אחרי הלחץ הציבורי והבטחת רשות שדות התעופה, הנהלת נתב"ג תציע אלטרנטיבה לנוסעים שלא מוכנים לשלם את המחיר של האוכל והשתייה בבתי הקפה בטרמינלים. מכונות אוטומטיות בדרך לשערים יציעו שתייה חמה וכריכים, בטרמינל 1 יוצעו גם ארוחות מוכנות להעלאה למטוס במחיר של 22 שקלים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הנהלת רשות שדות התעופה מנסה להילחם במחירים הגבוהים שגובים בתי הקפה והמסעדות במסופי הנוסעים שבנמל התעופה בן גוריון, למרות שדמי הזיכיון שלהם לרשות מהווים חלק ניכר מהכנסותיה. המחירים בבתי הקפה אמנם לא יורדו מיד, אבל יוצעו חלופות לנוסעים בדמות מכונות אוטומטיות.
באולם הנוסעים היוצאים בטרמינל 3 הוצבו מכונות אוטומטיות שימכרו שתייה חמה וקרה, כשמחיר של כוס קפה מהמכונה יהיה שבעה שקלים ומחיר כוס תה - שישה שקלים.
ארוחות מוכנות יימכרו בטרמינל 1
לא נמסרו המחירים של השתייה הקרה שתימכר במכונות אלו. מכונות שימכרו כריכים לנוסעים יוצאו בימים הקרובים, לא נמסר מחירם המדויק של הכריכים אך הרשות טוענת כי המחירים יהיו נמוכים יותר מאלו של הכריכים שנמכרים בבתי הקפה במסוף הנוסעים. בטרמינל 1, המשמש נוסעים בטיסות מוזלות, תוצב מכונה שתמכור ארוחה מוכנה למטוס במחיר של 22 שקלים.
האם המחירים גם בבתי הקפה ירדו בקרוב? רשות שדות התעופה טוענת כי במסגרת המכרזים הבאים לחנויות בנמל, הזכיינים יחויבו במסגרת הסכם הזכיינות למכור מספר מוצרים במחיר שלא יעלה על המחיר הממוצע שבו נמכרים המוצרים ברשת הזכיין של השוק המקומי. הסל הבסיסי יכלול בקבוק מים, קפה, מספר מאפים וכריכים.
הכרזת רשות שדות התעופה מגיע לאחר שבכנסת נערך בחודש שעבר דיון מיוחד בוועדה לפניות הציבור בכנסת, אז הסכימו מנהלי הרשות לבחון אפשרות לפיקוח על מספר מוצרים פופולריים בנמל שיירכשו במחיר קבוע ומוזל בהשוואה להיום. דיון המשך בנושא אמור להתקיים מחר (ד'), וברשות מנסים להכין את הקרקע לפני הכנסת. הדיון שהובילה בחודש יוני ח"כ קול עסק התקיים בעקבות פניות רבות שהגיעו לוועדה בעניין. בדיון השתתפו נציגי נמל התעופה, החברות המסחריות במקום וגם אנשי ארגון "אמון הציבור" אשר תקפו את ההתנהלות הלא שקופה של רשות שדות התעופה בנוגע למחירי המוצרים.
דיון מיוחד בכנסת על המחירים בנתב"ג
שמואל זכאי, מנהל נמל התעופה בן גוריון, טען עם זאת כי "להשוות מחירים בנתב"ג אל מחוץ לנתב"ג זה כמו להשוות מחירי מלפפונים לדירות, לא מדובר באותן שעות, לא באותו מיקום". זכאי תהה בקול רם בפני הוועדה: "האם בדקתם כמה עולה קפה בנמל התעופה JFK?". אך יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול מ"יש עתיד", השיבה לו כי לא משווים את המחירים במקרה הזה, כי גם השכר השונה בין המדינות מהווה הבדל מהותי בכוח הקנייה של האזרח.
"אנחנו עובדים 24 שעות, מדובר בעלויות שונות לגמרי מחנות רגילה", הסביר נאור אשכנזי, מנכ"ל ארקפה המפעיל חנות בנתב"ג. לדבריו הצטרף גם ניב סילברשטיין, מבעלי פיצה האט. "אנחנו משלמים פי 6 מחנות ממוצעת בקניון, 150 אלף שקל בחודש", אמר. "אם תשאלי אותי בדיעבד זאת לא ההחלטה הכי טובה בעולם להיכנס לנתב"ג - אפילו מבצעים אני לא יכול לקיים בלי אישור מראש מהרשות".
עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, תקף בדיון את המחירים הגבוהים בנתב"ג. "בחוץ יש את קופיקס, יש תחרות", אמר. "בנתב"ג אין תחרות. אני לא מבין למה שטח כמו נתב"ג לא יהיה כפוף לשיקולים של פיקוח, ואנחנו מבקשים שאותה התחשבות תבוא לידי ביטוי במכרזים של רש"ת". בסיום הדיון הסכימו נציגי רשות שדות התעופה להציג לוועדה בשבועיים הקרובים הצעות לפיקוח עתידי על מוצרים מסוימים - כפי שאכן הוצג היום.