אין דבר יותר מעצבן מלחזור מחופשה חלומית ולגלות שהמזוודה עם כל המתנות לא חזרה לארץ. בחלק מהמקרים המזוודה הולכת לאיבוד ובמקרה הטוב יותר היא חוזרת קרועה ומוכתמת. אז מתי תדעו אם חברת התעופה צריכה לקחת אחריות ולפצות אתכם?
לפי החוק הבינלאומי חברת התעופה אחראית על אובדן, עיכובים בקבלת המטען ולרוב גם על נזקים שנגרמו למזוודה. אבל לא תמיד יתנו לכם כל כך בקלות את הכסף- החברה תנסה להוכיח שהיא עשתה הכול כדי למנוע את הנזק ואם היא תצליח,היא לא תהיה חייבת לפצות אתכם. ומה קורה אם נחתם בשדה התעופה והמזוודה לא הגיעה?
לפי החוק,במקרה של אובדן, בכל החברות, הפיצוי לא יתבצע על פי הנזק בפועל אלא על בסיס משקל המטען שאיבדתם. גובה הפיצוי עומד על כ- 20$ לק"ג לפריטים שנמצאים בתא המטען. על תיקי יד וחפצים שנמצאים בהשגחת הנוסע, תוכלו לקבל מקסימום פיצוי של כ- 400$ לנוסע. לכן-אם הערך של החפצים האישיים שלכם גבוה מ-400 דולר, מומלץ להצהיר זאת לפני הנסיעה.ברגע שגיליתם שהמזוודה נעלמה גשו מיד לדלפק האבידות של חברת התעופה בשדה ומלאו טפסים מתאימים.
נוסע שנחת בארץ שהיא אינה ארץ מגוריו, יקבל מחברה התעופה סכום כסף או "ערכת נוחות" המיוחדת להתארגנות עד שהמזוודה תגיע. אם המזוודה הגיע פגומה דאגו לדווח על כך מיד או לכל המאוחר תוך שבעה ימים- אם לא תודיעו ברגע שהבחנתם במקרה, חברת התעופה תוכל לטעון שהמזוודה הגיע שלמה. את הכסף על הנזק לא תקבלו כל כך מהר- חברות התעופה יכולות לשלוח אתכם לתקן את המזוודה על חשבונם.
גם במקרה גל גניבה, אובדן או נזק מדיניות הפיצוי משתנה מחברה לחברה. גם טיסות השכר שכפופות לחוק הבינלאומי לא תמיד פועלות לפיו והיקף הפיצוי אינו אחיד בכל החברות. בכל מקרה, אל תתביישו להתמקח על גובה הפיצוי הראשוני שמציעים לכם. דאגו לבטח את הכבודה על ידי פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל הכוללת ביטוח מטען.חברת הביטוח תפצה אתכם על הפער בין הפיצוי שתקבלו מחברת התעופה לשווי האמיתי של המטען.
ולכל צרה שלא תבוא- תמיד קחו אתכם בתיק האישי בגדים להחלפה...