המלחמה על סימון המחירים: הרשות להגנת הצרכן הודיעה בשבוע שעבר כי תקנוס את שופרסל בכ-2 מיליון שקלים לאחר שלא סימנה מחירים על מוצרים בסניפים עסקיים שלה. אלא שבעוד שבסניפים אלו הרשת לא הקפידה לכאורה על דרישות החוק להציג מחירים ברורים, ברשת-הבת לחברה החרדית שופרסל הלכה מעל ומעבר. למעשה, במותג הפרטי של רשת-הבת לחרדים יש חסד הגדילו לעשות ומדפיסים את מחיר המוצר כבר במפעל, וכך חוסכים את כל ההתעסקות עם מדבקות בסניפים.

עוד בנושא ב-N12:

שירת הברבור של חובת סימון המחירים? הקנס של שופרסל
ברקת יכריע: הגנה לקונים בסופר - או הקלה בהעלאת מחירים
על מי הרשות להגנת הצרכן מגינה באמת? | תחקיר

התומכים בביטול חובת סימון המחירים במדבקות על גבי המוצרים טוענים שהצעד יקל על התפעול, ייעל תהליכים ואפילו יקדם חדשנות טכנולוגית. בפועל, ביטול חובת סימון המחירים ישאיר את הצרכנים ללא הכלי הכי הכי בסיסי: מידע ברור ושקוף אודות גובה המחירים.

הדיון בחובת הסימון במדבקות התייתר

ברשת יש חסד, רשת-הבת של שופרסל הפונה לחברה החרדית, החליטו לייתר לגמרי את הדיון בחובת סימון המחירים במדבקות לגבי המותג הפרטי שלה "יש". במקום זאת, מחיר המוצר מוטבע ישירות על גבי המוצר - פתרון פשוט, ברור ומסודר. כך הצרכן רואה את המחיר על המוצר, בלי תהיות, חיפושים או בלבול - ובלי עלות נוספת עבור הסניפים. בינתיים, מי שקונים בסניפי שופרסל נדרשים לחפש את המדבקה.

"זה בפוליטיקה של הרשת שיש מוצרים מסוימים במותג שהם במחיר קבוע. זו אוכלוסייה חרדית שקונה רק בד"ץ", מסביר אחד העובדים ביש חסד.

מחסום להעלאות מחירים מהירות

הדפסת המחירים ישירות על גבי האריזה מונעת מהרשת העלאות מחירים מהירות ומקבעת את המחיר הקיים: כשהמחיר מודפס על האריזה הרבה יותר מורכב לשנות אותו בן לילה מבלי להדפיס הכל מחדש. לעומת זאת, "המדבקות החד-פעמיות מאפשרות להם [מפעילי רשתות השיווק] גמישות בשינויי המחירים בכל נקודת זמן שבה הם רוצים להעלות מחיר", אומרת קרן נהיר, יועצת שיווק ופיתוח עסקי.

אם היוזמה שמקדם משרד הכלכלה להחלפת המדבקות הפיזיות בשלטים אלקטרוניים תאושר, אזי העלאות המחירים יהפכו לפשוטות עוד יותר ויוכלו להתבצע בלחיצת כפתור.

שופרסל לוגו (צילום: מרים אליסטר, פלאש 90)
שופרסל | צילום: מרים אליסטר, פלאש 90

בעבר נחשפו ב"תוכנית חיסכון" שורה של מקרים שבהם הציעה שופרסל מחירים טובים יותר ברשת החרדית שלה לעומת אלו שהוצעו ברשתות לאוכלוסייה הכללית. פערי המחיר בין הרשתות הגיעו בחלק מהמקרים לעשרות אחוזים. כעת מתברר שלא רק שהמחיר גבוה יותר, גם קשה הרבה יותר לגלות אותו.

משופרסל נמסר בתגובה: "הקבוצה נותנת מענה למיליוני לקוחותיה באמצעות פורמטים קמעונאיים שונים, הנבדלים בעלויות התפעול, במגוון ובסוגי המוצרים, במיקודים המבצעיים ובחוויית השירות. כלל סניפי הקבוצה פתוחים בפני כל אדם, ובפועל לקוחות רבים ממגזרים שונים מבצעים רכישות ברשת 'יש'. הקבוצה פועלת לייצר מגוון מבצעים אטרקטיביים בכל הסניפים לטובת כלל הלקוחות,לרבות על מותגי הבית".