI תוכל לענות לבקשות, לשנות ולערוך תמונות מצ'אטים באינסטגרם, מסנג'ר וכמובן וואטסאפ. החברה אומרת שמשתמשים יכולים לבקש מה-AI להוסיף או להסיר אובייקטים או לשנות אלמנטים של תמונה, כמו החלפת רקע או פריט לבוש.
3. Meta is rolling out experimental AI features for Reels, including automatic video dubbing and lip-syncing allowing anyone to create content across any language.
Hat tip to MrBeast. pic.twitter.com/aFAv23CmMr
במסגרת הפרק הבא הדיסטופיה 'של הבינה המלאכותית עומדת להרוס את העולם', מטא הכריזה על ניסוי שישתמש בכלי תרגום ה-AI שלה כדי לקחת תוכן של יוצר, ליצור דיבוב מתורגם ולסנכרן את שפת היוצר בהתאם. עד כה, הניסוי מוגבל לסרטונים של יוצרים שנעשו בארה"ב ובאמריקה הלטינית, עם תרגומים בין אנגלית לספרדית, אבל הדמו הזה מוכיח שיוצרי תוכן בעתיד לא יצטרכו לעבוד קשה מדי כדי לתרגם את עצמם לשפות אחרות.
Meta demonstrates a test of its AI translation tools for creator content that dubs and syncs the creator’s lips. pic.twitter.com/ziHyX1H65i
הפרס לדמו המוזר והמפחיד ביותר מהאירוע היה השיחה של צוקרברג עם היוצר דון אלן סטיבנסון בעזרת אווטאר AI. מנכ"ל מטא שוחח בווידיאו עם דמות בינה מלאכותית של סטיבנסון שנראת כמוהו, מדברת כמוהו ואפילו עונה תשובות בנושאים הקשורים אליו. בעתיד מטא צפויה לתת לעוד יוצרים וסלבריטאים אווטאר דומה שתוכלו לשוחח איתם בטבעיות על נושאים ספציפיים.
Live demo with a virtual being of @DonAllenIII with Zuckerberg on stage.
See my previous interview with Donhttps://t.co/gw3H1a5DRh pic.twitter.com/yOfMaX2ZEL
מטא גם שחררה את המודל החדש של ה-Llama שמגיע לגרסה 3.2. כעת מודל שפה של בינה מלאכותית מסוגל לא רק לקרוא טקסט, אלא הוא מולטי מודל - הוא יכול לפרש תרשימים וגרפים, תמונות וכיתוב ולזהות אובייקטים בתמונות מתיאור פשוט.
ולסיום, מארק צוקרברג חיכה לסוף כדי להציג את הדבר שהוא הכי מתגאה בו - משקפי האוריון. משקפי המציאות המדומה והרבודה של מטא הגיעו לאירוע בתוך מזוודה מיוחדת אזוקה לאדם כאילו היו הסיסמאות לנשק יום הדין. הכניסה התיאטרלית הייתה בעיקר בדיחה מודעת לעצמה, אבל המוצר עצמו בהחלט נראה מהפכני. המשקפיים, שהם עדיין אב טיפוס בלבד בלי מחיר, מועד יציאה לשוק או נתונים, נראים די כמו משקפיים רגילים, אם כי קצת מגושמים, אבל יכולים להציג מסכים מול המשקפיים כשאתם רוצים ולכבות אותם בהתאם.
Mark Zuckerberg shows off the Orion AR glasses prototype for developers #MetaConnect pic.twitter.com/br5uSK0CAI
האוריון הם בעצם ויז'ון פרו, אבל מגיעים בתור משקפיים רגילים - ולכן הטכנולוגיה שבתוכם היא כל כך עתידנית. יש להם מעקב עיניים, מעקב תנועות ידיים וכמובן אפשרות להוראות קוליות. מעט מאוד עיתונאים התנסו איתם באותו אירוע, בין היתר אלכס הית' מהאתר the verge שקיבל אותם לשעתיים, ואת הסרטון המסכם שלו תוכלו לראות פה בהמשך. במשקפיים יש מצלמות, רמקולים ומסכים בתוך העדשות כדי שתוכלו לראות את המציאות הרבודה שהם מציגים. לפי צוקרברג, כבר עשור שעובדים על המשקפיים, ולמרות שהם לא נמכרים עדיין הם ככל הנראה הדבר שצוקרברג הכי בונה עליו לעתיד של מטא - משקפיים שיחליפו את השימוש בסמארטפון שלנו. בכך עשה צוקרברג אולי היסטוריה קטנה.