ההפחתה במחיר הדלק תימשך עד סוף החודש – כך אישרו היום (ראשון) בכירים במשרד האוצר. לדברי הבכירים, נמצא המקור התקציבי למימון ההפחתה של שקל אחד במס הבלו. בשבוע שעבר היה חשש שלא יימצא התקציב, ולכן המחיר היה עלול לעלות החל מה-15 בחודש - יום שלישי הקרוב. עם זאת, לאחר דיונים שנערכו במשרד האוצר נמצא פתרון.
מחירי הדלק - סיקור N12
- מה הכי מבזבז דלק ברכב ואיך ניתן לחסוך בהוצאות הדלק?
- כך תטפל הממשלה המסתמנת באתגרי הכלכלה
- הדלק חוזר להתייקר: עלה ב-9 אגורות לליטר
ההודעה על המשך ההפחתה מגיע לאחר שלפני כשבועיים כבר נרשמה עלייה במחיר הדלק - ב-9 אגורות לליטר, במקום בשקל וכמה אגורות כפי שתוכנן. לאחר השינוי האחרון, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר, עליה של 9 אגורות מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
בחודשים האחרונים ניסו במשרד האוצר למנוע את התייקרות הדלק על ידי הפחת תעריך מס הבלו בשקל אחד, בצו שנחתם על ידי שר האוצר. הצו להפחתת הבלו נחתם באפריל בצל עליית מחיר הדלק לשיא היסטורי, של 8.08 שקלים לליטר. הסיבה לעלייה במחיר הייתה התייקרות הנפט העולמית, ומחירו הגיע ל-120 דולר לחבית באמצע חודש יוני. מאז מחיר הנפט העולמי במגמה כללית של ירידה, וכעת הוא נסחר במחיר של כ-88 דולר לחבית.
מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה מפרסם בכל חודש את מחירי הדלק לחודש הבא, על סמך חישוב ממוצע מחירי הדלק באזור אגן הים התיכון בחמישה ימי המסחר, שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. נוסחת חישוב מחירי הדלק מורכבת מרכיבים שונים וביניהם: מחיר לליטר בנזין באגן הים התיכון כפי שנסחר בימי הציטוט, סל הוצאות שיווק, מס הבלו, מס ערך מוסף. הנוסחה נקבעת על פי שער החליפין היציג האחרון שפרסם בנק ישראל ביום שקדם לשני ימי העבודה לפני יום העדכון.