סדרת תחקירי המזון של "כלבוטק" תבוא אל סיומה הערב עם פרק שלישי שיגלה לצופים כל מה שידעו או לא ידעו על תכולתם של מוצרי מזון שונים. האם תחקירים הרתעתיים מהסוג הזה משנים את הרגלי הצריכה?
סקר שערך מכון המחקר רותם TRI, בהנהלת ד"ר אריה רותם, מיד לאחר שידור הפרק הראשון בסדרה - שעסק בעיקר בגבינות, במוצרי חלב ובתחליפיהם השונים - גילה כי 36% ממשתתפי הסקר צפו בתוכנית, ו-36% מאלה שלא צפו בתוכנית - שמעו עליה. כלומר, ההד התקשורתי היה גבוה מאוד, ושיעור החשיפה הכולל הגיע ל-60%.
אחוז גבוה יחסית מאלה שנחשפו לתכנית מציין כי היא גרמה להם לשנות את הרגלי הצריכה שלהם. לפחות בטווח הקצר, נראה כי קיימת השפעה, אם כי לאורך זמן קשה לסמוך על קיומה.
בסך-הכול, 28% מהצופים בתוכנית העידו כי בכוונתם לשנות את התנהגות בפועל (או ששינו אותה), ואף פירטו: 26% יבדקו בקפדנות מה הם קונים, 25% יקנו חמאה ולא מרגרינה, 21% לא יקנו יותר לדבריהם ממוצרי חברת כפיר, ו-10% לא יקנו את המוצרים שהוזכרו בתוכנית. 5% לא יקנו בורקסים, 4% יקנו מוצרי חברות מוכרות, 3% יקנו מוצרים בריאים, ואילו 1.5% מתכננים להפחית בצריכת החלב.
19% לא זכרו מה ראו
"התשובות ממחישות את הבלבול", סבור רותם. "פחות מ-20% ציינו כי יעשו שינוי. ניתן לראות כי אחוז מסוים מדבר על כך שיקנה מוצרים של תנובה ושל חברות מוכרות".
על אף הקדימונים מזרי האימה, רק פחות ממחצית מאלה שנחשפו לתכנית התבטאו בחריפות ("מזויף", "הונאה") כשהתבקשו לציין מה זכור להם מהתוכנית - וכל השאר ציינו פריטי מידע בעלי אופי אינפורמטיבי יותר.
מה זכרו הצופים מהתכנית? מרגרינה וחמאה (45%), גבינה מזויפת (39%), מוצרי חלב שאינם מכילים חלב (33%), הונאה (9%), בורקסים (7%), ביקורת מזון (7%) ואת שם החברה כפיר (3%).
אחוז מהנשאלים ציין כי התכנית לא חידשה כלום, ו-19% לא זכרו כלל לשחזר מה ראו על אף שצפו בתחקיר. 60% גם לא זוכרים אילו חברות הוזכרו בתכנית. 21% ידעו להזכיר את כפיר ו-19% את תנובה. אחוזים מועטים זכרו לציין חברות אחרות ששמן הועלה בזמן השידור.