ביטול הטיסות ההמוני של החברות הזרות על רקע הלחימה מקשה על תיירים זרים שנתקעו בארץ ועל ישראלים שמבקשים לטוס לחו"ל. בקבוצות פייסבוק העוסקות בימים בתיקונם בהמלצות לחופשות וטיסות צצות הודעות שמבקשות הדרכה וסיוע באיתור דרכים לצאת מישראל.
"לאן בטוח לטוס עם ילדים עכשיו מהארץ? איפה אפשר להיות עכשיו זמן ארוך?", שואלת הודעה אחת. "מחפשת 2 כרטיסי טיסה לא משנה לאיפה למחר", מבשרת הודעה שנייה. "מחפשת 6 כרטיסי טיסה או עזרה בחיפוש. הילדים בחרדות", מסבירה הודעה שלישית.
"אחרי האזעקות הראשונות בשבת והירידה למקלט עם הבן שלי, שעוד לא בן שנתיים, הייתי בדיסוננס קוגניטיבי", מספרת מיה ממרכז הארץ, שהיא ובנה טסו בתחילת השבוע לברלין בשעה שבן זוגה נשאר בארץ וגויס לשירות מילואים. "הצורך לשמור על חיוך ואווירה טובה בשביל הילד מצד אחד, וחרדה היסטרית לשלומו ועתידו מצד שני - לא הצלחתי להוציא מהראש את המחשבה שילדים לא אמורים לחיות ככה".
במציאות הנוכחית חברות התעופה הישראליות הן כמעט היחידות שמקיימות טיסות אל ישראל וממנה (לתמונה מלאה של מצב הטיסות מומלץ להיכנס ללוח ההמראות והנחיתות של נתב"ג). החברות מתמקדות בתגבור מספר הטיסות להבאת ישראלים מיעדים שעולה מהם דרישה גדולה - מה שמכונה גם טיסות חילוץ. ברבים מהמקרים מדובר בשינוע חיילי סדיר ומילואים שמצאו עצמם בחו"ל עם פרוץ הלחימה, וכעת נדרשים לחזור לישראל מהר ככל האפשר.
אך כמו בימי שגרה, כל מטוס שנוחת בישראל ממריא בהמשך חזרה לחו"ל - ובחברות התעופה מעוניינים שהמטוסים יהיו מלאים ככל האפשר. מבדיקה מול החברות המקומיות עולה כי כל הטיסות שהן מוציאות בימים אלו מישראל מתמלאות במהירות. הטיסות הללו כוללות גם תיירים זרים שנתקעו בארץ ומבקשים לחזור הביתה, וגם בישראלים.
לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת הלחימה עוזבים את ישראל מדי יום 55-65 אלף איש בכ-400 טיסות יומיות. מספרים אלו הם כ-70%-75% מבתקופת השגרה - נתון גבוה יחסית שמצביע על היקף תגבור הטיסות של החברות הישראליות. הנוסעים על טיסות אלו מתחלקים יחסית שווה בשווה בין תיירים זרים שמבקשים לחזור הביתה ובין ישראלים.
לאן אפשר לטוס עכשיו מישראל, ואיך?
הטיסות שמוציאות החברות המקומיות מישראל הן לרוב ליעדים קרובים לישראל, כמו אתונה ולרנקה, שמשמשות כנקודת ריכוז עבור ישראלים שמנסים לחזור ארצה. במקביל משמשות ערים אלו כמקפצה עבור תיירים זרים וישראלים ששואפים לצאת מהארץ ולהגיע ליעדים אחרים באירופה או בכלל. בכל מקרה, לישראלים שמחפשים דרך החוצה צפוי אתגר לא קל.
"בהתחלה דיברתי עם דודה שלי בלונדון, שאמרה שאנחנו מוזמנים, אבל היה קשה מאוד למצוא לשם טיסה מעכשיו לעכשיו", מספרת מיה. "עבדתי במקביל עם סוכנת נסיעות ועם אתרים כמו קיאק, ודיברתי עם חברים ומשפחה ביעדים שונים באירופה. ראיתי את המחירים עולים בלייב ואת הטיסות מתמלאות, אז היה ברור שצריך לעשות החלטות מהר.
"במקור היה לי כרטיס בשבת בלילה לציריך דרך טורקיה, אבל נהיה ברור שטורקיש איירליינס דוחים ומבטלים המון טיסות. המחשבה לנסוע עם הילד באמצע הלילה לנתב"ג רק בשביל שיידחו לנו את הטיסה או יבטלו אותה ממש הטרידה אותי, אז המשכתי לחפש בחברה ישראלית כי הבנתי שהן לא מבטלות".
בחברות התעופה הישראליות אומרים כי הטיסות היוצאות מישראל בימים אלו מלאות, אך זו תשובה מתעתעת. כל המקומות בטיסות הוזמנו ושולמו, אך בפועל מודים בחברות התעופה שהטיסות כוללות המון מושבים ריקים, שהוזמנו בידי נוסעים שהחליטו בסוף לא לטוס, אבל לא טרחו ליצור קשר ולבטל את הטיסה. מקומות אלו מכונים בחברות התעופה no-show, ובסביבת החברות מציעים למי שלא מצליחים למצוא כרטיסים להגיע לדלפקי החברות בנתב"ג, להיכנס לרשימת המתנה ולרכוש כרטיסים לכיוון אחד למקרה שמתפנים מקומות.
במקביל מבקשים בחברות הישראליות מנוסעים שהזמינו ושילמו עבור טיסות אך לא מתכוונים להגיע - לבטל אותן בשביל לפנות מקום לתיירים זרים וישראלים שמעוניינים לעזוב את הארץ. בישראייר אף אומרים כי נוסעים שמועד ההמראה שלהם מנתב"ג עתיד להתקיים עד ליום 20.10.23 כולל, יוכלו לבטל או לדחות את נסיעתם ללא דמי ביטול ושינוי ולקבל שובר למימוש עתידי בסכום העסקה.
באל על, שבימים כתיקונם אחראים לכ-25% מנפח הטיסות מנתב"ג, מפרסמים מדי יום ברכיב הסטוריז בחשבון האינסטרגם של החברה את פרטי הטיסות שנוספו למערך הטיסות הרגיל מישראל. בישראייר פתחו מוקד חירום לקליטת בקשות למציאת טיסות אל מחוץ לישראל ומציעים לציבור לגשת לעמוד הנחיתה בקישור כאן להזמנת טיסות יוצאות מנתב"ג. הבקשות זורמות, ובשפע.
"ברור לי שאנחנו מהפליטים הפריווילגים"
"רק בטרטור של השדה, והטיסה, והעיכובים, והמסכנות של הבן הפעוט שלי, תהיתי אם כל זה היה רעיון טוב. הרגשתי אשמה שאני מטרטרת אותו ככה, אשמה שאני בורחת כשיש אנשים שלא יכולים לברוח", מספרת מיה בגילוי לב.
התגובות בקבוצות הפייסבוק להודעות שמבקשות סיוע במציאת טיסה מישראל החוצה הן בעיקר ענייניות ולא שיפוטיות. החברים בקבוצה מנסים להציע פתרונות, מספרי טלפון וחיבורים אישיים. זעם, כשיש כזה, מופנה לרוב כלפי חברות התעופה בטענה שהן מעלות מחירים בניסיון להרוויח מהמצוקה.
"אנחנו אצל חברים ישראלים, אז זה מן הסתם מה שקורה עכשיו בארץ משתלט על כל השיח, על כל האווירה", מפרטת מיה. "הילד רחוק מהשגרה, רחוק מאבא שלו, יש מלא דברים שלא זכרתי לארוז. עכשיו אני במשימה למצוא לו פה כמה ספרים ששכחתי והוא ממשיך לבקש, רק כדי שירגיש פחות מנותק מהבית.
"זו לא חופשה. הדאגה, חוסר הידיעה כמה זמן הולך זה להימשך, הפאוזה מכל מה שהוא 'החיים עצמם' - זה לא נעלם. אבל אנחנו ממש מהפליטים הפריווילגים, ברור לי שאנחנו ממש בני מזל".