בקרב הזה כל האמצעים כשרים - לפסח. מי שיהיה יצירתי יותר, מהיר יותר, אטרקטיבי יותר, יזכה בכל הקופה. יוסי סבתו, מנהל הסחר של רמי לוי, מקבל בערך חמש פעמים ביום שיחה משני (שם בדוי). "אני מגיעה לפה כל יום, בודקת פעמיים-שלוש ביום, בחגים בין חמש לשש פעמים, היום זה יהיה קמח מצה, מצות, יין, שוקולד, דגים", מספרת שני לחדשות 2. המחירים משתנים כל רגע, וצריך להיות עם יד על הדופק, לתת מענה מהיר למחירים אצל המתחרים. ככה זה כשרוצים להיות הכי זולים.
גם ברשת יינות ביתן סוגרים קצוות אחרונים לקראת החג. בונים אסטרטגיה פרסומית לסוף השבוע הכי קריטי בשנה. הפסח הזה רשת יינות ביתן עברה לשחק במגרש של הגדולים. אחרי שרכשו את "כמעט חינם", הם הפכו לרשת השלישית בגודלה, וזה מחייב גם מלחמה בגדול. אם אצל רמי לוי הולכים על טיקט הזול, כאן הטיקט הוא אחר: "הדגש שלנו בחג הזה הוא בעצם להיות הכי טובים בבשרים ובדגים, איפה שכל החג מתרכז" מסביר ערן וידר, מנהל שיווק ומכירות ברשת. "אנחנו יכולים בקפה שחור להוריד שקל או שניים אבל פה המספרים הרבה יותר גדולים. פה ההנחות הן לפחות 200,300 שקל לחבילה גדולה".
"באופן כללי יש קרב עד זוב דם, למעשה יש כל השנה קרבות, אבל בראש השנה ובפסח זה עולה מדרגה", טוענת דפנה הראל כפיר, עורכת מדור צרכנות בגלובס. "וזה אומר שהמבצעים משתנים לפעמים על בסיס יומי, יכולים להשתנות אפילו לפעמים פעמיים ביום, תלוי באמת מה עושה המתחרה".
"אנחנו מנתחים מה הלקוחות רוצים באמת"
כולם רוצים שיקנו אצלם. ההערכה היא שעגלת הקניות יכולה להגיע ל-2,000 שקלים בממוצע בחג, וכל הרשתות - קטנות וגדולות - רוצות שזאת תהיה העגלה שלהם. "ההיערכות לחג מתחילה כבר ארבעה חודשים ומעלה לפני פסח עצמו", מתאר שמוליק גופר, מנהל אגף שרשרת אספקה ברשת שופרסל. "החג הזה הוא חג מאוד מאוד משמעותי מבחינת כמויות שאנחנו מוכרים וגם מבחינת סוג המוצרים שאנחנו מוכרים. יותר מחצי מיליון חבילות מצות, יותר מחצי מיליון קמח מצה, יותר מחצי מיליון בקבוקי תירוש".
אנחנו כבר לא ערב רב של אנשים שעומדים בתור לקופה, אלא בפסח הזה - מסתבר - יודעים עלינו הכול, ומתזמנים מבצעים בהתאם ללוח הזמנים שלנו. "אנחנו מנתחים את הקניות של הלקוחות, של הצרכנים, אנחנו בודקים מה הם רוצים באמת", טוען איציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל. "בעשרת הימים הראשונים אנחנו מזהים קניות מוגברות בעולם הניקיון, וככל שמתקרבים לעשרת הימים האחרונים של החג, עוברים לנושא המזון, וממש בימים האחרונים אתה פוגש את כל עולם הטריות, שזה העולמות של הבקר, וזה העולמות של הפירות והירקות, וכמובן מסתיים בנושא של החלב".
מה שזול היום יהיה גם זול מחר?
ואיך אפשר לדבר על קניות לפסח בלי לדבר על הסל, אותה השוואה מסורתית בין רשימת קניות בין הרשתות השונות. פעם היה רק סל אחד, שאחריו אגב לרוב העלו שוב את המחירים ורק רשת אחת התהדרה בזה שאצלה הכי זול. גם בתחום הזה - כללי המשחק השתנו.
"אנחנו העיתונאים הרבה יותר עירניים לניואנסים האלה", מתארת דפנה הראל כפיר, עורכת מדור צרכנות בגלובס. "אנחנו לא מסתפקים הרבה פעמים בבדיקה של סל אחד, אנחנו בודקים כמה פעמים, אם בדקנו השבוע את הסל ככל הנראה נבדוק אותו שוב שבוע לפני החג, אולי גם יום-יומיים לפני החג, כדי להיות כמה שיותר מעודכנים".
אז השנה אפילו אצל רמי לוי אין עוף בשקל, אבל עדיין כולם מוכנים להוריד מהרווחים, שלא לומר להפסיד לפעמים, כדי שיבואו אליהם. כיוון שיש עוד שבוע לליל הסדר, תהיו בטוחים שאף רשת עוד לא אמרה את המילה האחרונה.
אז איפה עדיף לקנות? בסופר או באינטרנט?
ויש, תתפלאו, אנשים שרעש הקופה לא עושה להם את זה, שמעדיפים שאחרים יעשו להם את העבודה, שמבחינתם הסופר בפסח הוא המכה ה-11. ברשת מגה, כמו ברשתות אחרות, יש לקוחות שמעדיפים לעשות את הקניות שלהם דרך המחשב. "אנחנו כבר מרגישים בעצם עלייה מאוד מאוד גדולה של הזמנות באינטרנט", אומר אילן יובל, מנהל "מגה באינטרנט". "זה ללקוחות שאוהבים ליהנות מהחיים ולבלות, יושבים בכיף על המרפסת, נכנסים לאתר. אנחנו נערכים בעצם לעשרות מלקטים נוספים, ופרושים עם מאות מלקטים בארץ".
פרידה ורובי מראשון לציון עדיין מאמינים ברשימה הידנית. יש להם 25 אנשים לארח בחג ועוד הרבה קניות לעשות. גם הם התחילו השבוע במלאכה, גם הם כמו כולנו לפעמים מבולבלים: האם הסל הזול הוא גם הכי משתלם? האם המשתלם הוא גם האיכותי והנוח? האם להסתנוור מכל מבצע? "אז אני אלך לחפש איפה יותר זול עכשיו?" תוהה פרידה, "הדלק שאני אתחיל לבזבז, להגיע לשם, למצוא חנייה...". רובי ופרידה עברו מספיק לילות סדר גם כדי לדעת שמעבר לקניות, הקושייה האמיתית של החג הזה לא נמצאת בכלל בתוך הסניף: "עוף, צלי, לשון, מפרום, חריימה, מרק", מפרט רובי, "מי יאכל בכלל את כל זה?!".