הזינוק האחרון במס הקנייה על הסיגריות הביא לצניחה של כ-10% במכירות הריאליות (כמותיות) של הסיגריות בישראל. מדובר בצניחה החדה ביותר שידע שוק הסיגריות בשנים האחרונות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ב-9 במאי עלה מס הקנייה על סיגריות, טבק וסיגרים, עלייה שבאה לידי ביטוי בתוספת של 2.5-3 שקלים לחפיסת סיגריות. לפי נתוני סטורנקסט, חברה לשירותי מידע בענף הקמעונאות, ב-4 השבועות שלאחר העלייה במס נרשמה ירידה של כ-10% בהיקף חפיסות הסיגריות שנמכרו בשוק.
בכירים בשוק הסיגריות אומרים כי מדובר בירידה בהיקף העישון, וכי המעבר לטבק בגלגול, מוצר זול יותר, אינו תואם את הירידה החדה במכירות. הם מעריכים כי בהמשך השוק יתייצב מעט.
"קשה לדעת היכן השוק יתייצב. אני מאמין שהמכירות יעלו, אך הן לא יחזרו לרמה שלהן טרם העלאת המס", אומר אחד מהם. היקף שוק הסיגריות בישראל עמד בשנת 2012 על 7.1 מיליארד שקל (במחירי צרכן). בשבוע ממוצע נמכרו בישראל 6 מיליון חפיסות סיגריות, מספר שצנח כאמור בעקבות עליית המס.
הנפגעת העיקרית: דובק
העלייה האחרונה במס על הסיגריות היא העלייה השלישית בתוך פחות משנה וחצי: המס על הסיגריות עודכן תחילה בינואר 2012 ועלה פעם נוספת ביולי אשתקד, עלייה שהביאה אז לתוספת של כ-3 שקלים במחיר חפיסה. יחד עם עליית המס האחרונה, מדובר בהתייקרות של 5.5-6 שקלים לחפיסת סיגריות בתוך שנה וחצי.
כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות. גם העלאות המס אשתקד השפיעו על הצריכה, ובשנת 2012 נרשם מפנה עם ירידה של 2.7% במכר הכמותי.
לצד הירידה במכירות, הואץ המעבר לצריכה של מותגי סיגריות זולים יותר, שהחל אשתקד. עם זאת, בכיר בשוק אומר כי מכירות הסיגריות הזולות אינן עולות בקצב שבו יורדות מכירות הסיגריות היקרות.
בישראל פועלות 3 חברות סיגריות: פיליפ מוריס הבינלאומית, השולטת בשוק, גלוברנדס וחברת דובק. נראה כי מכירותיה של חברת דובק נפגעו יותר. "המוצרים של דובק הפכו ליקרים מבלי שיש להם הערכים של המותגים הבינלאומיים", מסביר בכיר בענף.