זאת תחושה מוכרת, להגיע למוסך בגלל תקלה שגרתית ברכב ולגלות - חלק החילוף שצריך עולה הון. אחרי המחירים קשה לעקוב, השוק עצמו לא בדיוק שקוף, והמחירים עלולים להיות "בשמיים". המצב הזה יצר, בשנים האחרונות, ובחודשים האחרונים בפרט, תופעה מעניינת - זינוק דרמטי ברכישת חלפים ברשת מחו"ל.
"בחצי השנה הראשונה של 2021 הישראלים קנו 125 אלף פריטים של מנועי רכב רק אצלנו באי-ביי, ואני צופה שהמגמה הזאת רק תמשיך ותגדל", אמר אלון פסטר, מנהל פיתוח עסקי באי-ביי. "אם אתה משווה את החציון הראשון של 2021 בהשוואה לחציון הראשון בשנת 2020 - אנחנו רואים עלייה של 20% גידול ברכישות של אביזרי רכב בישראל".
השאלה האמיתית - עד כמה זה באמת יותר זול? בדקנו. לדוגמה, מראה לשברולט - ברשת - 267 שקלים, וכמה בארץ? כ-1,200 שקל לפני מע"מ. ומה לגבי פנס קדמי? גם כאן, פנס לא מקורי ב-300 שקלים, ובישראל – 3,423 שקלים, כך לפי בעלי מוסכים.
"ברוב המקרים כדאי להזמין את החלקים מהאינטרנט, אבל צריך לשים לב, יש רשימת שחרור מהיר מהמכס", אמר ניר לאון ממוסך "על הגלגלים" והוסיף: "למשל, שחלק מהחלפים מותר להכניס לארץ באופן עצמאי וחלק מהחלפים אסור להכניס לארץ באופן עצמאי".
שוב, שורש הבעיה היא חוסר השקיפות האמיתי לגבי מחיר החלפים כאן בישראל, אבל גם זה בדרך להשתנות. "העניין הוא שהמחיר ברוטו לא משקף, בסופו של דבר, את העסקאות שנעשות בפועל", עינת סגל מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה. "אנחנו רוצים בעצם לייצר תחרות אמיתית".
בשבועות הקרובים משרד התחבורה ישיק פיילוט למערכת חדשה שתדרג רכבים בקטגוריות השונות לפי עלות חלקי החילוף שלהם. "לקחנו את המוצרים הנצרכים ביותר, שזה בדרך כלל חלקים מכניים, שהם נשחקים", אמרה סגל. "אנחנו מפרסמים, באופן יחסי, מי הסל הגבוה ביותר ומי הסל הנמוך ביותר. זה ייצור איזושהי תחרות בקרב היבואנים כי מן הסתם זה משפיע על המוניטין שלהם, והם ירצו להיות, כנראה, אני מקווה, במקום הראשון".