עלייה מדאיגה במחירי מוצרי הבסיס משנה שעברה. המועצה הישראלית לצרכנות ערכה בדיקה השוואתית של 770 מוצרים הנמכרים ביותר בשוק הישראלי, ב- 3 תאריכים: השבוע, תחילת הרבעון ולפני שנה. ( 11.5.2022, 12.1.2022, 19.5.2021).
מהבדיקה עולה כי בקטגוריית האורז לדוגמה, נרמה עלייה של 13 אחוזים יחסית לשנה שעברה, ובקטגוריות קטניות (עדשים, שעועית, חומוס וכ"ו) נרשמה עלייה ממוצעת של 8 אחוזים מהמחיר הממוצע בשנה שעברה, ועלייה של 4 אחוזים במחיר הממוצע מתחילת השנה. המוצר שנרשמה בו העלייה הגדולה במחיר- אפונה ירוקה יבשה (סוגת 500 גרם). המחיר עלה מ 5.9 שקלים ל 6.6 שקלים השנה.
הפסטות, שכיכבו בתחילת השנה במחאה על יוקר המחייה רשמו עלייה ממוצעת של 11 אחוזים משנה שעברה , ועלייה של 5 אחוזים מתחילת השנה (נבדקו המוצרים היותר נמכרים של אסם וברילה). התייקרות בולטת נרשמה בפסטה ספגטי (מספר 5 ברילה 500 גרם). המחיר קפץ בממוצע מ 5.9 שקלים ל6.8 שקלים השנה.
הקמח, שעומד כעת במרכז הדיון על העלאת מחירי הלחם וביטול הפיקוח עלה מתחילת השנה ב- 4 אחוזים, ועלייה שנתית של 6 אחוזים. קטגוריית מוצרי דגנים (קינואה, כוסמת, בורגול וכ"ו), בכלל התייקרה ונרשמה עלייה ממוצעת של 11 אחוזים משנה שעברה, ועלייה של 10 אחוזים במחיר הממוצע מתחילת השנה. ההתייקרות הגבוהה ביותר בקטגוריה נרשמה בבורגול סוגת 500 גרם: עלייה של 19 אחוזים מהשנה שעברה (5.3 מול 4.4 שקלים) ועלייה של 16 אחוזים מתחילת השנה (5.3 שקלים לעומת 4.5 שקלים).
העליות הגבוהות ביותר שייכות במכוון למוצרים ה"לא בריאים". בקטגוריית משקאות קלים (מים, מים בטעמים, משקאות מוגזים) נרשמה עלייה ממוצעת של 22 אחוזים מהמחיר משנה שעברה. העלייה הגבוהה נמצאה בפאנטה תפוז 1.5 ליטר. מחירו עלה מ- 6 שקלים ל 9 שקלים . (מספר הרשתות שדיווחו על המוצר הצטמצמה מאד בהשוואה לשנה שעברה מ 51 רשתות ל-4 בלבד) . גם בקטגוריית סירופים ותרכיזי שתייה, נבדקו 3 תרכיזים בהם נמצאה עלייה ממוצעת של 64 אחוזים מהמחיר בשנה שעברה. סירופ בטעם פטל ויטמינצ'יק 1 ליטר עלה מ- 12.6 שח ל- 20 שקלים בתחילת השנה.
הפרשי מחירים עצומים
בממוצע נרשמה עלייה של 4 אחוזים מול שנה שעברה במחיר כל המוצרים, ועלייה ממוצעת של 1 אחוזים מתחילת השנה. הרשת הזולה ביותר היא רמי לוי, הרשת היקרה ביותר מגה בעיר. הפער ביניהם- 19 אחוזים.
הנתונים, שהופקו מאתר פרייסז, מראים כי הפער בין הרשת העירונית הזולה ביותר (מחסני השוק בסיטי) לבין היקרה ביותר (מגה בעיר) עומד על 9 אחוזים, והפער בין רשת הדיסקאונט הזולה ביותר (רמי לוי ) והיקרה ביותר (סאלח דאבח), עומד גם הוא על 9 אחוזים.
בהשוואת המחירים מצאו במועצה לצרכנות פערים משמעותיים באותם מוצרים בדיוק. כך לדוגמה 16 יחידות של סכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן נמכרים בשופרסל אקספרס ב 240 שקלים, לעומת 165 שקלים בשאר תתי רשת של שופרסל -75 שקלים הפרש.
תמ"ל על בסיס חלב שלב 1 גולד סימילאק 700 גרם, נמכר ב- 50 שקלים ברמי לוי , וב-90 שקלים ברשת AMPM. הפרש 40 שקלים. טבליות למדיח הכל ב-1 מקס פיניש 80 יחידות - 44 שקלים במחסני השוק, לעומת 80 שקלים בסופר יודה- 36 שקלים הפרש
"סל המוצרים נותן לצרכנים כלי לבדיקה השוואתית לא רק כשמדובר במוצר מסוים אלה של מגמות שינוי מחיר במוצרים ויצרנים. השוואת מחיר לפני קניה, פיצול קניה בין רשתות, מעקב אחרי מבצעים ובחירה במוצרים חלופיים תוזיל את הסל, ותסייע במלחמה ביוקר המחייה," נמסר מהמועצה לצרכנות.