חברת התעופה אל על הצליחה להרגיז ישראלים רבים בשנה האחרונה על רקע עליות מחירי כרטיסי הטיסה במהלך המלחמה. דירוג של אתר זכויות הנוסעים AirHelp מציב את החברה הישראלית בתחתית החברות מבחינת שביעות רצון הטסים: אל על דורגה במקום ה-105 מבין 109 חברות תעופה בין-לאומיות - חמישית מהסוף.

עוד בנושא ב-N12:

• אחרי הפסקת האש: מי חוזרות לטוס לישראל | מנוע חיפוש
• בעוד פחות מחודש: טיסות יומיות מחיפה לאתונה
• מ-1,350 דולר: המחירים בחברת התעופה של ההייטק

הדירוג התמקד בשלושה מדדים: עמידה בזמנים, שביעות רצון של לקוחות וטיפול בתביעות נוסעים (claim processing). אל על קיבלה ציון של 4.6 מתוך 10 בציון הכללי, ציון של 5.7 בעמידה בלוחות זמנים, ציון גבוה של 8 בחוות דעת הלקוחות וציון של 0.1 בלבד בטיפול בתביעות הנוסעים. כל רכיב היווה שליש מהציון הסופי.

ב-AirHelp מציינים כי הציון על עמידה בלוחות זמנים מורכב מדיווחי האמת של חברות התעופה בעוד שביעות רצון הלקוחות מבוססת על דעתם האישית של 20 אלף נוסעים מ-54 מדינות. הציון על טיפול החברות בתביעות מבוסס על מידע שאוסף האתר לגבי האופן שבו כל חברה מטפל בתביעות ומפצה את לקוחותיה.

נתב"ג טרמינל 3 (צילום: רשות שדות התעופה)
נתב"ג | צילום: רשות שדות התעופה

אל על הידרדרה לתחתית הרשימה בשעה שהיא מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה מבחינה כספית. הרבעון האחרון, השלישי של שנת 2024, היה הטוב ביותר עבורה מבחינת הכנסות, שהגיעו לכמיליארד דולר. הרווח הנקי עבור החודשים יולי-ספטמבר הסתכם ב-187 מיליון דולר - יותר מפי 3 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

התוצאות המעולות הגיעו על רקע היעדרות רבות מחברת התעופה הזרות וההעדפה של הקהל הישראלי לחברות המקומיות שהמשיכו לטוס כסדרן תוך שהן נהנות מהגב הביטוחי הרחב של מדינת ישראל. אלא על העלתה מחירים בעשרות אחוזים בתירוץ של "היצע וביקוש" ונתונה לביקורת ציבורית נרחבת.

מאל על נמסר בתגובה: הדירוג המדובר נעשה על ידי גוף מסחרי שאינו אובייקטיבי, ומהותו לסייע לנוסעים להשיג פיצויים מול חברות תעופה. בשנים האחרונות אל על ביצעה מהפכת שירות משמעותית במסע הלקוח באוויר, בקרקע וביתר פלטפורמות השירות. השנה זכתה החברה בפעם הרביעית ברציפות בחמישה כוכבי שירות של הדירוג העולמי APEX, שבחן יותר מ-600 חברות תעופה עולמיות בחמישה פרמטרים - נוחות מושבים, שירות תא נוסעים, מזון ומשקאות, מערכת בידור ו-Wi-Fi. אל על נבחרה כחלק מ-40 החברות הטובות ביותר על ידי ציבור הנוסעים שהצביעו בדירוג. נמשיך לפעול לשדרוג חווית השירות עבור רווחת לקוחותינו".

החברות הטובות והגרועות בעולם

חברות התעופה שדורגו כטובות ביותר בעולם הן בריסל איירליינס, קטר איירווייז, יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס. למעט החברה הקטרית, שלוש החברות האחרות פעלו בישראל בשגרה אך הפסיקו לטוס לנתב"ג במהלך המלחמה.

בריסל איירליינס, חלק מקבוצת לופטהנזה, דחתה את חזרתה לישראל שוב ושוב מאז ההסלמה בגבול הצפון, ונכון למועד זה צפויה לחדש את פעילותה לא לפני פברואר 2025. אמריקן איירליינס הודיעה כי לא תחזור לישראל לפני תום עונת הקיץ של 2025 ואילו יונייטד טרם הודיעה על מועד שובה לישראל.

 

בתחתית הרשימה מקדימות את אל על בדירוג חברות התעופה הגרועות בעולם ארבע חברות. לתואר המפוקפק החברה הגרועה בעולם זכתה חברת התעופה התוניסאית תוניס אייר. אחריה בדירוג מופיעות חברת Buzz הפולנית, חברת-בת של ענקית הלואו קוסט ריינאייר; חברת Nouvelair התוניסאית אף היא; וחברת בולגריה אייר.