לא מעט ישראלים מצאו את עצמם ללא טיסה ב-72 השעות האחרונות, לאחר שחברות תעופה זרות ביטלו את הטיסות שלהן לארץ, כולל מטוסים חכורים של חברות ישראליות.
בתוך כך, לא מעט מהנוסעים קיבלו הודעה ברגע האחרון על כך שהטיסה שלהם בוטלה ושלחברה אין יכולת לספק עבורם טיסה חלופית. הודעה שקיבלו נוסעים בטיסת ישראייר לפני שלושה ימים למשל, ציינה כי: "הטיסה מ-LARNACA AIRPORT ל-TEL AVIV בתאריך 25-08-2024 מבוטלת. לצערנו, אין באפשרותנו להציע טיסה חלופית".
> מצאו שיטה: ככה חברות התעופה לא מפצות נוסעים על איחור בהמראות
גם איילת צור מחיפה סיפרה בשיחה עם mako שהיא ומשפחתה נתקעו בלונדון ביחד עם עוד מאות נוסעים, לאחר שבריטיש החליטה לחזור ללונדון באמצע הטיסה ולא סיפקה להם פתרון לטיסה חלופית. "סיימנו חופשה של שבוע בלונדון ביחד עם שני הורים מבוגרים וילדה עם תעודת נכה. כשהגענו בחזרה להית'רו זרקו אותנו בשדה התעופה, אף אחד לא דיבר איתנו או הציע פתרונות, פשוט אמרו לנו להתקשר לחברה ולדרוש לקבל החזר כספי. אמרו לנו גם שטיסות אפשר לשנות רק דרך הטלפון, אבל לא אמרו לנו מתי החברה תחזור לטוס (כרגע דחו עד 28.8) ושבגלל המצב לא חייבים לתת לנו תנאים ולא חייבים לנו כלום".
בימים רגילים כמובן שחברת התעופה מחוייבת לתת פיצוי על כך ולמצוא טיסה חלופית לנוסע אם הוא דורש זאת, אך בימים אלה החוקים הללו לא חלים. גורם בכיר בענף התעופה טוען שבימי מלחמה אף חברה לא יכולה לקחת על עצמה את העלויות של הפיצוי לעשרות אלפי נוסעים. "זה לא הגיוני שבגלל טילים שנוחתים בישראל, חברת התעופה תצטרך לנהל אירוע ענק של פיצוי", הוא אומר. "אין סיכוי שהחברות הזרות או הישראליות ייקחו את זה עליהן, זה לא ריאלי. באירועים האלה היו מעורבים כ-100 אלף נוסעים, אני לא רואה איך מפצים את כולם, זה כל הרווח של חלק מהחברות. במקרה הזה הכוח העליון הוא לא תירוץ, זה באמת משהו שהן לא יכולות להתמודד איתו".
אז מה בכל זאת ניתן לעשות?
עו"ד אשר רוטבאום, מתמחה בתביעות תיירות ותעופה, מציין כי בסעיף 6(א)(2) לחוק טיבי נקבע כי במקרה שהטיסה מבוטלת על מפעיל הטיסה או על המארגן: "להשיב את התמורה או לספק כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע. בתוך כך, אם הנוסע רכש כרטיס טיסה חלופי (מכיוון שהדבר לא סופק לו), תהיה לו עילת תביעה כלפי חברת התעופה בדרישת לתשלום הנזק שנגרם לו. יחד עם זאת, הנוסע בימים אלה לא יקבל פיצוי על פי חוק טיבי, כי חברת התעופה תטען להגנתה כי המלחמה והחשש מהמתקפה של האיראנים או מהחיזבאללה מקים לה את הפטור שקבוע בחוק (סעיף 6(ה)(1))"
יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט מציין שתמיד מומלץ לחכות כמה שעות, כי הרבה פעמים יש פתרונות בשטח, כמו שטיסה מתבטלת מהרגע להרגע, כך גם צצות טיסות. "אמא שביטלו לה ולמשפחתה את הטיסה פנתה אליי בהיסטריה. אמרתי שיחכו כמה שעות, כי לרוב זה נפתר, ותוך שעה מצאו טיסה למחרת. אמרתי לה שכשהיא חוזרת לארץ שתקבל החזר על הנזק שנגרם מהפרש המחיר. במקרים כאלה אין פיצוי מתוקף חוק טיבי".
יהודה מציע דבר נוסף שיכול לעזור בימים אלה: "תזמינו בימים כאלה דרך סוכני נסיעות. זה יתרון אדיר שבימים כאלה יש מי שדואג לך".
נזכיר שאם חברת התעופה היא זו שביטלה את הטיסה, לנוסע מגיע החזר כספי מלא. במקרה שהנוסע מבטל את הנסיעה בעצמו והזמין מחברת טיסה או סוכנות נסיעות ישראלית, על פי חוק הגנת הצרכן ניתן לעשות זאת בעלות של עד 5 אחוזים או 100 שקלים (הזול מביניהם) עד 14 ימי עבודה מהעסקה בתנאי שיש יותר מ-7 ימי עסקים עד הטיסה (נוסעים ותיקים, מגיל 65, זכאים לתנאים מקלים יותר). כך או כך, חשוב להקפיד לבצע כמה שיותר ביטוחי ביטול טיסה.