המשבר בענף התיירות ממשיך להחריף: חברת הלואו קוסט טראנסאוויה איירליינס (Transavia Airlines) הודיעה בשבוע שעבר כי תשהה את פעילותה בישראל עד מרץ 2025 לפחות. בכך מצטרפת טראנסאוויה, חברת לואו קוסט המשתייכת לקבוצת־הבת אייר פראנס KLM, לשתי חברות נוספות שביטלו לאחרונה את הטיסות שלהן לישראל, דווקא כשעונת התיירות מתקרבת לשיאה: איזיג'ט הודיעה באפריל, לאחר המתקפה האיראנית, כי תשהה את פעילותה בארץ באופן זמני, וחברת KLM החליטה לבטל את כל הטיסות לתל אביב ביולי־אוגוסט.
אחד היעדים הפופולריים שצפוי להיפגע מהצעדים הוא אמסטרדם. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בשנת 2023 2.3% מהנוסעים מנתב"ג (486,713) טסו לאמסטרדם, ורק במאי האחרון טסו להולנד 106,741 נוסעים. מדוע בעיקר אמסטרדם נפגעת מהצעדים הללו, בכמה צפויים מחירי הטיסות ליעד להתייקר ואילו אלטרנטיבות על הפרק?
בכמה התייקרו הטיסות?
בקו אמסטרדם־תל אביב, שבו היצע הטיסות מצומצם מלכתחילה, פועלות כיום חברות תעופה בודדות, ביניהן אל על, אשר תפעיל במהלך הקיץ בין כשתיים עד שלוש טיסות ביום; ארקיע, אשר תפעיל טיסה אחת בכל יומיים.
מבדיקת גלובס עולה כי מחיר טיסה ישירה בסיסי לאמסטרדם בחודש יולי עומד על 707 דולר הלוך ושוב (עבור נסיעה של ארבעה ימים). לשם השוואה, טיסה דומה באותם תאריכים לפריז תעלה 627 דולר, לבריסל 670 דולר ולברלין 667 דולר. מבדיקת חברת התיירות אופקים עולה כי מחירי הטיסות לאמסטרדם התייקרו בשיעור של כ־30% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
שירלי כהן עוקרבי, סמנכ"לית אשת טורס, סבורה שאחת הסיבות לצמצום הטיסות לאמסטרדם קשורה לביקושים. "אמנם מדובר ביעד פופולרי", היא אומרת, "אך צריך לזכור שיש מלאי מוגבל של מטוסים; חברות התעופה הישראליות פועלות עם מטוסים צרי גוף. ברגע שיש יעדים אחרים עם ביקושים גבוהים יותר, אז חלק מהחברות פשוט מעדיפות לנתב את הטיסות אליהם".