אם התהלכתם בימים האחרונים בקניונים, ייתכן שנתקלתם בתורים ארוכים מחוץ לסניפי רשת קסטרו. התורים המפתיעים הם תוצאה של מבצע חסר תקדים אליו יצאו ברשת - 100 שקלים ל-3 פרטים מקולקציית המבוגרים, ו-60 שקלים בלבד ל-3 פריטים מקולקציית הילדים. גורמים בענף מעריכים כי המבצע יימשך בימים הקרובים בלבד, אבל רשתות נוספות נערכות לצאת למבצעי עומק גם כן. אז למה המחירים יורדים, ועד מתי אפשר יהיה להסתער על הסחורה הזולה? N12 עושים סדר.
חברות האפנה הישראליות מתמודדות עם בעיה קשה בשנה האחרונה. הישראלים, שחווים עליות מחירים מכל הכיוונים, צמצמו הוצאות משמעותית - והרווחים, נחתכו. במקביל, הריביות הגבוהות העלו עוד יותר את השכירויות היקרות בקניונים. ולבסוף, התחרות מול המותגים הבינלאומיים הזולים, כשכולם מתחרים על אספקה מוגבלת ואיטית של חומרי גלם יקרים, לא פשוטה.
קסטרו הבוקר
מישהו רוצה לספר לי משהו ?#קסטרו pic.twitter.com/PTcOeklG5s
אבל בחורף הזה הצטרף מכשול נוסף - הגשם שמסרב לבוא. הישראלים הם בסוף צרכנים אימפולסיביים, ואם לא ירגישו שהטמפרטורות יורדות - לא ישקיעו ברכישת בגדי חורף מחממים. וכולנו כבר מרגישים, שה"חורף החם" לא בדיוק דוחק לקנות מעיל או מגף חדשים ויקרים.
"החנות הופכת להפגנה בחדר סגור"
התוצאה של החורף החם, לפחות בקסטרו, היא מבצע עומק שמוריד את מחיר המוצרים היקרים ביותר ל-20-30 שקלים. הישראלים הצטופפו, עמדו בתור, הרימו בגדים מהרצפה, הכל - כדי לזכות במחיר הנמוך. "חייבת לשבח את הבנות שעובדות בסניף - יש סייל מטורף, כמות בלתי אפשרית של אנשים, תור של שעה וחצי מינימום ועדיין הן מחייכות", כתבה משתמשת אחת שביקרה בסייל. "9 בבוקר, חיכינו בחוץ כמה אנשים, כדי לזכות להיות הראשונים לפני שהחנות הופכת להיות כמו הפגנה בחדר סגור", כתבה אחרת. "גם בחינם לא הייתי לוקחת!!! כל החנות הייתה בלאגן, כל המדפים ריקים כי הבגדים על הרצפה. רוצים להוריד מחירים, סבבה, אבל לא בצורה כזו. ברחתי" כתבה משתמשת שלישית.
קסטרו
מבצע, כל החנות 3 ב100
עשו פשיטה על החנות ולא השאירו כלום
אפילו מהבובות הורידו את הביגוד pic.twitter.com/dNA6g063im
רשתות האופנה נשארו עם מלאי אדיר על המדפים, וזמן קצר מהרגיל "להיפטר" מסחורת החורף לפני שיגיע האביב. "זו בעיה שנותרה לכל רשתות האופנה, אחת לשלוש ארבע שנים החורף מגיע ב'איחור אופנתי' ואנחנו נתקעים עם סחורה, כולן יגיעו למבצעי עומק", טוען יוסי תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר דירקטוריון קבוצת בריל (נעלי גלי ועוד) בשיחה עם N12. "מה שקורה זה שאנחנו נאלצים להקדים את מחירי סוף העונה, לאמצע העונה. בסוף רשתות אופנה בכל העולם מצטיידות בבגדים לארבעה חודשים. מה שקורה זה שנשאר לך חודשיים למכור פריטים של ארבעה חודשים, והמחירים חייבים לרדת".
בהתחשב במבצעים הדרמטיים של קסטרו, משתמשים ברשתות הביעו חשש שהרשת לקראת קריסה, או שיש לה בעיות תקציביות. שאלנו את תורג'מן האם מבצעים שכאלה, לא עלולים להביא לפגיעה במותג. "תמיד חוששים שתהיה פגיעה במותג. זה שלקוח קונה בחצי מהמחיר שהוא רגיל לקנות - יכול להיות שזה פוגע במותג. אבל אני לא יודע עד כמה הזיכרון של הלקוח כל כך עמוק. שמעתי רשתות שאומרות 'הייתי שורף סחורה לפני שהייתי יורד למחיר כזה', אבל אני לא חושב שזה פתרון עדיף".
רשתות האופנה סובלות משנה קשה במיוחד
הרווחיות בענף האופנה מתחלקת במחצית השנייה של השנה לשניים: בחודשי הסתיו הולכים על "כמות" - המטרה היא שאנשים יקנו כמה שיותר במכירות של נובמבר-דצמבר. בחודשי החורף, לעומת זאת, הולכים על "איכות" - כשהצרכנים נוטים לקנות מוצרים יקרים יותר, כמו מעיל או מגפיים, אבל פחות מהם. רשתות האופנה, כך נראה, נכשלו השנה בשתי הקטגוריות. לגבי השנייה, עוד אין לנו נתונים, אבל התוצאות נראות בשטח - המלאי בחנויות עוד מלא, ולא תתקשו למצוא את הפריט המבוקש בצבע ובמידה שתרצו.
לגבי הסתיו, נתונים שנאספו בשימוש בכרטיסי האשראי הראו כי הקונים ביקרו פחות בקניונים מאשר בשנים הקודמות, וכי הישראלים ששמעו על משבר כלכלי מתקרב - העדיפו להשאיר את האשראי בארנק. המשמעות הישירה, היא שדווקא המחצית השנייה של השנה, שבדרך כלל נחשבת רווחית יותר מהראשונה, הייתה קשה במיוחד עבור חברות האופנה הישראליות.
אינפלציה
טבח קסטרו ממשיך….
אפשר כבר לערבב בין מחלקות
איך משקמים מותג מכאן: pic.twitter.com/XlJxjqLSdX
הנתונים הפיננסיים האחרונים שפרסמו רשתות האופנה הישראליות הן מהרבעון השלישי של 2022. לפי הנתונים, הרווח הנקי של פוקס ירד ב-42% והסתכם ב-50 מיליון שקלים, קסטרו השלימה ברבעון צניחה של 77% לרווחיות של 5 מיליון שקלים בלבד, לעומת 22 מיליון שקלים ברבעון המקביל בשנה הקודמת, וגולף בכלל עברה להפסד של 4.5 מיליון שקלים לבעלי המניות שלה.
אם נתמקד בקסטרו, הקבוצה חתמה את הרבעון השלישי ל-2022 עם עלייה של 1.3% בלבד במכירות. בקבוצת קסטרו נספרות גם רשתות אחרות, כמו משקפי השמש של קרולינה למקה והאיפור של קיקו מילאנו. אלה שיפרו במעט את הרווחיות, אך בגזרת ההלבשה המכירות בחנויות הזהות ירדו ב-4%, והפעילות עברה להפסד תפעולי של 8 מיליון שקלים. במקביל, סבלה קסטרו מהעלאה בדמי השכירות על החנויות, בשל הריביות הגבוהות, שהסתכמה ל-7 מיליון שקלים לאורך תשעת החודשים הראשונים של 2022.