הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה מנסים להביא את הקדמה לרשתות השיווק באמצעות החלפת מדבקות המחיר הפיזיות שעל גבי המוצרים בצגים דיגיטליים. כיום רשתות המזון מחויבות להצמיד מדבקת מחיר לכל מוצר ומוצר בחנות לפי חוק סימון המחירים שחוקק לפני יותר מ-20 שנה. היוזמה החדשה מבקשת לייתר את המדבקות והסימון הידני בצגים. אלא שניסיון העבר מעלה סימני שאלה לגבי כדאיות המהלך עבור הצרכנים.

עוד ב-N12 כלכלה:

ברקע המלחמה: הבוננזה של התעשיות הביטחוניות הישראליות
כך העמיקה המצוקה הכלכלית של הישראלים במלחמה
"הוא יודע שאלו נפנופי ידיים": מה באמת יש בתקציב של סמוטריץ'?

עם פרוץ המלחמה במשרד הכלכלה נעתרו לבקשת רשתות השיווק, ופטרו אותן באופן זמני מהחובה החוקית של סימון המחירים על גבי כל המוצרים. במקביל, באותה תקופת זמן בדיוק, המחירים לצרכנים ברשתות השיווק זינקו ביותר מ-20%. הפטור מסימון המחירים הקל על רשתות השיווק "לדחוף" את העלאות המחירים, שכן הצרכנים פשוט לא ידעו מה המחיר שהם נדרשים לשלם לפני ההגעה לקופה - משום שפשוט לא היו מדבקות מחיר.

רשתות השיווק אמנם נדרשו להציב שלטים בסביבת המוצרים שיעדכנו את הלקוחות במחירים, אך לא עשו זאת בתדירות מספקת ובצורה מספיק ברורה. בסופו של יום המלחמה היוותה מקרה מבחן למה שקורה בעת הוויתור על חובת סימון מחירים, והצרכנים גילו את החשיבות הגדולה של התעקשות על חזרתה.

ניר ברקת מציג מדבקות שחורות (צילום: משרד הכלכלה)
ניר ברקת מציג את יוזמת המדבקות השחורות שנועדו לסמן העלאת מחירים בזמן המלחמה | צילום: משרד הכלכלה

אך זו לא הבעיה היחידה. המדבקה היא כיום הדבר היחיד שמגן על הצרכן: אם לקוח הגיע לקופה ומגלה שהיא מציגה מחיר גבוה יותר מזה שמופיע במדבקה על המוצר - הקופאית נדרשת לפי חוק לחייב את הצרכן לפי המחיר הנמוך יותר שעל המדבקה. בנוסף, צרכנים רבים נוטים לעבור על הקבלות לאחר הגעתם הביתה ולהשוות את המחיר בקבלה למחיר המופיע במדבקה על גבי המוצר, כדי לוודא שלא נעשתה טעות בחיוב. ביטול חובת המדבקות תמנע מהם לבדוק זאת.

מעבר לכך, צגים דיגיטליים מאפשרים עקרונית לרשתות השיווק לעדכן בכל עת את המחיר, והצרכן לא יודע ולא זוכר את המחיר שהיה על הצג כשהוריד אותו מהמדף. בישראל אף פועלות חברות המשווקות טכנולוגיה בתחום ניהול המחירים, שמשמשות בין היתר את חברות התעופה לעדכון המחירים בהתאם לביקוש. בחברות אלו מחכים כבר תקופה ארוכה לביטול חובת סימון המחירים במדבקות והחלפתן בצגים דיגיטליים, שיאפשרו ניהול דינמי של מחירי המוצרים בחנויות.

בעיה שלישית, היא העלות הגבוהה שצפויה להיות כרוכה ברכישת ופריסת אותם צגים ברשתות השיווק - שקרוב לוודאי ינסו לגלגל אותה על הצרכנים בצורה של עליות מחירים.

קונים בסניף רמי לוי בירושלים, אוקטובר 2022 (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
קניות בסופר (ארכיון) | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן טרם הכריעה סופית על ביטול את חובת סימון המחירים, ופרסמה את הנושא להערות הציבור עד ל-19 בספטמבר. אלא שבתקופה זו, שבה אזרחי ישראלים עסוקים במלחמה ובהישרדות יומיומית, ספק עד כמה הם יהיו קשובים גם לנושא זה. אם הרשות לא תקבל מספיק התנגדויות היא צפויה להחליט על הוצאת השינוי לפועל ולמנוע את ההגנה מהצרכנים.

גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר מסרה: "הדרישה לסימון המחירים על גבי המוצרים הינה שיטה מכבידה ביותר שטומנת בתוכה עלויות רבות. הגיע הזמן להתקדם ולהביא לשינוי החובה הקיימת, כך שמחירי המוצרים יוצגו באמצעים דיגיטליים, כך העלויות על כלל העוסקים יופחתו משמעותית והחיסכון יגולגל לפתחם של כלל הצרכנים. מדינת ישראל הינה המדינה היחידה בה קיימת חובת הדבקת המחירים על גבי המוצרים".

> לקריאת בקשת ההתייחסות של הרשות להגנת הצרכן <