הכאוס ששורר כעת בפעילותן של חברות התעופה הזרות בארץ הגביר את הביקוש לטוס בכל מחיר, גם אם זה אומר לשלם הרבה יותר. לפי נתוני סוכנות התיירות ספיריט הפקות, חלה עלייה של 20% בביקושים לטיסות פרטיות מתחילת חודש אוגוסט (ביחס לתקופה המקבילה אשתקד).
חוסר הוודאות בענף קיים כבר תקופה ארוכה, כשרק השבוע נסגר המרחב האווירי והביא לביטולים נרחבים. נוסעים המתינו שעות ארוכות בשדה, בין אלו שתכננו לשוב לארץ באותו הבוקר היו גם כאלה שטיסותיהן הופנו לשדות תעופה סמוכים באזור, בין היתר ללרנקה, שדה תעופה רמון, ושדה התעופה בקהיר.
לאחר השבעה באוקטובר חברות התעופה הזרות החלו לחזור לישראל באופן הדרגתי, חלקן במתכונת פעילות מצומצמת, אולם המתקפה האיראנית באפריל, וחיסולי הבכירים פואד שוכר ואיסמעיל הנייה בסוף יולי שהביאו לאיומים על ישראל, טלטלו את חברות התעופה פעם נוספת. חלקן ביטלו את טיסותיהן באופן נקודתי, חלקן בחרו להקפיא את הפעילות חודשים קדימה, ולכן יותר ישראלים שיכולים להרשות לעצמם בחרו לפנות לטיסות פרטיות כפתרון.
תחנת מעבר
לפי נתוני רשות שדות התעופה המעודכנים ביותר שבידינו מיולי האחרון, חלה עלייה של 30% בכמות הנוסעים בטיסות פרטיות בשמי הארץ, בעוד שלטיסות פרטיות בינלאומיות חלה ירידה של 20%. בחברות המשווקות טיסות פרטיות מסבירים את הפער בין הנתונים בכך שבעיקר בתחילת חודש אוגוסט חלה עלייה דרמטית בביקושים, לאור האיום האיראני. אייל כהן, סמנכ"ל תעופה פרטית בחברת אירוהנדלינג, מספר כי "אנחנו עדים לביקושים גבוהים יותר בחודש אוגוסט. כבר מאז המתקפה האיראנית שוק התעופה המסחרית הפך להיות קצת פחות בטוח, חברות זרות מבטלות ושוק התעופה הפרטית נותר יציב באופן יחסי. ואם עושים פילוח של יעדים, הנפוץ ביותר הוא בהחלט לרנקה בחודש האחרון, משם אנשים חיברו את עצמם לטיסות מסחריות".
טלי יטיב, מנכ"לית ספיריט הפקות מספרת כי "הימים הלחוצים בתחילת החודש הביאו לעלייה בביקושים לטוס במטוסים פרטיים, בסוף השבוע הראשון של אוגוסט הייתה היסטריה גדולה ותחושה שהמצב הביטחוני יחריף ולכן הביקוש היה גבוה מתמיד. כמובן שמדובר במשפחות מאוד ספציפיות, וזה קורה בגלל שטיסות ליעדים כמו תאילנד למשל מאוד יקרות ואנשים מחפשים חלופות". לדבריה רוב הביקושים לטיסות הפרטיות מתנקזים בעיקר לאיי יוון הקרובים, "למקומות שבהם יש סלוט פנוי והמטוס יכול להגיע בכמה שפחות זמן. אני רואה מגמת עליה ליעדים הקרובים זה כבר מאוד קרוב למחיר הביזנס".
קבוצות רכישה
בשונה מחברות התעופה המסחריות, בטיסות הפרטיות התשלום איננו נפרד לכל נוסע, אלא על המטוס כולו. כלומר, בדומה למונית, ככל שיותר אנשים נמצאים על המטוס, כך המחיר פר נוסע יורד. כמה יעלה מטוס פרטי לשבוע הקרוב באחת מהחברות המשווקות טיסות פרטיות בארץ? בדקנו, וזה לא זול.
עבור מטוס פרטי עם 11 מקומות ישיבה, טיסה לכיוון אחד ללרנקה תעלה 24 אלף דולר, וטיסה לכיוון אחד לאתונה תעלה 42 אלף דולר. עבור מטוס פרטי עם 30 מקומות ישיבה, טיסה לכיוון אחד ללרנקה תעלה 35 אלף דולר, וטיסה לכיוון אחד לאתונה תעלה 54 אלף דולר. המשמעות היא, שנוסע במטוס פרטי ללרנקה ישלם בין 1,166 ל־2,181 דולר, בהתאם לגודל המטוס.
לעומת זאת, נוסע במטוס פרטי לאתונה ישלם מעט יותר, בעקבות זמן הטיסה הארוך יותר, בין 1,800 ל־3,818 דולר. עוד הוסיפו בחברה, כי מדובר במחירים למטוסים ישראליים, ובמידה שבה הטיסה תבוטל בנסיבות ביטחוניות הנוסעים יקבלו החזר מלא. פרופסור עוזי פרויד פינשטיין מהמכללה האקדמית כנרת מסביר כי מאחורי העלויות הגבוהות עומדים כמה היבטים. "התמחור עובד לפי עלויות דלק, מה שקשור למטוס עצמו ועלות העבודה של הטייסים, מעל המושב ה־20 חייבים דיילת. את כל האקסטרות כמו ארוחות ושתייה מתמחרים בנוסף". כמו כן, כמות הנוסעים הקטנה ביחס לטיסה מסחרית משפיעה על התמחור פר נוסע. כהן, מעיד על תופעת "קבוצות רכישה", כלומר "אנשים שמתאגדים כדי לטוס במטוס פרטי במקום טיסות שהתבטלו". לדבריו, "כיום יש בין 40־45 מטוסי מנהלים שנמצאים בארץ, חלקם של בעלים וחלקם של חברות מסחריות, ובהחלט יש גידול בשנים האחרונות".
יטיב מספרת כי לאחרונה יותר ויותר סוכני נסיעות נעזרו בטיסות פרטיות כדי להשיב את הנוסעים התקועים ארצה. היא מוסיפה כי "גם במקרים של אנשי ממשל ופוליטיקאים, היו כאלה שקיבלו צו שמונה ובחרו לטוס בטיסות פרטיות. חשוב להבין, המקומות בביזנס של אל על נגמרים מהר מאוד, ולמי שרוצה לטוס באותם הסטנדרטים אין הרבה אפשרויות אחרות. לפעמים ראינו מקרים של טיסות שבוטלו ואנשים חייבים להגיע ארצה, כמו למשל לאירוע משפחתי או פרוצדורה רפואית וזה מגביר את הדחיפות".