בטח השיחה הזאת ודאי מוכרת לרובכם: אתם רוצים להנפיק כרטיס אשראי חדש, וחברת האשראי או הבנק מציעים לכם הטבות אטרקטיביות במטרה שתנפיקו דווקא אצלם, ובראשן פטור מדמי הכרטיס. הבעיה: הפטור תמיד מוקצב בזמן, ואיש לא יודיע לכם כשההטבה תסתיים. בבנקים מקווים שתשכחו מסיום הפטור ויתחילו לחייב אתכם בסוף התקופה. כך, מבלי שתשימו לב, תשלמו בכל חודש מ-10 ועד 30 שקלים בכל חודש.

הבנקים מצידם טוענים שהם דווקא כן מודיעים ללקוחות על סיום ההטבה, אך בדרכים מאוד ספציפיות שהם בחרו לעצמם, כמו שליחת מכתב הביתה או בתיבת הדואר האישי באפליקציה. ככל שהשיטה יותר נסתרת מהלקוח, כך היא עדיפה על הבנקים וחברות האשראי. 

כך למשל אמרה לנו הנציגה בבנק דיסקונט: "לא, לא מודיעים, את מקבלת מכתב הביתה". איזה מכתב? "שעומד להסתיים לך הפטור בכרטיס". לא מודיעים באפליקציה? "לא, לא מודיעים, מה פתאום, את יודעת כמה לקוחות יש".

בנק ישראל הדגיש לא פעם בפני הבנקים את החשיבות והצורך לבחור בדרך שתבטיח את היידוע בפועל של הלקוחות, אבל משום מה כל הבנקים בחרו שלא להקשיב. בתשובה ללובי 99 וארגון "רווח נקי", בנק ישראל אף כתב, שחור על גבי לבן, כי "יש מקום לשיפור בגילוי הנאות ובאפקטיביות הגילוי ופועלים לקידום הנושא, בפרט עם התפתחות האמצעים הטכנולוגיים לתקשורת בין התאגיד הבנקאי והלקוח והזמינות שלהם".

"בנק ישראל, מתוקף החוק, אחראי על ההגינות במערכת הבנקאית והוא צריך להגן על הציבור מפני כל מיני שיטות מצליח של הבנקים", אמר ל"תוכנית חיסכון" משה קאשי, יועץ פיננסי בלובי 99. "עצם העובדה שהוא לא מטפל בזה ולא מחייב את הבנקים להודיע באופן ישיר וזמין ללקוחות, שמתחילים לשלם 17-18 שקל ועמלות גבוהות בכל חודש, הוא בעצם מועל בתפקיד".

עד שבנק ישראל יפעל בנושא, האחריות עוברת לכל אחד מאיתנו, הלקוחות. בשיחת טלפון קצרה אפשר להגיע אל הבנק ולדרוש שינוי בתנאים. אם מסרבים לכם, תוכלו תמיד לאיים ואפילו לעבור לחברת כרטיסי אשראי אחרת. 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "אנו מודים על העלאת נושא זה. שליחת הודעות בעלות חשיבות ללקוח באופן אפקטיבי, הוא נושא אשר נמצא במיקוד של הפיקוח על הבנקים לאורך השנים ואף נקבעה הוראה ייעודית לנושא שנועדה להסדיר את נושא משלוח ההודעות ללקוחות. הוראה זו עודכנה לאחרונה ותכנס לתוקף ב-1.1.23. כמו כן, ביוני 2021 נשלח מכתב מפקח בנושא שיפור אפקטיביות הגילוי, אשר עסק גם הוא בנושא. בעדכון נקבעו, בין היתר, עקרונות למשלוח הודעות באופן אפקטיבי וכחלק מכך נדרשו הבנקים וחברות כרטיסי האשראי למפות ולבחון את ההודעות שהם שולחים ללקוחות, ובכלל זה הודעות בנושא בו עוסקת הכתבה, על מנת לבחון את ערוצי התקשורת המתאימים בהתאם למהותיות והדחיפות".