מורידים גז: בחודש האחרון ניסינו לבדוק עד כמה יהיה קל או קשה לעבור מחברת גז אחת לאחרת. עד כמה יילחמו על כל לקוח אם בכלל. אמש (רביעי) חשפנו ב"תוכנית חיסכון" את גודל הפערים הקיימים באותו הארגון בין המחיר שיינתן בריכוזים החרדיים לעומת המחיר שיוצע לאוכלוסייה הכללית.
כעת אנחנו מגיעים לשלב השני בתחקיר הגז, שבו בדקנו אם בכלל ינסו להתחרות על ליבנו כלקוחות פוטנציאליים - או שלא. בשיחה עם נציג חברת פזגז ציינו שאנחנו לקוחות של אמישראגז, להם אנחנו משלמים 46 שקלים לחודש. "עושים עליכם קופה יפה מאוד", העיר נציג השירות. "אתם בטח בניין של 6-5 דיירים. אני לא אתן לך אפילו הצעה ל-6-5 דיירים. כי שישה צרכנים שעובדים על גז מרכזי, זה יותר נטל מאשר רווח לחברות הגז". עוד הוסיף הנציג: "שלא תהיה לך ציפייה שאני הולך לחתוך לך 50% מהמחיר".
נציג המכירות לא התלהב ממש לתת לנו הצעת מחיר בתל אביב לבניין שכיום מחובר לחברה אחרת, אז החלטנו להתקשר ל"פזגז" שוב. הפעם הצגנו את עצמנו כמי שמחוברים ל"מרכז הגז", חברה קטנה שמתחרה בשנים האחרונות מול החברות הגדולות באמצעות מחירים אטרקטיביים מאוד. הבניין ממוקם בתל אביב, בעל מאפיינים דומים, עם מספר קטן של דיירים.
בשיחה השנייה ציינו בפני "פזגז" כי "מרכז הגז" גובה מאיתנו כיום 25 שקלים. הנציג ציין כי הוא יכול להציע 20 שקל לקוב ו-20 שקלים עבור דמי שימוש לא כולל מע"מ. בסך הכול מסתכמת מסתכמת ב-23.4 שקלים.
לעבור חברה? תלוי לקוחות של מי אתם
בשיחה הראשונה כשחברת אמישראגז מול עיניהם ב"פזגז" לא ממש מתאמצים, שלא נאמר לא מתאמצים כלל. כשאנחנו לקוחות של המתחרים הקטנים יותר, הם פתאום נותנים הצעה אטרקטיבית מאוד.
ניסינו להבין למה קשה כל-כך לקבל הצעות מחיר מאותן חברות. "מאוד מוזר ותמוה", קבע בפנינו אבי זיתן, מומחה לשיווק ומיתוג. "אנחנו חיים בעולם מאוד תחרותי שכולם רוצים להילחם על הלקוחות. גם החברות מנסות וגם הלקוחות רוצים לשפר פוזיציה.יש פה כנראה צורך לייצר סטטוס קוו – לא באמת רוצים שנעבור, ואם אין מוטיבציה הדדית זה גם לא יקרה".
מכאן לחברת סופרגז, שם השיחות מעידות על שוק בעייתי ביותר. בשיחת טלפון הסברנו לנציג החברה כי אנחנו לקוחות של "מרכז הגז" ובודקים הצעות מחיר. נציג המכירות: "אלי (מנהל אזור) הציע לך ב-16 שקלים. אני מוכן לתת הצעה כמו שהוא אמר, של 16. אני יכול לתת לך הצעת מחיר שהיא הרבה יותר נמוכה ממה שאלי נתן – אבל זו הצעה שאני נותן בבוא הרגע".
זה מה שקורה כשאנחנו לקוחות של חברת גז קטנה. אבל מה אם אנחנו מזדהים כלקוחות של "אמישראגז"? לדברי הנציג ב"סופרגז", מצב כזה הוא "בעייתי". הסיבה? "יש חוקיות בעולם הגז, אנחנו לא... אסור לנו... בואי נגיד שיש תחרות מסוימת. אנחנו לא נלחמים בחברות שלא מתחרות בנו, את מבינה? זו חברה שהיא... היא לא איתנו... אנחנו לא בתחרות איתם".
"אסור לי לגייס אתכם מרצוני"
הנציג המשיך כי כיום שתי מעצמות הגז בישראל הן אמישראגז וסופרגז, והוא לא יכול לתת לנו הצעה נמוכה יותר ממה שאנחנו לכאורה משלמים כיום ב"אמישראגז" – רק כי אנחנו לקוחות של החברה הגדולה השנייה. "אסור לי לבוא בתור סוכן גיוס ולגייס אתכם מרצוני". עם זאת, אם מדובר ב"מרכז הגז" ל"סופרגז" יש מולה תחרות ו"הרצון שלי הוא לקחת להם בניינים".
חשד לקרטל?
כך הנציג של "סופרגז" ממחיש לנו בקולו איך בעולם הזה אין תחרות, ואנחנו הצרכנים משלמים יותר. אם אתם לקוחות של אחת מהחברות הגדולות ותרצו להוזיל עלויות, כנראה שתיתקלו בדלת חסומה. השאלה אם יש כאן חשד לקיומו של קרטל. "במצב כזה למעשה שני גופים שמתחרים אחד בשני, עורכים ביניהם הסכם שאומר – 'בואו לא נוריד מחירים. אני לא מוריד את המחירים, ואתה אל תוריד'", מסבירה עורכת הדין אפרת יהב ממשרד עורכי הדין אורי קינן ושות'. "שחקן אינדיבידואלי שהוא חלק מקרטל לא מוריד מחירים כדי לשמור על הרווח הכולל של כל המשתתפים באותו קרטל".
בשיחה עם מוקד אמישראגז הסברנו כי אנחנו רוצים לקבל הצעת מחיר על מנת להתנתק מ"סופרגז", ולמרות כמה וכמה שיחות – אף אחד לא חוזר אלינו לגבי ההצעה. הנציגה ציינה: "מחיר הקוב עולה 38 שקל ואחזקת שעון לחודשיים עולה 35 שקלים". למרות שהבהרנו לה כי המחיר יקר יותר מ"סופרגז", לדבריה "ככה אלו המחירים אצלנו".
חברות הגז יכולות להצהיר כי הן מתחרות אחת בשנייה. המציאות כפי שראינו מציגה תמונה אחרת.
מחברת סופרגז נמסר בתגובה:
"עובדינו פועלים תחת מדיניות והנחיות ברורות לתת מענה ותשובה לכל פנייה של לקוח פוטנציאלי המעוניין לקבל את שירותינו. בהתאם אלפי לקוחות של חברות הגז השונות בוחרים לעבור ל'סופרגז' מדי שנה ולקבל שירות אספקת גז אמין, בטיחותי ובמחיר הוגן. במקרה הספציפי הזה נראה כי נציג השירות פעל בניגוד מוחלט להנחיות החברה, ואנו נבצע בירור מסודר להפקת לקחים בנושא זה ככל הנדרש".
מחברת פזגז נמסר:
"פזגז מובילה את התחרות בשוק הגז מול החברות הגדולות כקטנות, ומציעה הצעות אטרקטיביות וזולות לכל המעוניין בשירותיה. מחירי הגז בישראל מורכבים מפרמטרים שונים כמו היקפי הצריכה של הלקוח, מספר השימושים, תשתית הבניין ועוד. לכן הלקוח יקבל הצעת מחיר מספר ימים לאחר שפנה למוקד פזגז ורק לאחר שעובדי החברה בדקו את כלל המאפיינים והתנאים לחיבורו. באשר לטענות שהועלו נגד נציג החברה – תגובת העובד כפי שהוצגה בכתבה אינה מייצגת את מדיניות החברה. 'פזגז' תשמח לכל לקוח, גדול או קטן. הנושא ייבדק ויטופל בחומרה".
מחברת אמישראגז נמסר:
"אמישראגז פועלת כחברה מסחרית ותחרותית אשר מעניקה הטבות ותמריצים שונים ללקוחותיה על פי שיקול דעתה השיווקי, וזאת ללא קשר לשיוך לקבוצות אוכלוסייה שונות. נמשיך להעניק שירות מסור ומקצועי ללקוחותינו בכל רחבי הארץ".