שר התיירות, יואל רזבוזוב (יש עתיד), פרסם אתמול (ראשון) הודעה מפתיעה: המשרד עוצר את הקמפיין הקורא לחופשה עירונית בישראל בשל המחירים היקרים. "חבל לבזבז את כספי הציבור, חופשה היא לא מנת חלקם של עשירים", מסר השר. בעקבות ההחלטה יצאנו לברר עם המלונות – למה המחירים יקרים כל כך? לא תופתעו לגלות שלטענת המלונאים הבעיה אינה בהם, אלא דווקא בממשלת ישראל.
אנשי הענף מספקים כמה הסברים למחירים הגבוהים במלונות. חלק מהסיבות הן מערכתיות, וקשורות לקשיי התיירות הישראלית. כך למשל מציינים גורמים בענף את המחסור החמור בעובדים: המדינה הקצתה 1,500 תקנים לעובדים מירדן שיסייעו לענף התיירות הישראלי באילת, אך בינתיים ניתנו אישורי עבודה ל-700 עובדים בלבד. 700 תקנים נוספים מחכים לאישור, אך הממשלה מתמהמהת ככל הנראה בשל שיעורי האבטלה הגבוהים בעיר. בינתיים מחיר המחסור הוא שיפור תנאים משמעותי לעובדים, בניסיון לגייס ולשמר אותם, דבר שמתגלגל בסופו של דבר גם לצרכן.
עוד מציינים בעולם המלונאות את הרגולציה שמכבידה על עסקים בענף ואת גל ההתייקרויות במשק, שלא פוסח על איש וגם לא על המלונאים. אם משקי הבית לדוגמה, יכולים לבחור שלא לרכוש פירות וחומרי גלם מסוימים בשל מחירם הגבוה, מלונות לא יכולים להרשות לעצמם לקבל החלטות כאלה. גל ההתייקרויות במשק מגיע בסופו של דבר גם לצרכנים.
המחירים גבוהים לכם? הייתם צריכים להזמין מראש
הסיבה למחירים הגבוהים אינה טמונה רק בקשיים של הענף, אלא גם בביקוש הגבוה של הישראלים לחופשות בארץ לנוכח משבר הקורונה. השנה, שלא כמו בשנים קודמות, הישראלים הזמינו את חופשות הקיץ מוקדם מהצפוי. התפוסה במלונות המבוקשים לחודשי יולי-אוגוסט הגיעה ל-95% עוד לפני פתיחת העונה. כך נתפסו, לטענת המלונאים, כל החדרים הזולים יותר ונותרו אך ורק חבילות יקרות במיוחד.
בנוסף, במלונות המחירים אינם קבועים - ואם מערכת ההזמנות בבית המלון רואה שהתפוסה גבוהה ונותרו מעט מאוד חדרים, היא מקפיצה באופן אוטומטי את המחירים. לכן יכולים להיות אורחים בשני חדרים מקבילים, ששילמו מחירים שונים לחלוטין, רק בשל מועד ההזמנה שלהם. השנה, בשל התפוסות הגבוהות, לא נותרו מבצעים לרגע האחרון.
"בעונות התיירות לפני עידן הקורונה היינו רגילים למחירי הרגע האחרון, השנה בניגוד לשנים קודמות, לא נשארו מחירי הרגע האחרון מכיוון שהמלונות כבר נמצאים בתפוסות גבוהות וחריגות מהרגיל", נמסר מרשת ישרוטל ל-N12.
"ענף התיירות, כמו ענפים רבים אחרים, מושפע מהיצע וביקוש, בשיא העונה המחירים מאמירים, וב-Off season המחירים צונחים. אלו תנודות שוק נורמטיביות, והשנה התנודתיות קיצונית מהרגיל. אם בשבועות החורף ראינו מחירים שהיו נמוכים ב-30% ממחירים רגילים, כעת אנו רואים עלייה עבור החדרים הבודדים שנשארו זמינים".
"מי שהזמין את חופשתו מראש נהנה ממחירים אחרים מאלו שקיימים היום. יחד עם זאת, ישרוטל מחפשת כל העת דרכים להורדת מחירים, וממליצה כבר עכשיו להזמין חופשות מראש לתקופות בהן הביקוש נמוך יותר".
המלונות עדיין בקשיים? תלוי את מי שואלים
ואחרי שכל אלה נאמרו, לפחות חלק מהמלונאים מאמינים שהסיבה לעצירת הקמפיין אינה רק המחירים היקרים, אלא העובדה הפשוטה שהקמפיין הצליח. "הקמפיין לעידוד תיירות עירונית שבאה לסייע לאזורים שמבוססים על תיירות נכנסת, הצליח להגדיל את כמות הנופשים במלונות ולכן ההחלטה לעצור אותו הגיונית", נמסר מרשת ישרוטל, שמחזיקה שני מלונות בתל אביב ושני מלונות באזור ירושלים.
עם זאת, בערים אחרות עם ביקושים נמוכים יותר, המצב שונה. כך למשל מלונות בנצרת, נתניה, הרצליה ועוד ערים שענף המלונאות בהן מבוסס על תיירות חוץ, עדיין לא נפתחו. מנתונים שהגיעו ל-N12 עולה כי 84 מתוך כ-430 בתי מלון החברים בהתאחדות המלונות בישראל עדיין סגורים. יתר על כן, חלק מהמלונות שנפתחו עשו זאת במתכונת חלקית בלבד, גם בערים מרכזיות ומבוקשות. יכול להיות שהפתרון למחירים היקרים, לפחות בינתיים, הוא לא "ללכת עם הזרם", לחפש את המלונות הזולים יותר, בערים המבוקשות פחות.