בעולם הטיסות יש לא מעט שאלת שאין עליהן תשובה ברורה: עדיף חלון או מעבר, לשבת בקדמת המטוס או בחלק האחורי שלו, לטוס לואו קוסט או בחברה "רגילה", למחוא כפיים לטייס או לא ועוד שלל תהיות שהדעות עליהן חלוקות.
> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות
מעל כל אלה, אחת השאלות הכי קשות ומעוררות מחלוקת היא: האם עדיף לעלות לטיסה ראשונים ולעמוד ראשונים בתור לשערי העלייה, או לחכות שכולם יעלו ורק אז לקום מספסלי ההמתנה, לגשת לדיילות הקרקע ולהציג את כרטיסי העלייה למטוס. הטיעונים בעד ונגד לשני הצדדים רבים.
לעלות ראשונים למטוס בעד ונגד
בעד
- היתרון המובהק של לעלות ראשונים הוא בכך שאפשר להיות בטוחים שיהיה לכם מקום לטרולי.
- אם במקרה יש בעיה במושב שלכם, מומלץ לעלות מוקדם וליידע את הצוות על ההתחלה.
- העלייה למטוס וישיבה במושב מרגיעה הרבה אנשים ומסיימת למעשה את כל ההליך הבירוקרטי של הטיסה. עבור רבים, רק אז החופשה מתחילה.
נגד
- לעמוד בתור ארוך, אחרי שכבר עמדנו בתורים בצ'ק אין ובביטחון, זה לא תענוג גדול ועדיף לנצל את הזמן לדברים אחרים.
- הרבה פעמים הגייט נפתח מאוחר או שהטיסה מתעכבת ואז אנחנו מוצאים את עצמנו עומדים או יושבים ללא תכלית במשך זמן רב.
- וגם אם הטיסה יצאה בזמן, אין סיבה לשהות יותר זמן בתוך הצינור החנוק שנקרא מטוס.
מעדיפים לעמוד מוקדם בתור? יש לכם כינוי מעליב
התהייה לגבי העלייה למטוס היא דבר שמעסיק גם לא מעט מומחי התנהגות, היות והבחירה מעידה על אופי שונה של אנשים. "לעמוד בתור למטוס יכול לעזור לנו להרגיש בשליטה, ועל אותו המשקל - פחות לחוצים", אומרת הפסיכולוגית ד"ר אודרי טאנג. "בנוסף, יש מי שיעדיפו לעלות מהר כדי לסדר דברים בתוך המטוס, במיוחד אם יש מזוודות או ילדים. ובכלל, יש אנשים שפשוט אוהבים להיות ראשונים, וככה זה גם בטיסות. בדרך כלל זה סביב עניין של רוגע".
שירה גבריאל, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת באפלו הוסיפה שלדעתה עניין התור הארוך נובע מכך ש"אנשים יעשו גם דברים מוזרים אם הם חושבים שזאת הדרך להתנהג. כשאתה רואה אנשים עומדים בתור ומתכוננים לעלייה למטוס, זה נותן הרגשה שזו הדרך הנכונה ושיש לכך הצדקה".
גם לדיילים יש לא מעט דעות לגבי העמידה בתור, אך נראה שרובם חושבים שהוא מיותר. ריץ' הנדרסון, שעבר בתור דייל כ-10 שנים, מציין שהוא אף פעם לא הבין למה יש תורים ארוכים עוד לפני שצוות דיילי הקרקע הגיע והשער עוד רחוק מלהיפתח. "אם הנוסעים במחלקות המתקדמות לא נקראו למטוס (בהנחה שיש כאלה), אין באמת הצדקה לעמוד ממש ליד השער", הוא אומר.
הנדרסון חשף גם שכשעבד כדייל היה לצוותים כינוי לכל האנשים שמקדימים מדי לעמוד בתור - "כיני שער" (gate lice). הוא ציין שהכינוי מעליב, אך זה היה הדרך שלהם לפרוק את התסכול על כך שאנשים היו מתחילים להתגודד ליד העמדה שלהם מוקדם מדי ורק מייצרים איטיות בעת העלייה למטוס.
אגב, לתיאור המעליב יש אפילו ערך בוויקיפדיה: "כיני שער הם מונח פוגעני המשמש לתיאור תופעה הנצפית בקרב נוסעים שמתאספים מול שערי העלייה למטוס לפני שעת העלייה המיועדת להם. המונח זכה להכרה בקהילת הנוסעים המתמידים, היות ותופעה זו עשויה להפוך את תהליך העלייה למטוס למסורבל יותר. כדי להימנע מהתנהגות כזו, מומלץ להישאר במושב עד לקריאת אזור העלייה למטוס".