חרם הקוטג': לקראת הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע הבא במשבר במוצרי החלב, קובע דוח מיוחד כי החזרת מחירי הקוטג' לפיקוח לא תבטיח מחיר הוגן לצרכן.

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמורה לקיים ביום ראשון דיון מיוחד בנושא "בחינה של החזרת הפיקוח על מוצרי החלב". דוח של מרכז המחקר והמידע בכנסת, שהוכן לקראת הדיון והגיע לידי חדשות 2, קובע כי הטלת פיקוח על מחירים ובין היתר החזרת מחיר הקוטג' לפיקוח , אינה הדרך היעילה ביותר להבטיח את המחירים בהשוואה לדרכים אחרות, כגון רפורמות להגברת התחרותיות במשק.

מהנתונים במחקר עולה כי בשנים האחרונות עלו בשיעור ניכר חלק ממחירי המוצרים שנמצאים בפיקוח ע, כגון החמאה שמחירה מאז 2005 עלה בלמעלה מ-39% .

עוד עולה מהמחקר, כי פיקוח על מחירים מביא להקטנת ההיצע של המוצרים ולפגיעה בשירות שניתן ללקוחות או בעלויות הייצור, דבר שעשוי להביא לעליות מחירים. כיום נמצאים בפיקוח חלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, גבינות צהובות, חמאה ושמנת חמוצה. הקוטג', כזכור, יצא מפיקוח בשנת 2006 ומאז עלה מחירו בכ-60%.

מכירות הקוטג' בירידה ברשתות השיווק

חודש למהפכת הקוטג' (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
חרם הפייסבוק עובד | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

למרות הדיווחים על עלייה במכירות, נראה שמחאת המחירים וחרם הקוטג' עושים את שלהם - והמכירות ברשתות השיווק כבר בירידה.

בדיקה ברשתות השיווק המהוות 60% משוק המזון בישראל מעלה כי מכירות הקוטג' לא עלו משמעותית, ובחלק מרשתות השיווק חלה ירידה במכירות הקוטג'. גם ברשתות שבהן מסתמנת מגמת עלייה, מדובר בעלייה במכר הכמותי ולא במכר הכספי.

במסגרת הבדיקה שערך "גלובס" לגבי שיעורי הירידה או העלייה במכירת הקוטג' לפי כל רשת, נראה כי גם המכירות הכמותיות רשמו עלייה חד-ספרתית בלבד, אם בכלל, וכי כלל המכירות נותרו ללא שינוי וייתכן שאף רשמו ירידה בשל המבצעים החדים שבהן פתחו רשתות השיווק.

קמעונאים בכירים בענף מעריכים כי מכירות הקוטג' אף רשמו ירידה חדה במינימרקטים הפרטיים המהווים כ-10% מהשוק.
 
גם ברשת מחסני כמעט חינם, שהורידו את מחיר הקוטג' ל-4.5 שקל, מודים כי המכירות הכספיות לא עלו כלל. "בפדיון הכספי לא עלינו במכירות אלא רק בכמות בגלל הורדת המחיר ל-4.5 שקל", אומר עדי צים, מבעלי הרשת.

קמעונאי אחר בשוק אמר: "ביום שלישי הייתה ירידה של 10%-15%. אתמול ביום רביעי, בהשוואת המכירות רביעי מול רביעי, הייתה ירידה בין 25%-50%, תלוי במותג. המכירות של קוטג' תנובה ירדו ב-33%, מכירות קוטג' שטראוס ירדו בקרוב ל-50% ומכירות קוטג' טרה ירדו ב-25%. הכל חרטא, כל מי שאומר אחרת מקשקש".
קמעונאי נוסף אמר כי אצלו ברשת נרשמה ירידה חדה של 34% בממוצע במכירות הקוטג'.

המחאה בפייסבוק צוברת תאוצה

בתוך כך, מחאת הצרכנים בפייסבוק תופסת תאוצה: כ-68 אלף איש כבר הצטרפו לקבוצה שנפתחה בפייסבוק, הקוראת להחרים את הקוטג' למשך כל חודש יולי. זאת, לעומת כ-34 אלף איש לפני כיממה.

הקהילה נוסדה ביוזמה של יצחק אלרוב, שהחליט להרים את הכפפה שזרקו מאות טוקבסקיסטים ואשר קראו להתארגן למחאה צרכנית, וזאת בעקבות סדרת הכתבות על יוקר מחירי המזון בישראל. נזכיר כי ‏מחיר הקוטג' נסק לאחרונה לכמעט 8 שקלים, והוא רק חוליה אחת בשרשרת של מוצרי מזון שמחירם נסק בשל היעדר פיקוח.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

סערה בגביע קוטג' - סיקור מיוחד:

החרם עובד: ירידה במכירות הקוטג'

ישי: לחקור תיאום מחירים בקוטג'

אלמנת ממציא הקוטג': הוא היה מצטרף לחרם

בדיקה: קוטג' בלונדון - 3 שקלים בלבד

מחיר הקוטג' יירד? שטייניץ יתיר ייבוא נוסף של מוצרי חלב

הוזלת מחירים בעקבות מחאת הקוטג'