מחירי המזון ומוצרי הצריכה ערב חג הפסח זינקו בשיעור של 5% בממוצע לעומת השנה שעברה - כך עולה מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות לקראת החג. המוצרים שמחירם עלה בשיעור הגדול ביותר הם בננות (זינוק של 69%), נוזל לניקוי כלים פיירי (עלייה של 47%) ושוקולד מריר פרווה של ורד הגליל (התייקרות של 34%). מחירי המצות, אגב, עלו ב-1% בהשוואה לשנה שעברה.
לפי המועצה לצרכנות, העלייה החריגה במחירים אינה נובעת מגידול בהוצאות. במועצה מפנים לדוחות הכספיים של חמש רשתות שיווק גדולות, שמראים כי הרווח הגולמי של הרשתות עומד על עשרות אחוזים: כ-24%-38%. בנוסף, נרשם זינוק ברווח התפעולי של הרשתות. במועצה מציינים כי עליית המחירים אף גבוהה משיעור האינפלציה השנתית ל-2024.
"עליית המחירים לא נובעת מגידול בהוצאות ומטרתה כנראה להגדיל את הרווח על חשבון ציבור הצרכנים", מציינת המועצה ומוסיפה עקיצה: "נדמה שהנתונים מצביעים על צורך ממשי לבחון מחדש את מדיניות הממשלה בעניין פיקוח על מחירי מוצרים חיוניים".
הבדיקה נערכה ב-26 במרץ 2025, כשבועיים לפני חג הפסח, בתקופה שבה רוב הצרכנים מתחילים את קניות החג. המועצה לצרכנות בדקה 770 מוצרים נפוצים ברשתות השיווק השונות. את הנתונים פרסמנו לראשונה ב"המהדורה המוקדמת".

קטגוריות מוצרי המזון שהתייקרו במיוחד:
- חטיפים מתוקים: עלייה של 19%.
- נגיסי עוף: עלייה של 17%.
- קפה נמס: עלייה של 13%.
- ממרחי שוקולד: עלייה של 11%.
- בשר טחון: עלייה של 8%.
- אורז: עלייה של 8%.
- מעדני חלב: עלייה של 8%.
- פריכיות: עלייה של 8%.
- שימורים: עלייה של 6%.
- יין (לבן ואדום): עלייה של 6%.
- מוצרי עוף טרי: עלייה של 6%.
- נקניקיות: עלייה של 6%.
- משקאות יוגורט: עלייה של 6%
מוצרי טואלטיקה וניקיון שהתייקרו במיוחד:
- אבקות כביסה: עלייה של 14%.
- מטליות למשטח ולרצפה: עלייה של 8%.
- מרככי כביסה: עלייה של 8%.
- ניקוי כללי למטבח לאמבטיה ולרצפה: עלייה של 7%.
- שקיות למזון / ניילון נצמד: עלייה של 6%.
- נייר טואלט: עלייה של 5%
הבדיקה כללה גם השוואה בין רשתות השיווק, שחשפה פערים בין הרשתות השונות. רמי לוי נמצאה כרשת הזולה ביותר, בעוד שקרפור סיטי נמצאה כיקרה ביותר עם פער מחירים של 20% בין השתיים. בבחינה של שש הרשתות הגדולות בלבד נמצאה רשת שופרסל דיל היקרה ביותר.

ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר פוליצר והיקרה ביותר קרפור סיטי היה 11%. ההפרש בין רשת הדיסקאונט הזולה ביותר רמי לוי ליקרה ביותר שופרסל דיל היפר עמד על 6.5%. נתון זה מדגיש את חשיבות בחירת הרשת הנכונה עבור תקציב המשפחה, במיוחד בתקופת החגים.
בהתבסס על ממצאים אלה, המועצה לצרכנות ממליצה לציבור להשוות מחירים לפני היציאה לקניות החג. "הפערים בין הרשתות משמעותיים, ותכנון נכון של הקניות יכול לחסוך כסף למשפחה", מסבירים במועצה. הבדיקה מתבססת על נתוני מכירה מהרשתות, כולל מבצעים רגילים אך ללא מבצעי כרטיסי אשראי, כפי שנרשמו ביום הבדיקה.
תגובות