"דוריטוס" ישראל פרסמה בסוף השבוע האחרון פרסומת חדשה, שעלתה לקראת יום המשפחה שיחול בישראל ביום שלישי הקרוב. בסרטון, שאורכו 60 שניות, מופיעים סוגים שונים של משפחות, ביניהן גם משפחות גאות.
"יש משפחות שדווקא כן בוחרות להיות משפחות", אומר הקריין בפרסומת בזמן שעל המסך מופיעות שתי נשים עם ילדה ושני תינוקות. לאחר מכן על המסך מופיעים שני גברים עם תינוק, אז הקריין ממשיך: "יש משפחות שנוסעות לצד השני של העולם בדרך למשפחה".
אלו כמובן לא המשפחות היחידות המופיעות בפרסומת, שנותנת במה מגוון רחב של משפחות, בין היתר גם למשפחה שכולה, משפחה חד הורית ומשפחה מעורבת של דתיים וחילונים. "יש מלא משפחות וכולן מיוחדות", אומר הקריין לקראת סוף הסרטון, "וגם אם זה דורש אומץ להעז בבחירות, לכל המשפחות מגיע להיות משפחות".
למרות המסר המרגש, הנוכחות הגאה בפרסומת עוררה זעם במגזר הדתי וברשתות החברתיות החלו אמש (מוצאי שבת) קריאות לחרם צרכנים. בין המחרימים גם סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג, שצייץ: "חייבים, למען בריאות נפשם ונשמתם של הדורות הבאים, להחרים את 'דוריטוס' שמנסים להשפיע על התא הטבעי המשפחתי, דרך פרסום מוצריהם".
גם הרב ברוך אפרתי, רב הקהילה של ישוב אפרת, קרא שלא לרכוש את המוצר. "אסור להכיר במי שחיים כך כמשפחה ועושים מכך ראווה כנגד הצניעות והענווה והמשפחה היהודית כהדרכת התורה הקדושה. על כן, אין לרכוש את המוצר הזה, אל תשת ידך עם רשע".
גם בתקשורת הדתית עלו קולות להחרים את "דוריטוס". "לא קונה דוריטוס ולא רק בגלל הבריאות", צייץ עורך עיתון 'בשבע', עמנואל שילה. "חברה שמוכרת חטיפים לא אמורה לקחת צד בנושאים ערכיים השנויים במחלוקת. לא אתערב בחייו של מי שבוחר לחיות אחרת, אבל לא אתן את כספי לחברה שמשתמשת בו כדי לפגוע בערכיי - ערכי המשפחה היהודית".
חייבים, למען בריאות נפשם ונשמתם של הדורות הבאים, להחרים את 'דוריטוס' שמנסים להשפיע על התא הטבעי המשפחתי, דרך פרסום מוצריהם.https://t.co/aCUfAJsEGJ
— Arieh King (@arieh_king) January 29, 2022
מודיע קבל עם ועדה- כל מי שמחרים את דוריטוס וכבר יש ברשותו את המוצר ולא מעוניין בו יותר, בשל הפרסומת בה מציגים משפחות להט״ביות, אני מוכן לעשות מצווה גדולה ולקבל אליי את השקיות המלאות הלא רצויות. כתובת בפרטי
— Jonathan Elkhoury- جوناثان الخوري (@Jonathan_Elk) January 29, 2022
הטוויטר הגאה לא נשאר אדיש לקריאות האלה והגיב בהתאם. "מודיע קבל עם ועדה - כל מי שמחרים את דוריטס וכבר יש ברשותו את המוצר ולא מעוניין בו יותר, בשל הפרסומת בה מציגים משפחות להט"ביות, אני מוכן לעשות מצווה גדולה ולקבל אלי את השקיות המלאות הלא רצויות", כתב פעיל הלהט"ב ג'ונתן אלחורי.
ממידע שהגיע לידי מערכת mako, נדמה כי לחברה אין כל כוונה להסיר את הקמפיין או לשנות אותו, זאת למרות התגובות השליליות שהתעוררו ביממה האחרונה. יותר מכך, זו אינה הפעם הראשונה שהמותג משווק את מוצריו ומעביר מסר פרו-להט"בי. רק באוקטובר האחרון עלתה פרסומת אנימציה בספרדית המציגה זוג גאה מבוגר ועוד לפני כן, במהלך חודש הגאווה העולמי האחרון, שיווקה החברה אריזה בצבעי הגאווה.
"שמחנו לראות ששטראוס עלית בחרו לצאת בקמפיין ששם לב לכל המשפחות, גם אלה הלהט"ביות", נמסר מארגון "חברותא - הומואים דתיים". "אנחנו מבקשים להזכיר שהמשפחות שלנו כבר שרירות וקיימות, וב"ה להט"בים רבים הקימו משפחות והילדים בהם חיים וקיימים וזכאים ליחס. בתורה קיימת מצוות פריה ורביה, כתוב הפסוק 'לא טוב היות האדם לבדו' ובוודאי שאין בה איסור לאהוב. לעומת זאת, האיסורים שכן קיימים הם להלבין פני אדם ברבים ולהוציא שם רע. במקום להמשיך ולהביא לחילול שם שמים, אנו מזמינים את כלל המחרימים שכבר רכשו מוצרי 'דוריטוס' להביאם אלינו, והם יחולקו באירועי לימוד התורה של חברותא. נוכל גם לחלק אותם בתחנות תרומת דם של מד"א, שגם אותם ארגוני השנאה מחרימים. נזכיר גם לציבור שברכה ראשונה על דוריטוס היא 'שהכל נהיה בדברו'- ובאמת, הכל נהיה בדברו, גם אנחנו הלהט"בים".
מדוריטוס נמסר בתגובה: "אנחנו מכבדים את כל התפיסות, האמונות והמגוון של החברה הישראלית, ואין כוונה לפגוע באף ציבור", נמסר לנו רשמית מדוברות החבר .