פוסט שהפך ויראלי במיוחד אתמול (ד') סיפר על שחר תמיר, אדם עיוור שנתקל בבעיה קשה: האוטובוס לא עוצר לו בתחנה אף פעם. תמיר ייחס את העובדה להיותו עיוור, שאינו רואה שהאוטובוס מתקרב ולא יכול לסמן לו לעצור, אבל התגובות לפוסט העידו שמדובר בתופעה: אזרחים רבים מתלוננים שהאוטובוסים לא עוצרים בתחנה.
"תופעה מכוערת שהתחילה בקורונה וממשיכה. צריך לקנוס נהגים בכל כך הרבה כסף שלא ישתלם להם להתנהג ככה. איפה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים", הגיבה גולשת אחת."כל כך נכון, נהגי אוטובוס לא עוצרים אם לא מסמנים להם, ולפעמים גם מדלגים על תחנות, מצב האוטובוסים עולם שלישי", הסכימה גולשת אחרת.
גם פוסט תמים בדף הפייסבוק של דן שירותי תחבורה, המבשר שהחברה "עובדת על משהו חדש", זכה לקיתונות של בוז. "כמו להגיע בזמן לתחנות ואשכרה לעצור?", תהה מגיב. "אולי לפני שאתם עובדים על דברים חדשים תעבדו על זה שהנהגים שלכם ידעו איפה התחנות שלהם ושיהיה אפשר לשלוח לכם טופס תלונה דרך האתר", כתב מגיב אחר.
הנהג התעלם מהנוסעים התחנה והמשיך בנסיעה
התופעה הזו אינה חדשה אבל לאחרונה היא שוברת שיאים. ברוב הפעמים אי אפשר להתלונן על הנהגים באתר של חברות התחבורה, או שהתלונות לא זוכות למענה.
במשך שנתיים חיכה אלון (שם בדוי) לאוטובוס והיה מתוסכל. נדמה היה לו שהאוטובוסים של חברת "מטרופולין" הנוסעים בקווי רעננה, כפר סבא והוד השרון קשרו קשר נגדו. הם לא עצרו בתחנות בהם עמד, או שהגיעו באיחור רב או שכלל לא יצאו מהתחנה. שעות רבות עברו עליו בתחנה עד שסוף סוף הצליח להגיע הביתה, לכפר סבא.
לפני שלוש וחצי שנים לאלון נמאס. הוא לקח מחברת ותיעד כל מקרה. והיו עשרות כאלה. "היו מקרים שהאוטובוס לא הגיע, או בכלל הנהגים לא עצרו לי או כשהגיעו באיחור של 20 דקות. זה קרה על בסיס קבוע. איחרתי להגיע לעבודה ולבית", טען אלון בתביעה שהגיש נגד החברה לבית המשפט השלום בכפר סבא. הוא דרש פיצוי של 34 אלף שקל בגין עוגמת נפש ובכך שהחברה הפרה את החוק.
נוסע אחר העידו לטובתו שנהג של מטרופולין התעלם מהנוסעים התחנה והמשיך בנסיעה. אולם החברה טענה, להגנתה, שהיא אינה מחויבת ללוח זמנים מדויק. פקקים, אתם יודעים. ובכלל, קשה לגייס נהגים לתחבורה ציבורית.
הטענות האלה לא הספיקו, והשופט אלדד נבו פסק לאלון פיצוי של 28 אלף שקל בגין כל האיחורים.
במקרה אחר, קיבל תושב כפר סבא פיצוי גבוה במיוחד על מקרה בודד של אוטובוס שאיחר. חברת "אפיקים" שילמה לו לא פחות מ-1,500 שקלים לאחר שאוטובוס של החברה לא הגיע מעולם לתחנה. האוטובוס שאחריו הגיע באיחור של 40 דקות.
לא מדובר במקרה בודד. גלעד, תושב תל אביב, שתבע את מטרופולין על כך שהנהגים שלה הגיעו 21 פעם באיחור פוצה בסכום של 11 אלף שקל בגין איחורים ועוגמת נפש שנגרמה לו.
תושב גבעת שמואל, שהמתין לאוטובוס בתחנה יחד עם ילדיו, בדרכם לחגוג את חג ראש השנה עם בני משפחותיהם פוצו בסכום של 900 שקל.
"חברות האוטובוסים מזלזלות בנו הנוסעים. מצפצפים עלינו, מעסיקים לא פעם נהגים לא אדיבים שעושים מה שבא להם ומי שמשלם את המחיר זה אנחנו הצרכנים שתלויים בתחבורה ציבורית", סיפר אחד הנוסעים שתבע את החברה גם הוא, "האמת שגם היום המצב לא השתפר בהרבה גם אחרי שתבעתי חברות אוטובוסים. אם הם מזלזלים שישלמו דרך הכיס".
הנהג לא עצר בתחנה? מגיע לו קנס
לאורך השנים בתי המשפט הבינו את החשיבות במתן שירותי תחבורה ציבורית לנוסעים וסכומי הפיצויים עלו מ-500 שקל ועד ל-1,500 שקל לאיחור בודד או אי הגעה של האוטובוס לתחנה. לשם השוואה, לפני כ-13 שנה סכומי הפיצוי נעו בין 250 שקל ל-500 שקל לאיחור בודד או אי הגעה לתחנה.
באחד המקרים נוסעים שנאלצו לחזור הביתה לאחד שקו 280 מבני ברק לאלעד לא הגיע מעולם לתחנה, קיבלו כל אחד פיצוי של 500 שקלים מחברת "אגד".
בתי המשפט הבינו את חשיבות התחבורה ציבורית וסכומי הפיצויים עלו מ-500 שקל ועד ל-1,500 שקל לאיחור בודד. לשם השוואה, לפני כ-13 שנה סכומי הפיצוי נעו בין 250 שקל ל-500 שקל
לפני כשנתיים חברת "סופרבוס" חויבה לפצות זוג מבני ברק בסכום של 4,700 שקל. לטענתם, האוטובוס שלהם איחר 18 פעם להגיע. באחד המקרים הנהג לטענתם התייחס אליהם בזלזול, הוציא לשון וסימן להם אצבע משולשת.
במשך השנים המודעות בקרב הנוסעים להגשת תביעות נגד חברות אוטובוס שנהגיהן לא מגיע בזמן לתחנה או פשוט מדלג עליה עלתה באחוזים גבוהים. אלפי תביעות הוגשו וחברות אוטובוסים חויבו לפצות את הנוסעים במיליוני שקלים בגין איחורים ואי הגעה לתחנות ולעיתים הוטלו עליהן קנסות כבדים.
תביעה פרטית או ייצוגית?
לנוסעים יש שלוש אפשרויות: הראשונה, לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות כשמדובר במקרים בודדים והם רוצים פיצוי מהיר. השנייה, להגיש תביעה בבית משפט שלום כאשר מדובר במקרים רבים של איחורים ותביעה ייצוגית במטרה להרתיע את חברת האוטובוסים ולקבל פיצוי גדול יותר.
עו"ד ליאור חייק, המתמחה בתביעות צרכניות ואזרחיות, טוען כי הדרך הטובה ביותר ללמד לקח את חברות האוטובוסים היא באמצעות תביעות ייצוגיות.
"תביעות בבית משפט לתביעות קטנות או שלום הן דרך טובה ותובע יכול לקבל פיצוי של 4,000 שקל ולעיתים יותר, אבל לדעתי תביעות ייצוגיות הן יותר אפקטיביות מבחינת הפיצוי לנוסעים למרות שהן נמשכות יותר זמן"
"תביעות בבית משפט לתביעות קטנות או שלום הן דרך טובה ותובע יכול לקבל פיצוי של 4,000 שקל ולעיתים יותר, אבל לדעתי תביעות ייצוגיות הן יותר אפקטיביות מבחינת הפיצוי לנוסעים למרות שהן נמשכות יותר זמן", הוא מסביר. "הן מרתיעות יותר את חברות האוטובוסים והפיצוי שהן משלמות לציבור הנוסעים גבוה בהרבה. בשנים האחרונות יש יותר ויותר מודעות לתבוע את חברות האוטובוסים כי לנוסעים נמאס מהזלזול".
באחרונה הוגשה על ידי כמה נוסעים תביעה ייצוגית חסרת תקדים על סכום של מיליארד שקל נגד חברת "דן" בגין איחורים בהגעה לתחנות האוטובוס ודילוג על תחנות תוך התעלמות מהנוסעים. אחד התובעים, רונן טען כי עקב אי הגעת האוטובוסים או האיחורים הכרוניים הוא פוטר מעבודתו.
"אני והנוסעים עמדנו בתחנה נפנפנו בידיים לנהגים אבל הם המשיכו בנסיעה כאילו אנחנו כלום. שקופים. זה קרה פעמים רבות וזה גרם לי לנסוע במוניות ולהוציא כסף נוסף שלא תכננתי", הסביר רונן. עכשיו צריך לחכות ולראות האם בית המשפט יחליט שהגיע הזמן לפיצוי ענק שיפחיד את החברות.