חברת התעופה הישראלית אל על הודיעה אתמול על מבצע יוצא דופן - חלוקה של עשרת אלפים כרטיסי טיסה בחינם למשרתים בצה"ל בשירות חובה, בקבע ולחיילי מילואים שביצעו 30 ימי מילואים מאז פרוץ המלחמה. היעדים שנבחרו הם ציריך, סופיה, וינה, סלוניקי, פאפוס, לרנקה, בודפשט, בוקרשט ואתונה, ושווי המהלך מוערך בעשרות מיליוני שקלים. כפי שאפשר היה לצפות מראש, הביקוש היה גבוה מאוד, יותר מ-60 אלף איש נכנסו לאתר בו זמנית כדי לנצל את ההטבה ובתוך שעה אזל מלאי הכרטיסים.
למרות הרצון של החברה ל"צ'פר" את החיילים, אל על נתקלה בביקורת ואף עלתה השאלה עד כמה היא הייתה מוכנה למהלך הזה. העומס על האתר היה כה כבד, עד כדי כך שהוא קרס במהרה ומשתמשים רבים יצאו מאוכזבים, והציפו בביקורת את הפוסט שלה בפייסבוק. לצד הודעות רבות שמודות לאל על על המבצע, היו כאלה שהעבירו שתי ביקורות מרכזיות: הראשונה, מדוע ההטבה אינה חלה גם על השוטרים, שאף הם חירפו את נפשם ושירתו את המדינה מתחילת המלחמה.
שנית, דווקא החיילים הקרביים שזה עתה נמצאים בפעילות מבצעית ואינם יכולים להיות מחוברים למכשירים כדי להירשם למבצע - יוצאים נפסדים. לצד אלו, היו כאלו שאמרו שהאתר לא עבד כמו שצריך והוא קרס או שלא הצליחו להירשם למועדון הנוסע המתמיד.
לאחר שאזל מלאי הכרטיסים, אל על פרסמה הודעה וכתבה: "לאור הביקוש הרב, מלאי נוסף של אלפי כרטיסים ייפתח מחר (רביעי) בשעה 16:00 וביום חמישי, מלאי נוסף של אלפי כרטיסים יעלה לרשות הזכאים להטבה בשעה 16:00". במקביל, אל על הודיעה כי תציע הטבות נוספות למשרתי צה"ל ולמשרתי המילואים. על פי הערכות, אל על צפויה להוסיף עוד כ-10 אלף כרטיסים, כ-5,000 היום ומספר דומה של כרטיסים מחר.
האותיות הקטנות
בדומה להודעה הראשונה, גם כאן האותיות הקטנות רלוונטיות: ראשית, הכרטיסים שיחולקו לא כוללים מיסי נמל, משמע עלות מסוימת שזוכי הכרטיסים יאלצו לשלם. ושנית, הכרטיסים שיחולקו יהיו לחיילים ולמילואימניקים ולא לבני המשפחות שלהם. בנוסף, ההטבה תתאפשר רק לחברי המועדון הנוסע המתמיד ולמצטרפים חדשים, כשאפשר להירשם דרך האתר וזאת ללא עלות.
לטענה לגבי ההקצאה הדומה לשוטרים, בחברה ניהלו דיון לגבי לאילו קבוצות מיקוד הם רוצים לספק את ההטבה הזו, והבינו שאם הם פותחים את זה לכלל המשרתים (כמו: מג"ב, שב"כ, מוסד, שוטרים ורופאים), מגיעים למספרים גבוהים במיוחד שקשה לנהל אותם. לכן, באל על החליטו להתמקד רק חיילים ובמילואימניקים.
על מנת לנצל את המבצע, החיילים ומשרתי המילואים צריכים לצרף תעודת חוגר ואישורי מילואים, ועלה החשש שלאל על מצטבר מאגר מידע על המשרתים. בחברה ציינו כי הסיבה שהם מבקשים את המידע הזה היא כדי שיוכלו לזהות שהמימוש נעשה על ידי חייל או מילואימניק, ולא על ידי מישהו שמנצל את המצב ומנסה לקבל סתם כרטיס חינם. שנית, בחברה מבהירים כי המסמכים מושמדים והמידע לא נשמר.
מתחילת המלחמה, חברות זרות רבות הפסיקו לטוס לישראל, מה שגרם לביקוש אדיר על חברות התעופה הישראליות, וגם הביא לעלייה במחיר כרטיסי הטיסה בשל היעדר התחרות. אל על היא בין חברות התעופה הבודדות שפעלו באופן רציף במשך כל תקופת המלחמה. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בינואר האחרון הייתה אל על אחראית לכ-73% מהטיסות הבינלאומיות בנתב"ג.